Dieta 1200 kcal: Zasady, Efekty, Przykaldowy jadpospis

Duży procent ludności zmaga się z otyłością lub zwyczajnie nie jest zadowolony ze stanu swojej sylwetki. W rezultacie, osoby te, poszukują sposobu, aby jak najszybciej pozbyć się kilku lub kilkunastu kilogramów. Faktem jest, iż kluczem do szybkiej utraty wagi jest dieta, która jak się wydaje może być prosta do skomponowania samodzielnie. Okazuje się jednak, że wcale nie jest to takie banalne, ponieważ wymaga sporej wiedzy i umiejętności, by dania nie tylko wpływały na sylwetkę, ale i również dobrze smakowały. Na czym się skupić? O czym pamiętać? Jakie produkty powinno się spożywać na diecie redukcyjnej? Poniższe informacje powinny nieco rozjaśnić ten nurtujący dla wszystkich temat.

Na czym polega dieta 1200 kcal?

Dieta ta skupia się przede wszystkim na ograniczeniu spożywania kalorii do 1200, stąd też określana jest jako dieta niskokaloryczna. Podczas jej trwania do organizmu dostarczana jest znacznie mniejsza ilość kalorii, niż zwykle potrzebuje przeciętna osoba dorosła, chcąca utrzymać swoją wagę. Dla osób, które pragną przyśpieszyć utratę wagi zmniejszenie kaloryki okazuje się dobrym rozwiązaniem. Trzeba jednak pamiętać, że tego rodzaju dieta powinna być stosowana przez krótki okres, by nie przyniosła skutków ubocznych.

Dieta 1200 kcal – jakie są jej zasady?

Skoro wiadomo już, dieta ta ma dostarczyć do organizmu 1200 kcal wraz z pożywieniem, w następnej kolejności powinno się wspomnieć o kilku najistotniejszych zasadach z nią związanych. Po pierwsze, należy podczas jej trwania skupić się na rozkładzie makroskładników, a mianowicie, zwrócić uwagę na to, czy w diecie obfituje wystarczająca ilość białka, tłuszczy oraz węglowodanów. Mając już ustalone procentowe założenia diety, można przystąpić do omówienia zasad, które wypada przestrzegać podczas jej trwania. Twierdzi się bowiem, że jadłospis diety 1200 kcal powinien składać się z 4-5 posiłków dziennie.

Odstępy, z jakimi posiłki należy spożywać to około 3-4 godziny. Ważną informacją powinno być to, iż ostatni posiłek trzeba zjeść co najmniej 3 godziny przed snem. Warzywa są najważniejszym elementem diety redukcyjnej, dlatego dieta 1200 kcal w głównej mierze składa się z warzyw. Węglowodany znajdujące się w jadłospisie tej diety to z pewnością: produkty razowe z pełnego przemiału, rozmaite kasze, jak i pieczywo razowe. Woda to kolejny istotny element, mający ogromny wpływ na redukcję wagi w trakcie trwania diety. Minimum, jakie powinno się wypijać to 2L. Aby rezultaty były widoczne nie można zapomnieć o całkowitym wyeliminowaniu produktów przetworzonych, gdzie znajduje się wysoka zawartość sodu. Używki, alkohol, palenie tytoniu również nie są wskazane, ponieważ negatywnie wpływają na proces odchudzania.

Czy stosowanie tej diety jest w pełni bezpieczne?

Większość osób, które decyduje się na zastosowanie diety redukcyjnej zastanawia się, czy określona dieta nie wpłynie negatywnie na stan ich zdrowia. Można śmiało powiedzieć, że jeśli do diety podchodzi się z uwagą, nie powinna przynieść niepożądanych skutków. Warto też dodać, iż dieta redukcyjna składająca się z 1200 kcal nie powinna być nazywana dietą eliminacyjną, ponieważ nie wyklucza się w niej spożycia określonych produktów spożywczych/dań. Zasady układania tego jadłospisu są ściśle powiązane z piramidą Zdrowego Żywienia, co zdecydowanie wpływa na jej pozytywny odbiór ze strony specjalistów z dziedziny odżywiania.

Jest jednak jeden punkt, który może wydawać się zastanawiający. Mowa tutaj o zbyt niskiej kaloryce, nie dającej wystarczającego zapotrzebowania na energię zdrowej, dorosłej osoby (bez względu na płeć). Są przypadki, w których zastosowanie diety redukcyjnej może stać się niebezpieczne. Tyczy się to osób zmagających się z chorobami tarczycy, ale również kobiet ciężarnych. Nad wyborem innej diety powinny też pomyśleć osoby starsze oraz chorujące na cukrzycę.

Będąc na diecie 1200 kcal wypada obserwować reakcje organizmu. W przypadku, jeśli dieta okazuje się źle dobrana i niska wartość energetyczna nie jest dobrze przyjmowana przez organizm, mogą wystąpić takie objawy jak: niski poziom energii, uczucie zimna, bóle głowy i brzucha, obniżenie nastroju, a także spadek koncentracji. W sytuacji, gdy dieta będzie nieprawidłowo prowadzona, istnieje ryzyko wystąpienia efektu jojo, co wiąże się z powrotem do masy ciała sprzed diety. Otóż zasady zdrowego odchudzania muszą być oparte na indywidualnie dobranym deficycie energetycznym.

Skąd mieć pewność, czy dieta 1200 kcal jest odpowiednia dla danej osoby?

Przed przystąpieniem do diety o takiej kaloryce, jak i każdej innej, nie można zapomnieć o wyliczeniu dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Dzięki niemu można uzyskać informację, czy zapotrzebowanie energetyczne będzie dla danej jednostki wystarczające. Wiele osób nie bierze tego pod uwagę, przechodząc na dietę, co w późniejszym czasie wywołuje niepożądane skutki i odbija się na zdrowiu, powodując liczne komplikacje oraz złe samopoczucie. Najlepiej w celu wyliczenia kaloryki oraz dobraniu diety udać się do osoby, która posiada ku temu kwalifikacje. Specjalista/Dietetyk będzie w stanie obliczyć, dostosować jadłospis diety, jak i dać najistotniejsze wskazówki mające pomóc zgubić zbędne kilogramy.

Jakie korzyści może przynieść dieta 1200 kcal?

Kiedy wszystkie zasady, które zostały przytoczone powyżej, będą stosowane skrupulatnie i z dużą uwagą, dieta 1200 kcal przyniesie nieskończenie wiele korzyści. Na przykład, osoby zupełnie nie dbające o odpowiednie zapotrzebowanie energetyczne mogą znaleźć się w grupie wysokiego ryzyka wystąpienia nadwagi lub otyłości. Konsekwencje zachorowalności na którąś z tych chorób cywilizacyjnych są naprawdę niebezpieczne dla życia, a nawet zdrowia. Bowiem, każda z wymienionych chorób prowadzi do licznych chorób serca, a także cukrzycy.

Jako kolejną korzyść wymienia się dobre samopoczucie, które płynie z utrzymania odpowiedniego poziomu kalorycznego w organizmie. Dodatkowo, zachowanie dobrej kaloryki wpływa pozytywnie na poziom cholesterolu LDL, co w rezultacie chroni osobę przed pojawieniem się licznych chorób serca, jednocześnie zmniejszając ryzyko powstawania stanów zapalnych.

Efekty diety 1200 kcal – czy okazują się satysfakcjonujące?

Czas stosowania diety redukcyjnej waha się od 2 do 4 tygodni. Jest to najbardziej optymalny czas, w którym możliwa staje się utrata wagi. W tym czasie efekty diety wydają się być najbardziej spektakularne. Żeby nie utracić wypracowanej sylwetki, należy stopniowo wychodzić z wcześniej zastosowanej diety. Nie wyklucza się również możliwości powtórzenia diety 1200 kcal, jednak odstęp pomiędzy nimi powinien wynosić 2 lub 3 miesiące.

Efekty samej diety są już widoczne po miesiącu jej stosowania. Znacznie niższa waga będzie świadczyć o tym, że dieta faktyczne przynosi rezultaty. Zwykle chudnie się od 0,5 kg do 1 kg tygodniowo, natomiast w trakcie miesiąca traci się około 1-4 kg. Warto jednak pamiętać, że spadek liczby kilogramów jest kwestią niezwykle indywidualną. Może się zdarzyć, że u jednej osoby rezultaty będą lepsze, a u drugiej nieco słabsze, co uznaje się za coś zupełnie normalnego.

Wysiłek fizyczny, a dieta redukcyjna 

 

Z uwagi na występującą senność i pogorszone samopoczucie, stosując dietę 1200 kcal zaleca się stopniowe ograniczenie aktywności fizycznej. Niezbyt angażujące ćwiczenia będą w tym przypadku odpowiednie. Wystarczająca okaże się np. 30 minutowa gimnastyka lub krótki spacer. Sprawdzi się też bieganie krótkich dystansów, jazda na rowerze, pływanie, a nawet taniec. Samodzielnie dobierając aktywność można zachęcić się do ruchu, jak i dalszego kontynuowania diety, czyli zdrowego stylu życia.

W sytuacji, kiedy ma się wątpliwości, co do bezpieczeństwa uprawiania danej dyscypliny sportowej podczas trwania tej diety, powinno się zgłosić po konsultację z dietetykiem lub osoby wykwalifikowanej do udzielania porad w tym zakresie. Prawdą jest jednak to, iż dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną znacznie pomaga zgubić wagę. Jakikolwiek sport powinien być wdrożony, chociaż w małym stopniu, ponieważ ma korzystny wpływ na codzienną rutynę osoby, będącej na redukcji.

Jakie produkty powinny się znaleźć w jadłospisie?

Dieta tego rodzaju powinna obfitować przede wszystkim w takie produkty jak: płatki owsiane, ryż brązowy, filet z piersi kurczaka. Włączenie rozmaitych  warzyw i owoców do tego jadłospisu jest równie istotne. Najlepiej będzie, jak będą spożywane w ilości: 1000 gram dziennie. Mleko o niskiej zawartości tłuszczu oraz twaróg, kefir, maślanka, czy oliwa z oliwek to też istotne elementy diety odchudzającej. Nasiona strączkowe również odgrywają bardzo ważną rolę w diecie. Mowa tutaj o: fasoli, soczewicy, ciecierzycy, groszku zielonym oraz grochu. Z tych produktów można wykonać naprawdę smaczne i pełnowartościowe dania (śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja), które nie tylko pozytywnie wpłyną na sylwetkę, ale również będą doskonale smakować.

To, o czym zapomina wiele osób przechodzących na dietę to jakość kupowanych produktów spożywczych. Powinny być one wysokiej jakości, stąd też wybierając się na zakupy, warto zwracać uwagę na etykiety i dobierać wyłącznie takie produkty, które posiadają dobry i prosty skład. Nie należy także pomijać tabeli umieszczonej na odwrocie opakowania. Można się z niej dowiedzieć między innymi o tym, jakie ilości białka zawiera dany produkt. Bowiem, białko jest najważniejszym punktem w diecie niskoenergetycznej. Oprócz tego, standardowy plan żywieniowy uwzględnia 10-15% białka w diecie, natomiast przy dietach z niskim poziomem energetycznym wynosi on 20-25%. Uwagę należy również zwrócić na węglowodany, których zapotrzebowanie powinno wynieść około 50%. Ich rola w diecie ma naprawdę ogromne znaczenie, gdyż są one w stanie uzupełnić błonnik w organizmie człowieka, który jest niezbędny do prawidłowej pracy układu pokarmowego i nie tylko. Pozostają już tylko tłuszcze, które są też ważne w diecie. Minimalne spożycie na diecie o tej kaloryce wynosi 25%. Dzięki nim odpowiednio funkcjonuje układ hormonalny oraz nerwowy.

Istotne wskazówki dla osób będących na diecie redukcyjnej

Osoby rozpoczynające dietę pewnie doskonale wiedzą, czym jest uczucie głodu pomiędzy posiłkami. Jest na to kilka sposobów, które pozwolą lepiej znieść przebieg diety. Przede wszystkim wypada rozpoczynać posiłek od wypicia szklanki wody lub zjedzenia surówki. Dzięki temu organizm się nasyci i zdecydowanie zmniejszy głód produktami z niską zawartością energetyczną. Powinno się też pamiętać o tym, by każdy kęs starannie i powoli przeżuwać. Skupienie się na każdym kęsie i spożywaniu całego posiłku, pozwoli wystarczająco się nim nasycić. Na talerz winno się nakładać tylko wymierzoną porcję z wyliczoną kaloryką przypadającą na określone danie. Trzeba także przestrzegać zasady, która mówi o tym, żeby nie dokładać niczego więcej na talerz. Dodając inne produkty zaburza się w ten sposób dietę, co poskutkuje brakiem jej efektywności. Czas pomiędzy posiłkami jest równie ważny, jak i nie najważniejszy z wszystkich wskazówek dla osób będących na diecie. Jeśli będzie się przestrzegać czasu pomiędzy posiłkami łatwiej będzie na diecie 1200 kcal wytrwać. Unikanie sytuacji, gdy pojawia się głód pozwoli na podziwianie efektów swojej ciężkiej pracy, dlatego nie można o tym zapominać.

Skomponowanie diety 1200 kcal – samodzielnie, czy z pomocą? 

Po zgłębieniu ogromnej ilości wiedzy na temat diety odchudzającej, można przejść do krótkiej instrukcji odnoszącej się do jej właściwego skomponowania. Ta kwestia wydaje się być bardziej złożona, ponieważ do stworzenia odpowiedniej diety pod daną jednostkę potrzebne są liczne umiejętności. Istotne okazuje się stwierdzenie, iż dieta, która przynosi zadowalające efekty oraz nie przynosi szkód dla osoby, która ją zażywa, to ta skomponowana przez dietetyka lub inną osobę wykwalifikowaną do układania jadłospisu. Decydując się na skorzystanie z wizyty u specjalisty, jakim jest dietetyk można mieć pewność, że jest się pod pieczą kogoś, kto dobiera posiłki, uwzględniając przy tym indywidualne kwestie. Wielu osobom wydaje się, że dania dietetyczne nie są smaczne – nic bardziej mylnego. Otóż, dieta może być naprawdę smaczna!

Samodzielne stworzenie jadłospisu jest oczywiście możliwe, aczkolwiek zdecydowana większość społeczeństwa nie znajduje na to czasu i ostatecznie decyduje się na skorzystanie z usług specjalisty. Będąc pod okiem specjalisty ma się pewność i zaufanie, że cel diety odchudzającej zostanie osiągnięty. Dietetyk, znając wszystkie wymiary, schorzenia, listę ulubionych produktów spożywczych, będzie w stanie wykreować pyszne i zdrowe przepisy, które wystarczy tylko samodzielnie odtworzyć w swoim domu.

Równie często wybieraną alternatywą jest catering dietetyczny, który także potrafi wspierać redukcję nadmiernych kilogramów.Będzie to świetna opcja dla tych, którym zupełnie brakuje czasu na codzienne przygotowywanie posiłków. W każdym, większym mieście możliwe staje się zamówienie takowego cateringu. Zwykle samodzielnie określa się rodzaj diety oraz kalorykę. Zamawiając posiłki na miesiąc, dba się o dietę oraz zaoszczędza się mnóstwo czasu, który dla niektórych osób znaczy dużo.

O plusach diety pudełkowej z pewnością przekonało się już sporo osób i nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ to naprawdę wygodne rozwiązanie dla każdego. Pierwszą zaletą okazuje się dokładnie i odpowiednio zbilansowany jadłospis na cały miesiąc. Nad tworzeniem cateringu dietetycznego czuwają wykwalifikowani specjaliści, którzy zwracają uwagę na każdy szczegół (od kaloryki po prawidłowe proporcje białka, węglowodanów oraz tłuszczy). To wyjście jest w głównej mierze doceniane przez sportowców, jak i osoby aktywne fizycznie oraz te, którym zależy na schudnięciu. Dietę cateringową wystarczy dobrać pod wiek, płeć, tryb życia, uprawianą lub nie, aktywność fizyczną. Dla niektórych atutem jest to, że posiłki można zamawiać z dostawą pod drzwi. To naprawdę ogromna wygoda i komfort!

Rodzaje diety 1200 kcal 

Ze względu na spore zainteresowanie dietą 1200 kcal, możliwa jest jej każda modyfikacja. Na rynku cateringowym istnieje kilka wariantów do wyboru, a są to między innymi: diety niskokaloryczne, z wyłączeniem ryb, wegetariańskie, wegańskie, bezglutenowe, z wykluczeniem nabiału, z myślą o diabetykach, ale oprócz tego na liście znajdzie się miejsce dla diet o niskim indeksie glikemicznym. Zatem, każda osoba planująca dietę 1200 kcal może wybrać jedną, z uwzględnieniem wszystkich szczegółów oraz upodobań smakowych.

Koszt diety 1200 kcal 

Cena diety jest uzależniona od kilku czynników, a mianowicie od rozwiązania, na jakie decyduje się dana osoba. Koszty wizyty u dietetyka, cateringu dietetycznego i samodzielnego ustalenia jadłospisu będą zupełnie się od siebie różnić. Kolejną kwestią jest dobór produktów przypadających na dietę redukcyjną. Zatem, wszystko zależy od indywidualnych preferencji oraz wymagań osoby, która zamierza przejść na dietę odchudzającą/poprawiając sylwetkę. Jednakże, biorąc pod uwagę wszystkie powyższe informacje oraz wytyczne stosowania diety o kaloryce 1200, z całą pewnością będzie to łatwiejsze i możliwe do wykonania.