Otyłość u dzieci

Otyłość u dzieci to coraz bardziej powszechny problem. Jest to choroba cywilizacyjna, której rozwój postępuje tak szybko, jak rozwój społeczeństwa, technologii. Wpływa negatywnie na samopoczucie, kondycję i zdrowie dziecka oraz prowadzi do wielu poważniejszych chorób zagrażających życiu.

Reklama

Jakie są przyczyny otyłości u dzieci?

Postęp cywilizacyjny

Wraz z szybkim rozwojem cywilizacyjnym wzrósł także dostęp do niezdrowych, szybkich przekąsek, bądź gotowych dań oraz rozrywki, która nie wymaga aktywności fizycznej. Wszystkie te czynniki mają ogromny wpływ na zdrowie najmłodszych. Dzieci chore na otyłość spędzają czas przy aktywnościach niewymagających ruchu, przy czym spożywają zbyt dużo kalorii w postaci jedzenia wysoko przetworzonego, bogatego w cukry, tłuszcze. Takie produkty nie dostarczają również niezbędnych składników odżywczych, potrzebnych do wzrostu i rozwoju dziecka (cenne sole mineralne, wapń, witaminy, białko itp.).

Problemy, stres

Problemy rodzinne, związane ze szkołą, bądź konflikty z rówieśnikami i stres towarzyszący tym sytuacjom są również przyczyną otyłości. Dzieci, chcąc uciec od problemów, objadają się. Ważne jest, by dbać o komfort psychiczny dziecka i udać się z nim do psychologa, gdy zauważy się jakieś niepokojące zachowania.

Zobacz również: Jak działa NuviaLab Relax?

Środowisko

Dziecko wychowujące się w rodzinie, która prowadzi niezdrowy tryb życia (np. spędzanie wolnego czasu przed telewizorem wraz z niezdrowymi przekąskami, częste jedzenie fast foodów, słodyczy) ma większą tendencję do otyłości.

Tycie

Tycie to powolny proces, który jest skutkiem ciągłego spożywania nadwyżki kalorycznej, czyli więcej, ile wymaga dzienne zapotrzebowanie dziecka. Spożywają przede wszystkim produkty z dużą ilością soli, cukrów, tłuszczów, które wpływają na złe samopoczucie i są szkodliwe, ponieważ powodują wiele innych chorób, takich jak cukrzyca, miażdżyca i wiele innych.  Dzienne zapotrzebowanie zależy od wieku, płci, wagi i ilości aktywności fizycznej. Do obliczenia dziennego zapotrzebowania można posłużyć się specjalnymi kalkulatorami dostępnymi na stronach internetowych

Zobacz również Kalorie: Liczyć czy nie liczyć ?

Otyłość, a problemy na tle psychicznym

Otyłość to choroba, która wpływa negatywnie na samoocenę i poczucie własnej wartości. Dzieci są bardzo podatne na opinię ze strony swoich rówieśników, a także rodziców i innych ważnych dla nich ludzi. W tym wieku kształtują się ich poglądy na temat otaczającego ich świata. Niestety wiele osób nadal wyśmiewa otyłych ludzi. Nie zdają oni sobie sprawy, że ich przykre uwagi powodują rozwój innych chorób na tle psychicznym. Takie dzieci czują się gorsze od innych, nie akceptują swojego wyglądu, często chorują na depresję, doświadczają napadów kompulsywnego jedzenia. Chcą szybko zmienić swój wygląd, stosując niezdrowe, niskokaloryczne diety, a nawet głodówki, co prowadzi do wyniszczenia organizmu.

Jak zapobiec otyłości wśród dzieci?

Chcąc zredukować liczbę chorych dzieci na otyłość warto promować zdrowy styl życia w szkole. Już teraz w szkołach podstawowych rozdawane są owoce i warzywa oraz kartoniki mleka. Ważne jest, by dieta dzieci była bogata w każde składniki odżywcze. Najlepiej udać się do dietetyka, który przygotuje przykładowy jadłospis, w którym będą zawierać się wszystkie niezbędne substancje, ale również będzie posiadać produkty, które będą smakować pociechom. Kluczem do zdrowego trybu życia wśród dzieci jest zadbanie o ich aktywną rozrywkę najlepiej na świeżym powietrzu. Oprócz zapewnienia odpowiedniej diety, warto zapewnić także wsparcie psychiczne.

Jak pomóc chorym dzieciom?

Dzieciom chorym, tak jak i zdrowym należy się szacunek i wsparcie. Muszą być przede wszystkim pod stałą kontrolą lekarza, dietetyka i psychologa. Warto pomagać im motywującą rozmową i aktywną zabawą. Ważne jest to, by uświadomić im, że zdrowe nawyki mogą być czymś przyjemnym, a nie zwykłym obowiązkiem, czy karą. Niezbędnym elementem jest to, by dziecko znalazło swoją ulubioną aktywność fizyczną, bądź odkryło swoje pasje.

Zmiana nawyków

Zmianę zawsze zaczyna się od małych kroków, tak więc zmianę trybu życia na lepszy i zdrowszy warto zacząć od drobnych nawyków. Napoje słodzone można zastąpić na początku sokami, później wodą ( należy pamiętać, że dzienna ilość płynów wynosi ok. 1,5 – 2l). Zamiast dojeżdżać do szkoły, czy na przystanek samochodem, można dojeżdżać rowerem lub pieszo. Dobrym sposobem będzie pozbycie się wszystkich niepotrzebnych przekąsek i słodyczy i zastąpienie ich ulubionymi owocami czy warzywami. Warto zadbać o uprawianie ulubionej aktywności (granie w piłkę po szkole, czy tańczenie do ulubionych piosenek). Ważna jest także higiena snu – godzinę przed zaśnięciem pozwolić, by oczy odpoczęły od światła pochodzącego z telefonów i telewizorów, prawidłowy czas trwania snu to ok.7-9 godzin.

Zobacz również: Jaka dieta jest zdrowa i wygodna?

Otyłość to bardzo poważna choroba w dzisiejszych czasach i wiele dzieci na nią cierpi. Każdy powinien mieć świadomość jakie konsekwencje niesie ze sobą ta choroba. Warto również wiedzieć, jak postępować z otyłymi dzieci, by nie przysporzyć im więcej cierpień. Wzajemne wsparcie i troska pozwolą na bezpieczny powrót do zdrowia.