Dieta 1600 kcal – Dla Kogo? Wady i Zalety. Co jeść – Jadłospis

Diety redukcyjne z zasady powinny prowadzić do utraty nadmiernej tkanki tłuszczowej, i właśnie w takim celu zostały pierwotnie stworzone. Deficyt kaloryczny zależy jednak od wagi ciała oraz kilku innych czynników, dlatego powinien obliczany być indywidualnie. Najczęściej spotykana jest dieta na 1600 kcal, która sprawdza się najlepiej w wielu przypadkach. Na czym polega, i jak skonstruować jadłospis?

Dieta 1600 kcal – najważniejsze założenia

Dieta 1600 kcal to jadłospis który docelowo ma powodować utratę wagi, jest to zatem dieta redukcyjna. Polega na spożywaniu posiłków o łącznej kaloryczności maksymalnie w granicach 1600 kcal, co musi stale znajdować się pod nadzorem, ponieważ właśnie na deficycie kalorycznym opiera się cała dieta. Sukces takiej diety jest spowodowany głównie dość mocnym deficytem kalorycznym, który z kolei powoduje znaczną utratę wagi. Cała dieta powinna opierać się na takim komponowaniu posiłków, by ostateczny bilans końcowy dnia wyniósł 1600 kcal. Stosowana jest głównie u osób z dużą nadwagą lub otyłością, ale również u osób które chciałyby zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów. Dieta 1600 kcal jest odpowiednia przede wszystkim dla osób dorosłych, ponieważ taka kaloryczność będzie oznaczała głównie dietę redukcyjną, a co za tym idzie, utratę wagi. Jest to spowodowane głównie tym, że zapotrzebowanie kaloryczne przeciętnej osoby dorosłej jest nieco wyższe. Należy jednak pamiętać, że każda dieta, a w szczególności tak restrykcyjna, którą niewątpliwie jest dieta na 1600 kcal, powinna być konsultowana ze specjalistą w dziedzinie dietetyki. Nie w każdym przypadku bowiem takie rozwiązanie będzie korzystne. Najważniejsze w odchudzaniu jest wyrobienie nowych nawyków żywieniowych, oraz znalezienie zdrowszych zamienników kalorycznych dań i przekąsek. Balans w diecie to podstawa, dlatego restrykcyjne diety są tylko dla bardzo zdeterminowanych osób które mają silną wolę, i będą w stanie przyzwyczaić się do etapu odchudzania.

Dla kogo najlepsza będzie dieta 1600 kcal?

Tak jak wspomniano powyżej, dieta 1600 kcal będzie najlepsza dla osób dorosłych. Odchudzanie nastolatków oraz dzieci jest bowiem równoznaczne z koniecznością odwiedzenia dietetyka, oraz wspólnym opracowaniem diety odchudzającej. Restrykcyjna dieta 1600 kcal może bowiem być albo nieefektywna, albo prowadzić do poważnych niedoborów w organizmie, co jest szczególnie destrukcyjne w młodym, rozwijającym się organizmie. Dieta 1600 kcal będzie dobrym wyborem dla każdego, kto chciałby zrzucić nadprogramowe kilogramy, należy jednak pamiętać, że musi ona być dobrze ułożona, i zawierać niezbędne składniki odżywcze. W przeciwnym razie stosowanie takiej diety może wyrządzić więcej szkód niż korzyści, a zamiast zdrowego i szczupłego ciała, możemy otrzymać efekt jo-jo, osłabienie organizmu i problemy zdrowotne.

Czy dieta 1600 kcal jest lepsza niż inne diety redukcyjne?

Zdecydowanie dieta wyliczona na 1600 kcal jest jedną z efektywniejszych, które pozwalają bez większych problemów zgubić nadprogramowe kilogramy. Należy jednak pamiętać, że każdy organizm jest inny, a przez to waga może spadać w określonym czasie, nie warto zatem porównywać swoich wyników z innymi osobami. Niemniej jednak warto podkreślić, że zalety diety 1600 kcal to również polepszenie samopoczucia, lepszy sen, a także oczyszczenie organizmu, jeżeli dieta jest dobrze skonstruowana, i pozwala dostarczać wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich dawkach.

Podstawowe wytyczne odnośnie diety 1600 kcal

Jak każda dieta redukcyjna, również ta wyliczona na 1600 kcal dostarcza składników odżywczych w mniejszej ilości, a dokładnie poniżej zapotrzebowania kalorycznego. To właśnie to powoduje znaczny spadek wagi u osoby ją stosującej. Jednak by była ona zdrowa i nie powodowała spustoszenia w organizmie, niezbędne jest przestrzeganie zasad zdrowego odchudzania. Pierwszą i podstawową zasadą są regularne posiłki, docelowo powinny być spożywane w równych odstępach czasowych, najlepiej, jeżeli będą to trzy główne posiłki i dwie mniejsze przekąski. Dzięki temu organizm przyzwyczai się do stałych pór posiłków, a metabolizm znacznie przyspieszy. Należy jednak podkreślić, że dieta 1600 kcal rozpatrywana jest przez specjalistów jako dość restrykcyjna, i nieodpowiednio stosowana może przynieść zupełnie inny skutek, jakim jest spowolnienie metabolizmu oraz zatrzymywanie wody w organizmie. Może to być naturalna reakcja obronna organizmu, która bardzo utrudnia efektywną utratę tkanki tłuszczowej, dlatego przestrzeganie powyższych zasad powinno być priorytetowe.

Przykładowy jadłospis diety 1600 kcal

Pierwszą i podstawową zasadą dobrze przeprowadzonej diety 1600 kcal są zbilansowane posiłki, które mimo deficytu kalorycznego jaki wprowadzają do organizmu, wciąż dostarczą najpotrzebniejszych składników mineralnych i odżywczych. W Internecie można znaleźć mnóstwo przykładowych przepisów na dietę 1600 kcal, i można się nimi oczywiście sugerować, najważniejsze jednak, by wciąż jeść ulubione produkty, a te najbardziej niezdrowe zastąpić zamiennikami o lepszym składzie. Dla przykładu, na śniadanie można zjeść owsiankę z owocami, składającą się z trzech łyżek płatków owsianych, szklanki mleka, połowy jabłka i plastra ananasa. Na przekąskę można zjeść np. dwie kromki chleba z pastą warzywną, na obiad z kolei warto postawić przede wszystkim na warzywa oraz źródło białka, np. sałatkę warzywną z kurczakiem gotowanym na parze, i całość skropić łyżką oliwy z oliwek. Na podwieczorek można wybrać jakiś owoc z jogurtem, np. gruszkę czy jabłko, i mały jogurt naturalny, na kolację natomiast sałatkę warzywną lub dwie kanapki z szynką i warzywami. Między posiłkami warto również pamiętać o odpowiednim nawodnieniu, powinno być to co najmniej 2 litry wody dziennie, choć zapotrzebowanie to rośnie w przypadku osób o większej wadze. Dieta 1600 kcal będzie o wiele przyjemniejsza, jeżeli wciąż będziemy sięgać po produkty sprawdzone i lubiane, np. chleb, mięso czy warzywa. Należy jednak pamiętać, że by dieta była skuteczna, musi być nadzorowana pod względem kaloryczności, by utrzymywać organizm w trybie spalania kalorii.

Jakie produkty są dozwolone?

W diecie 1600 kcal największą rolę odgrywa jakość posiłków, które składać się powinny z pełnowartościowych produktów. Na tego typu diecie redukcyjnej dozwolone są wszelkie warzywa, owoce, chude mięso, orzechy i migdały, należy jednak pamiętać, że posiłki muszą łącznie dawać określoną ilość kalorii, w tym przypadku jest to 1600 kcal. Należy całkowicie wyeliminować niezdrowe produkty, takie jak fast food, chipsy, lody, słodycze czy gazowane napoje. Powinno się wypijać około 2 litrów wody niegazowanej dziennie, dodatkowo warto postawić na zieloną herbatę lub inne ziołowe, które wspomogą metabolizm i przemianę materii. Na początku diety może być trudno przyzwyczaić się do nowych postanowień, jednak wytrwałość i sumienne podchodzenie do diety popłaca – metabolizm zacznie działać o wiele szybciej, organizm zacznie się regenerować, a my poczujemy się znacznie lżej i lepiej. Bez problemu można również spożywać jajka i mleko, należy jednak pamiętać, że szczególnie w przypadku mleka są to zawsze dodatkowe kalorie, i warto kontrolować ilość jaką spożywamy, by nie przekroczyć dozwolonej ilości kalorii. Po kilku tygodniach prowadzenia takiej diety może zdarzyć się, że waga zacznie spadać coraz wolniej, a nawet zatrzyma się. W takich przypadkach konieczna jest cierpliwość – jest to normalne zjawisko, waga może stać w miejscu nawet kilka tygodni. Kluczem jest wytrwałość w swoich postanowieniach, a cierpliwość popłaca, bo jeżeli nie złamiemy zasad diety, waga znów zacznie spadać.

Co może wspomóc dietę redukcyjną?

Niewątpliwie prócz odpowiedniego odżywania się i utrzymywania organizmu w stanie deficytu kalorycznego jest wdrożenie aktywności fizycznej, która znacznie przyspiesza utratę wagi. Rozpoczynając swoją przygodę z fitnessem czy inną formą aktywności fizycznej towarzyszącej diecie 1600 kcal należy pamiętać, by wprowadzać ją powoli i stopniowo, jako że sam deficyt kaloryczny jest dla organizmu niemałym szokiem, a dodatkowy wysiłek może spowodować znaczne osłabienie, a nawet prowadzić do omdleń. Jeżeli wcześniej nigdy nie uprawialiśmy sportu, warto postawić na np. godzinę spaceru dziennie, a potem stopniowo wprowadzać dodatkowe ćwiczenia, np. lekki trucht czy skakanie na skakance. Najlepszym wyznacznikiem tego, co można wdrożyć a czego nie jest sam organizm, który warto obserwować. Jeżeli ćwiczenia będą źle dobrane, od razu odczujemy znużenie, zmęczenie i ból całego ciała na drugi dzień po treningu. Dieta 1600 kcal to dość restrykcyjny jadłospis, który sam z siebie spowoduje z pewnością utratę wagi, jednak codzienna aktywność fizyczna, nawet wprowadzana stopniowo, znacznie przyspieszy ten proces, i pozwoli cieszyć się  spektakularnymi efektami.

Samodzielnie czy pod okiem dietetyka?

Diety odchudzające przeprowadzane nieumiejętnie mogą prowadzić do wielu poważnych skutków, takich jak anemia, niedobory witamin, utrata włosów czy inne, poważne problemy. Z tego też względu osobom dopiero rozpoczynającym swoją przygodę z odchudzaniem zaleca się, by skonsultowały się ze specjalistą celem ułożenia jak najbardziej optymalnego jadłospisu na redukcję wagi ciała. Jeżeli jednak posiadamy podstawową wiedzę na temat wyliczania kaloryczności posiłków oraz układania diety, możemy samodzielnie wdrożyć tego typu jadłospis. Jednakże zalety konsultacji z dietetykiem są zdecydowanie przeważające, ponieważ specjalista może ułożyć nam spersonalizowaną dietę uwzględniając nie tylko nasze upodobania smakowe, ale przede wszystkim niezbędną zawartość składników odżywczych, dzięki czemu ryzyko pojawienia się anemii czy innych poważnych niedoborów praktycznie znika. Współpraca z dietetykiem to bardzo bezpieczna alternatywa odchudzania, ponieważ umożliwia bezpośredni kontakt ze specjalistą, który będzie czuwał nad przebiegiem kuracji odchudzającej, a także pomoże przezwyciężyć złe nawyki, zastępując je nowymi. W przypadku diety 1600 kcal jest to wręcz wskazane, przynajmniej na początku – na późniejszym etapie wdrożenia w odchudzanie konsultacje mogą odbywać się rzadziej z uwagi na większe doświadczenie i przyzwyczajenie pacjenta do nowego jadłospisu, nie jest to jednak oczywiście regułą.

Jakie są przeciwskazania do diety 1600 kcal?

Z uwagi na dużą restrykcyjność diety 1600 kcal, nie w każdym przypadku będzie ona polecana, i również nie u wszystkich przyniesie oczekiwane rezultaty. Niektóre schorzenia, takie jak alergie, nietolerancje pokarmowe, anemia czy niektóre schorzenia hormonalne uniemożliwiają efektywne wprowadzenie tak restrykcyjnej diety, ponieważ pamiętać należy, że deficyt kaloryczny ustalany jest na podstawie wielu czynników, takich jak masa ciała, wiek czy inne wytyczne, i nie dla każdego będzie to zdrowa i efektywna opcja odchudzania. Konsultacja z lekarzem specjalistą to nie tylko rozmowa i jadłospisie oraz zasadach odchudzania, ale również zlecenie kompletu badań, które mogą wskazać na niedobory składników odżywczych, i na podstawie tego dopiero zostanie ułożony odpowiedni jadłospis, z prawidłowym deficytem kalorycznym. Nierzadko zdarza się, że dietetyk może zalecić dodatkową suplementację, jeżeli wyniki badań pacjenta nie będą mieściły się w normie, a rozpoczęcie diety odchudzającej mogłoby być niebezpieczne dla zdrowia. Dieta 1600 kcal nie będzie również odpowiednia dla dzieci i nastolatków, choć nie jest to regułą – wiele zależy od indywidualnych pomiarów, ustaleń oraz przede wszystkim wyników badań i oceny specjalisty. Jest to dość niska kaloryczność, która może istotnie wpłynąć na cały organizm, dlatego wdrożenie takiej diety zdecydowanie lepiej zostawić specjaliście, słuchając jego wskazówek i korzystając z pomocy.

Jakich efektów można spodziewać się na diecie 1600 kcal?

Niska kaloryczność diety 1600 kcal w większości przypadków może powodować naprawdę spektakularne efekty, szczególnie u osób z dużą otyłością. Na początku diety odchudzającej tego typu waga może spadać naprawdę szybko, na późniejszych etapach proces ten zwalnia, jednak wtedy należy kontynuować deficyt kaloryczny i czekać, aż organizm znów zacznie spalać tkankę tłuszczową. Jeżeli dieta 1600 kcal zostanie przeprowadzona prawidłowo, to bez wątpienia nastąpi znaczny spadek wagi i poprawa samopoczucia. Trudnym jednak etapem dla odchudzających się w ten sposób osób może być moment stabilizacji wagi, kiedy po osiągnięciu docelowego wyniku nie chcemy już chudnąć, a boimy się efektu jo-jo. I tu właśnie przyda się pomoc specjalisty z dziedziny dietetyki, który pomoże nam ustabilizować wagę, stopniowo dodając kalorie do jadłospisu tak, by organizm miał szansę się przyzwyczaić, jednak bez ponownego gromadzenia tkanki tłuszczowej. Należy również pamiętać, by nie przesadzać z aktywnością fizyczną – dieta 1600 kcal jest bardzo restrykcyjna, i nadmiar aktywności fizycznej jeszcze bardziej spotęguje deficyt, a wtedy możemy odczuć znaczne osłabienie i zniechęcenie do dalszego stosowania diety odchudzającej. Wszystkie wytyczne warto wprowadzać stopniowo i obserwować reakcję swojego organizmu, a w razie konieczności należy skonsultować się z dietetykiem, który oceni cały proces i udzieli pomocnych wskazówek co do dalszej kuracji odchudzającej.

Catering pudełkowy – alternatywa dla zapracowanych!

Przygotowywanie posiłków o określonej kaloryczności nierzadko jest trudnym zadaniem, szczególnie na początku drogi z odchudzaniem. Brak znajomości zawartości kalorii w danych produktach, a także nieumiejętne ich odmierzanie do posiłków może powodować, że nie będziemy utrzymywać się w granicach 1600 kcal, przez co efektywność tej diety mocno spadnie. Alternatywą dla osób, które nie są miłośnikami gotowania, a liczenie kalorii w posiłkach sprawia im trudność, jest zakupienie diety pudełkowej, która od lat cieszy się ogromną popularnością, szczególnie w większych miastach. Ciekawe propozycje w diecie pudełkowej to nie tylko gwarancja smacznych posiłków, ale również dokładnie wyliczonych kalorii i mikroskładników, dzięki czemu spożywając je mamy pewność, że trzymujemy nasz organizm w deficycie. To nie wszystko – wiele firm oferujących catering pudełkowych nie tylko przygotowuje jedzenie o wyliczonej kaloryczności, ale umożliwia wybranie jednej z kilku opcji, np. dietę 1600 kcal dla wegetarian, jak również smakoszy mięsa i produktów mlecznych. Zamawiając taki catering oszczędzamy również sporo czasu i pieniędzy, ponieważ po dokładnym przeliczeniu kosztów gotowania i produktów zakupionych do tego celu, dieta pudełkowa wychodzi cenowo bardzo podobnie, a czasem nawet nieco taniej, niż samodzielne gotowanie. Warto rozważyć taką opcję szczególnie na początku swojej drogi z odchudzaniem, kiedy mnóstwo wskazówek oraz wytycznych w diecie 1600 kcal może powodować zagubienie i przytłoczenie. Gotowe posiłki wystarczy spożywać o regularnych porach, a efekty z pewnością pojawią się same!