Jak mądrze schudnąć

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest zdrowe odżywianie oraz aktywny tryb życia. Rozumiemy, że dzięki temu możemy utrzymać atrakcyjną sylwetkę oraz cieszyć się zdrowiem. Warto obserwować swój organizm i kierować się rozsądkiem w dobieraniu diety. Tysiące osób każdego roku zastanawiają się jak zrzucić zbędne kilogramy, bo nadwaga i otyłość to problem, z którym zmaga się coraz więcej osób.

Po pierwsze – ustal przyczyny nadwagi

Niektórzy bezskutecznie próbują różnych metod i czasem rezultatem jest faktycznie utrata wagi, jednak takie osoby często stają się ofiarami efektu jojo. To bardzo demotywujące kiedy mimo starań i zaangażowania oraz wielu wyrzeczeń nie osiągamy oczekiwanych rezultatów.

Warto więc szukać przyczyn, dla których nie mamy prawidłowego BMI. Kiedy uda nam się ustalić jakie są słabe strony naszego jadłospisu, będzie nam łatwiej walczyć z pokusami i wprowadzić zdrowe przyzwyczajenia.

Kluczowe jest, aby zadać sobie pytanie jak dużo spożywamy płynów. To właśnie odpowiednie nawodnienie organizmu w dużym stopniu wpływa na metabolizm. Warto więc pić optymalną ilość wody, która oczyszcza również nasz organizm z toksyn. Dobre rezultaty przynosi picie wody z cytryną. Należy zawsze mieć pod ręką butelkę z wodą lub sokiem.

Priorytetem jest również duża ilość warzyw i owoców. To bogate źródło wartości odżywczych, dzięki którym nasze ciała i umysły mogą funkcjonować na wysokim poziomie.

Systematyczność – nie pomijaj posiłków

Regularne posiłki to bardzo ważna sprawa, której należy się przyjrzeć.

Jak to wygląda u nas w praktyce?

Dobrze jest zadbać o to, aby śniadanie było obfitym posiłkiem, który dostarczy nam sporo energii. Kolejne posiłki możemy jeść co 3 lub 4 godziny. Kolacja powinna być lekkostrawna.

Ważne jest, aby nie podjadać między posiłkami, a jeżeli już łapie nas wilczy apetyt to warto mieć w szufladzie biurka lub w szafce kuchennej suszone owoce lub warzywa, które dostarczą nam witamin, a nie tylko pustych kalorii.

Trzeba powiedzieć w tym miejscu o szkodliwych przetworzonych produktach. które nie przynoszą nic dobrego, a mogą wyrządzić wiele szkody. Jeżeli fast foody, słodycze i słone przekąski na stałe zadomowiły się w naszej diecie, trzeba stopniowo je eliminować.

Dlaczego mówimy, że należy zrobić to stopniowo?

Czy nie lepsze byłoby drastyczne cięcie i zmiana przyzwyczajeń już od dzisiaj, już od teraz?

Czy powolne odchudzanie to dobre odchudzanie?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, kluczowe jest zrozumienie, że istnieje termin „psychologia jedzenia”.

Oznacza on, że w dużej mierze za nasze nawyki żywieniowe odpowiada umysł.

Jedzenie to szybki sposób na to, aby poprawić sobie samopoczucie, dlatego niektórym osobom trudno znaleźć umiar i dobre proporcje.

Często oznacza to dla nich, że zrezygnowanie z pewnych produktów jest ogromnym wyzwaniem i na ogół oznacza porażkę.

Chodzi o to, aby szkodliwe produkty wymienić na zdrowe i przekonać się, że mogą być również smaczne.

Kiedy rezygnujemy z batona, frytek czy zapiekanek, może pojawić się uczucie pustki.

Właśnie dlatego wiele osób boryka się z wahaniami nastrojów i przygnębieniem podczas diety, która nie została dobrze przemyślana.

Znacznie rozsądniej jest więc zrozumieć, że istnieje wiele sposobów na to, aby dostarczyć sobie przyjemności w sposób, który nie wyrządzi szkody naszemu ciału.

Warto również znaleźć sobie pasję, która pozwoli nam wypełnić czas. Idealnym rozwiązaniem jest aktywność fizyczna, która przyśpieszy efekty w procesie odchudzania.

Odchudzanie z głową

Trzeba zrozumieć, że mądre odchudzanie wymaga czasu. Nic nie dzieje się samo i nie ma skutecznego suplementu czy spalacza tłuszczu który wykona całą pracę za nas. Ważne jest kompleksowe działanie i strategia. Czasem konieczne będzie konsultowanie się z lekarzem lub dietetykiem zwłaszcza jeżeli nie mamy wiedzy.

Zrównoważona i urozmaicona dieta to priorytet. Niektóre osoby namawiają do eliminowania z diety pewnych pokarmów na przykład węglowodanów. Oczywiście istnieją przesłanki, które wskazują na to, że może być to dobry krok, jednak musimy pamiętać, że jeżeli rezygnujemy z czegoś to warto poszukać alternatywy. Jeżeli z dnia na dzień przestaniemy jeść kaszę, makaron, ryż i chleb możemy czuć duży spadek energii. Zwłaszcza jeżeli do tej pory były to produkty, które dominowały w naszym jadłospisie.

Dobrze jest więc na uwadze, że diety eliminacyjne mogą być groźne dla naszego zdrowia. Oczywiście jeżeli dietę  zaleca lekarz to jest konieczne, aby się do niej dostosować. Jeżeli jednak eksperymentujemy sami to lepiej zachować rozsądek. Nie chcemy przecież doprowadzić do groźnych niedoborów w naszym organizmie, które mogą skończyć się nawet pobytem w szpitalu.

Powiedz stop cukrom

Kluczowe jest, aby bardzo ograniczyć cukier w naszej diecie. Na początek możemy zastępować go miodem oraz ksylitolem. To znacznie zdrowsza alternatywa, choć miód jest również bardzo kaloryczny – jednak to bogactwo witamin i pierwiastków, a także wyborny smak. Pewne niewielkie ilości cukru nasz organizm metabolizuje bez problemu, dlatego to dobra wiadomość dla łasuchów. Oznacza to, że kawałek domowego ciasta nie musi odejść w zapomnienie. Jeżeli trudno nam zrezygnować ze słodyczy to jest bardzo prawdopodobne, że jesteśmy uzależnieni od cukru. To substancja, która jest wszechobecna nie tylko w słodkościach, a wie o tym każdy, kto nieraz zapoznawał się ze składem artykułów spożywczych. Dobrym pomysłem jest również gorzka czekolada, która zawiera sporo magnezu. Tabliczka z zawartością kakao około 70% to produkt, którego nie musimy unikać.

Jeśli lubimy nabiał to warto ograniczyć się do jogurtów naturalnych i kefirów, ponieważ warianty z owocami zazwyczaj zawierają nie tylko cukier, ale też syrop glukozowo-fruktozowy.

Pierwsze dni bez cukru mogą być bardzo trudne i kosztować nas wiele wysiłku. Z czasem jednak odzwyczajamy się od słodkiego smaku. Część osób rezygnuje z ciastek, batonów, cukierków i słodkich czekolad dostępnych w sklepach na rzecz słodyczy, które zrobią samodzielnie w domu. Możliwości jest tutaj naprawdę dużo, a wiele ciastek przygotujemy bardzo szybko z tego, co akurat mamy w lodówce i w kuchennych szafkach. To krok w dobrą stronę. To pozwoli nam zadbać o nowe, lepsze zwyczaje i wyższą jakość naszej diety.

Zarezerwuj miejsce dla aromatycznej kawy

Osoby, które zastanawiają się, jak mądrze schudnąć, z żalem myślą o tym, że będą musiały zrezygnować z wszystkiego, co tak naprawdę lubią. W praktyce oznacza to jednak znacznie lepsze jedzenie, które może być bardzo smaczne. Jesteśmy jednak przyzwyczajeni do łatwo dostępnych gotowych produktów, które mamy na wyciągnięcie ręki. Często są one również dosyć tanie, dlatego to skutecznie przekonuje nas do ich zakupu. Warto jednak zrozumieć, że spożywane na dłuższą metę bardzo nam szkodzą.

Być może ze smutkiem myślisz o rezygnacji z pysznej, słodkiej kawy i już odczuwasz brak gofra z bitą śmietaną. Nie ma jednak powodu, żeby rezygnować z kawy! Produktem godnym zainteresowania jest również Cappuccino MCT. To innowacyjny suplement diety, którego regularne picie wspomaga proces odchudzania. To więc idealne rozwiązanie dla osób, dla których picie kawy zawsze było pewnym rytuałem. To celebrowanie chwil, podczas których możemy się odprężyć i zdobyć energię. Tłuszcz MCT bardzo szybko wchłania się do krwiobiegu i nie zwiększa ryzyka powstania takich chorób jak miażdżyca. To rodzaj średniołańcuchowego kwasu tłuszczowego, który wykazuje też działanie antybakteryjne, to więc dawka energii, lepszy metabolizm oraz szybsze spalanie tkanki tłuszczowej.

Jakim tempem chudnąć?

Mądre odchudzanie to takie, które nie jest zbyt drastyczne. Utrata 10 kg w ciągu miesiąca może wyglądać imponująco na wadze, ale może oznaczać równie szybkie „nadrobienie zaległości”. O ile nie mamy poczucia braku i nie czujemy, że był to czas pełen wyrzeczeń, który będziemy musieli sobie zrekompensować takie tempo nie musi być zbyt szybkie. W medycynie przyjmuje się jednak, że zdrowa utrata kilogramów to tempo 2 kg miesięcznie. Może więc się wydawać, że na rezultaty trzeba będzie czekać bardzo długo, ale w praktyce oznacza to trwałą zmianę, która wyklucza efekt jojo i poczucie rozczarowania.

Niektóre osoby potrzebują silnej motywacji i wsparcia innych osób, dlatego czasami dobrym pomysłem jest współpraca z trenerem personalnym. Musimy jednak pamiętać, że to głównie od nas samych zależy jakie efekty osiągniemy. Trzeba więc znaleźć w sobie pokłady determinacji i działać. W końcu toczymy walkę o nasze zdrowie. Nadwaga czy otyłość to nie tylko defekt estetyczny, ale stan chorobowy, który wymaga leczenia. Każdy kolejny tydzień z nadmiarem ciała to wyższe ryzyko zapadnięcia na groźne choroby. Dlatego warto działać zdecydowanie i konkretnie.

Znaczenie aktywności i bezpiecznych suplementów

Jeżeli więc uda nam się przestrzegać rozsądnej diety i wprowadzić do swojej codzienności aktywność, możemy również zdecydować się na suplementację. Kiedy dostarczamy organizmowi wszystkich ważnych składników, poradzi on sobie ze spalaniem tłuszczu. Godny zainteresowania jest np. produkt Keto Actives. Zobacz: Keto Actives – Czy pomoże zrzucić zbędne kilogramy?

Zalecany jest przede wszystkim osobom będącym na diecie ketogenicznej, w której istotną rolę odgrywają spożywane tłuszcze. Może się wydawać, że taka dieta to sabotaż naszych działań, ale organizm, który czerpie energię głównie z tłuszczów tym samym je spala.

Mądre odchudzanie wymaga zdecydowanych działań, a dobre rezultaty możemy osiągnąć na wiele sposobów. Priorytetem jest jednak zdrowie, a atrakcyjna sylwetka jest na drugim miejscu. Lepiej chudnąć wolniej, ale odnieść trwały sukces. Warto poświęcić uwagę aktywności fizycznej, która nie tylko pozytywnie wpłynie na jędrność naszego ciała i redukcję wagi, ale również poprawi nasze samopoczucie. Każdy z nas przekonał się, że po treningu czujemy się pozytywnie doładowani. Nawet jeżeli był wyczerpujący to czujemy się dobrze i wyczekujemy kolejnego. Warto łączyć różne aktywności, a wśród nich wybrać jedną dominującą, która sprawia nam największą przyjemność. Może być to bieganie, które łączy przyjemne z pożytecznym. Za każdym razem możemy przebiec dłuższy dystans, a przy tym przebywamy na świeżym powietrzu. Z każdym tygodniem nasza kondycja jest coraz lepsza, jesteśmy bardziej wytrzymali, a nasze serce pozostaje zdrowe. Korzysta na tym również układ odpornościowy. Osoby, które regularnie ćwiczą rzadziej chorują. Ich mocny organizm skutecznie walczy z infekcjami.

Skuteczna walka ukoronowana satysfakcją

Warto tutaj powiedzieć, że jeśli nie jesteśmy miłośnikami sportu i chętniej wybieramy bierną rozrywkę to warto zacząć od metody małych kroków. Dobre rezultaty przynoszą szybkie spacery, które nie obciążają naszych stawów, ale pozwalają wprowadzić pozytywny zwyczaj wychodzenia z domu. Szybki marsz to sposób na to, aby uregulować swoje ciśnienie i pozwolić nawykowi na stałe zadomowić się w naszej codzienności. Po kilku miesiącach przekonamy się, że dzień bez ćwiczeń i zdrowego jedzenia jest stracony. Oczywiście czasem zdarzają się różne sytuacje i nie zawsze mamy możliwość iść na siłownię, basen czy znaleźć czas na bieg w parku. Jednak dobre zwyczaje wygrywają i przy pierwszej okazji dadzą o sobie znać.

Z czasem zapomnijmy, że śmieciowe jedzenie i czas spędzony przed telewizorem dawały nam przyjemność, bo zasmakujemy czegoś znacznie lepszego. Warto również powiedzieć w tym miejscu, że kontrola nad własną wagą daje duże poczucie satysfakcji. Kiedy udaje nam się chudnąć czujemy, że dokonaliśmy niemożliwego, zrobiliśmy coś, co dla wielu osób oznacza zderzenie z porażką. Jest tak dlatego, ponieważ mnóstwo osób niewłaściwie zabiera się za odchudzanie. Jeżeli główną motywacją jest pojedynczy impuls to nie uda się osiągnąć dobrych efektów. Trwała zmiana oznacza rozbudzenie sobie niechęci do szkodliwych produktów i rezygnację z tego, co tak naprawdę przynosi nam szkodę. Odchudzając się mądrze, przekonasz się, że Twoje życie to zupełnie nowa jakość codzienności, w której nie ma miejsca na przetworzone jedzenie.

mgr. inż. Jacek Przybylski
Studia inżynierskie ukończyłem w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji oraz studia podyplomowe z Poradnictwa Żywieniowego i Dietetycznego. Tytuł magistra dietetyki uzyskałem w Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia o specjalizacji dietetyka kliniczna. Swoją praktykę opieram się na specjalistycznej literaturze i pracach popartych badaniami naukowymi. Dietetyka to nie tylko moja praca, ale przede wszystkim pasja i nierozłączny element mojej codzienności.