Kurkuma indyjski szafran , przyprawa o charakterystycznym żółto-pomarańczowym kolorze, dostępna zazwyczaj w postaci proszku, ale również w postaci świeżych kłączy. To właśnie z kłączy rośliny zwanej strusiem, długiej azjatyckiej byliny z rodziny imbirów, występującej w Azji Południowo-Wschodniej, gdzie panuje klimat subtropikalny, uzyskujemy naszą dobrze znaną przyprawę do gotowania.

Co jest w kurkumie?

Kłącza ostryg zawierają 70% skrobi, olejków eterycznych i żywic, fruktozy, glukozy i minerałów oraz około 5% kurkuminoidów , w tym kurkuminy . Jest to najważniejszy składnik aktywny, który działa również jako naturalny barwnik. Ponieważ kurkuma nie ma silnego smaku ani zapachu, z powodzeniem można ją dodawać do różnych potraw.

Jednak to nie atrybuty kulinarne decydują o nieocenionej wartości zdrowotnej kurkumy. Chociaż kurkumina stanowi tylko niewielki procent zawartości ostryg, wykazuje dużą siłę i potężne spektrum działania. To jeden z najsilniejszych antyoksydantów , zwalczających nadmiar tzw. Wolnych rodników odpowiedzialnych za procesy starzenia i zmiany nowotworowe.

Właściwości przeciwutleniające kurkumy to nie wszystko. Badania potwierdzają działanie przeciwzapalne, przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe , co ma znaczący wpływ na poprawę układu odpornościowego. Kurkumina oczyszcza wątrobę , pomaga w leczeniu cukrzycy i chorób stawów, a także poprawia pracę mózgu . Należy pamiętać, że kurkumina działa nie tylko w całym organizmie, ale ma również selektywny wpływ na komórki somatyczne organizmu.

Kurkuma na odchudzanie lub jako egzotyczna przyprawa może pomóc Ci schudnąć

Przede wszystkim kurkuma znacznie pobudza układ pokarmowy . Wspomaga wydzielanie soków trawiennych i żółci, niezbędnych w procesie spalania tłuszczu i białek, stymulując tym samym metabolizm. Wspomagając i regulując trawienie oraz wykazując właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze zapobiega zaparciom, wzdęciom i innym zaburzeniom trawiennym i pokarmowym. Szybszy metabolizm, łatwiejsze trawienie i lepsza praca wątroby to ważne czynniki zapobiegające odkładaniu się tłuszczu, a tym samym promujące szczupłą sylwetkę.

Woda z kurkumą na odchudzanie

Decydując się na kurację odchudzającą z kurkumy, warto zastosować sprawdzoną metodę. Picie wody kurkumowej każdego dnia na pusty żołądek to świetny sposób na oczyszczenie organizmu, pobudzenie układu pokarmowego do większej aktywności oraz przyspieszenie metabolizmu .

Należy podkreślić, że jeszcze skuteczniej wspomaga połączenie kurkumy z innymi składnikami o znanym działaniu termogenicznym i pobudzającym metabolizm. Wiodącym przykładem jest stosowanie kurkumy razem z pieprzem . Piperyna zawarta w czarnym pieprzu to substancja, dzięki której kurkuma jest znacznie lepiej wchłaniana! Kurkuma z pieprzem to duet o ulepszonych właściwościach pod względem wydajniejszego metabolizmu oraz lepszego i szybszego trawienia, a co za tym idzie – wielkiego sprzymierzeńca w odchudzaniu.

Jak używać kurkumy? Kilka spersonalizowanych sugestii

Szafran indyjski może być używany do gotowania wielu różnych potraw – zup, dipów, sosów, dipów, sosów, sałatek, ryżu i makaronów, deserów, koktajli, a nawet jajecznicy. Szczypta przyprawy wystarczy, aby potrawa nabrała ładnego złocistego koloru i wzmocniła jej smak. A jeśli zdajemy sobie sprawę, że długa ostryga ma niezaprzeczalne właściwości zdrowotne, jej obecność w naszej kuchni powinna stać się oczywistością. A oto przepisy na napoje odchudzające.

1. napój z kurkumą i cytryną

Wiadomo, że post z cytryną ma pozytywny wpływ na zdrowie. Oczyszcza organizm, dostarcza witaminę C, zwalcza wolne rodniki, przez co wpływa na zdrowie i urodę. Jeśli dodasz kurkumę do wody cytrynowej, uzyskasz podwójny efekt – oczyszczasz wątrobę, przyspieszasz metabolizm i oczyszczasz organizm z toksyn, unikasz problemów z trawieniem i opróżnianiem.

Napój można wzbogacić szczyptą cynamonu i odrobiną miodu, więc oprócz najlepszego smaku możemy spodziewać się dalszych korzyści. Napój ten reguluje poziom cukru i ciśnienie krwi, dostarcza organizmowi energii na cały dzień, podnosi odporność, pomaga w walce z dolegliwościami reumatoidalnymi i bólami stawów.

Składniki:

  • pół łyżeczki kurkumy
  • szklanka gorącej wody
  • sok z cytryny
  • pół łyżeczki miodu
  • szczypta cynamonu

Wykonanie:

Dodaj wszystkie składniki do wody i dokładnie wymieszaj (kurkuma może osiąść na dnie szklanki). Wypijmy od razu.

2. napar z kurkumy i imbiru

Imbir wpływa również pozytywnie na trawienie, a dzięki shogaolowi i imbirowi pobudza produkcję żółci, przyspieszając spalanie tłuszczu, oczyszcza organizm z toksyn i nadmiaru wody. Napar z obu składników z miodem przyspieszy metabolizm w ciągu dnia i dodatkowo zmniejszy apetyt.

Wlew przygotowuje się w następujący sposób:

Składniki:

  • pół litra wody
  • 30 g świeżego imbiru
  • pół łyżeczki kurkumy
  • łyżka miodu

Wykonanie:

Usuń imbir ze skóry, najlepiej zdrapując łyżeczką, zetrzyj na tarce oczkami. Wlej wodę do rondla, dodaj starty imbir i zagotuj. Zdjąć z ognia, przecedzić przez sito, do schłodzonego napoju dodać miód i kurkumę, dokładnie wymieszać. Napój wlewamy do butelki i przechowujemy w lodówce. Pijemy codziennie rano przed posiłkiem w ilości około jednej szklanki. Przed użyciem dokładnie wstrząsnąć zawartością butelki.

3. Kremowy koktajl z kurkumą

Składniki:

  • 1 szklanka mleka (najlepiej warzywnego)
  • 1 banan
  • 1 łyżeczka miodu
  • pół łyżeczki kurkumy
  • 1 łyżeczka świeżego startego imbiru

Wykonanie:

Wymieszaj pokrojony banan i inne składniki, aż będą gładkie i zimne.

Codzienne spożywanie tych napojów z kurkumą przynosi wymierne korzyści dla naszego zdrowia . Nie tylko pozytywnie wpływa na trawienie, wątrobę i trzustkę, odporność, poziom cukru i cholesterolu, ale także pomaga w odchudzaniu, zmniejsza stany zapalne, minimalizuje problemy ze stawami i pomaga zachować młodzieńczy wygląd.