Zielona kawa — właściwości, działanie, skutki uboczne

Zielona kawa cieszy się coraz większą popularnością. Uważa się, że wspomaga proces odchudzania, pomaga pozbyć się cellulitu, a także poprawia ogólny wygląd skóry. Czy produkt ten jest naprawdę skuteczny i warto wprowadzić go do codziennej diety? W artykule poniżej odpowiadamy  na te pytania, a także informujemy o przeciwwskazaniach i możliwych skutkach ubocznych!

Reklama

Czym jest zielona kawa?

Zielona kawa to tak naprawdę taka sama kawa, którą pijemy codziennie rano do śniadania, w celu rozbudzenia. Różni się jednak od tradycyjnej kawy tym, że jest niepalona – stąd jej naturalny zielony kolor. Wytwarza się ją z dojrzałych lub niedojrzałych ziaren kawy, przeważnie gatunku Robusta i Arabika.

. Nie wszyscy są zaznajomieni z zieloną kawą, dlatego warto przedstawić jej najlepsze właściwości i zastosowanie. Poznajmy korzyści zdrowotne płynące z picia zielonej kawy i dowiedzmy się, jak prawidłowo ją spożywać. Napój ten jest aktywnie reklamowany jako sposób na pozbycie się nadwagi. Zanim jednak zaczniesz pić zieloną kawę, warto zapoznać się z cechami charakterystycznymi tego produktu.

Charakteryzuje się łagodniejszym smakiem niż kawa palona. Bardziej można ją porównać do zielonej herbaty, ponieważ również pozostawia gorzkawy posmak. Zawiera także mniejszą ilość kofeiny – około 20 mg, gdy kawa tradycyjna w tej samej porcji zawiera 100 mg.

Kawa zielona jest bogatym źródłem kwasu chlorogenowego, który ma silne właściwości odchudzające, odżywcze i antyoksydacyjne! Kwas ten nie występuje w kawie palonej, ponieważ ulega zniszczeniu w trakcie procesu palenia.

Kawę tę można kupić w formie ziaren, które możemy samodzielnie zmielić lub już zmieloną w woreczkach. Produkt ten znajdziemy także w wielu wieloskładnikowych suplementach, wspomagających odchudzanie. Częstym dodatkiem tych preparatów są również inne substancje aktywne takie jak: zielona herbata, błonnik, kofeina czy chrom.

Właściwości zielonej kawy

Jak  wspomniano powyżej, zielona kawa jest cennym źródłem kwasu chlorogenowego, który z powodzeniem używany jest w produktach odchudzających, a nawet w produktach kosmetycznych. Jest to silny przeciwutleniacz, który ma działanie odmładzające, przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe. Pomaga także wzmocnić ogólną odporność organizmu i zwiększyć produkcje przeciwciał. Kwas ten stanowi 86% antyoksydantów w kawie zielonej. Uważa się, że ma silniejsze właściwości niż dobrze nam  znana witamina C!

Kwas chlorogenowy ma także dobroczynny wpływ na działanie wątroby. Wspomaga działanie żółciopędne i żółciotwórcze. Zalecany jest pacjentom w trakcie przyjmowania chemioterapii, ponieważ chroni wątrobę przed silnymi uszkodzeniami. Składnik ten działa również przeciwgrzybiczo, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, dlatego nazywa się go często „naturalnym antybiotykiem”.

Dużą zaletą kwasu chlorogenowego jest to, że ogranicza wchłanianie węglowodanów z pożywienia. Zamiast tego organizm korzysta ze zgromadzonych już źródeł energii, w postaci tkanki tłuszczowej. Ma więc skuteczne działanie w procesie utraty masy ciała. Liczne badania potwierdzają, że kwas chlorogenowy i kofeina, zawarte w zielonej kawie, mają skuteczne działanie nie tylko w zmniejszeniu wagi ciała, ale również w redukcji cellulitu. Składnik ten może znacząco ograniczyć skórkę pomarańczową oraz poprawić wygląd i jędrność skóry. Picie 1-2 filiżanek tego napoju w połączeniu ze zdrową dietą i aktywnością fizyczną  z pewnością przyczyni się do poprawy naszego wyglądu i zmniejszenia masy ciała.

Zielona kawa zawiera także kwas kawowy, który podobnie jak kwas chlorogenowy, jest przeciwutleniaczem i działa antynowotworowo, antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Efektywnie usuwa wolne rodniki i oczyszcza organizm z metali ciężkich. Co ciekawe zmniejsza również ryzyko rozwinięcia się cukrzycy typu II – insulinoopornej.

Kwas chloronegowy znajdziemy nie tylko w kawie zielonej, ale również w suszonych śliwkach, jabłkach, czereśniach czy ziemniakach. Jednak jego największe ilości znajdziemy właśnie w kawie zielonej.

Zielona kawa jest także źródłem wielu witamin i substancji odżywczych. Możemy wymienić m.in. cynk, potas, fosfor, wapń, witaminy z grupy B i kwas salicylowy. Pod tym względem znacznie prześciga kawę palona, która w procesie palenia traci wiele cennych składników odżywczych.

Zawiera również kofeinę, więc wykazuje działanie pobudzające tak jak tradycyjna kawa palona. Stanowić będzie też doskonały zamiennik dla napojów energetycznych, które są niezdrowe i pełne cukru.

Zalety zielonej kawy

Produkt ten ze względu na ilość składników aktywnych jest bardzo skuteczny i działa na wielu płaszczyznach. Zwartość kofeiny i kwasu chlorogenowego zapewnia nie tylko działanie odchudzające, ale również dobroczynny wpływ na wygląd skóry i stan zdrowia naszego ciała.

Środek pobudzający — przede wszystkim zielona kawa to świetny produkt pobudzający, który postawi nas rano na nogi. Stanowi alternatywę dla tradycyjnej kawy i napojów energetycznych. Należy jednak pamiętać, że zawiera mniejsza ilość kofeiny niż kawa palona.

Silny przeciwutleniacz —  dzięki zawartości substancji takich jak kofeina, kwas chlorogenowego i kwas kawowy ma silne właściwości przeciwutleniające, wspierające naturalne mechanizmy obronne komórek naszego ciała.

Oczyszczenie organizmu — zielona kawa pomaga oczyszczać organizm z nagromadzonych toksyn i szkodliwych substancji.

Działanie odchudzające — zielona kawa ogranicza wchłanianie węglowodanów i zmusza organizm do spalania nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Kofeina dodatkowo korzystnie wpływa na podkręcenie metabolizmu i zmniejszenie masy ciała. Produkt może także ograniczać nieco łaknienie. Bardo często jest wykorzystywana jako składnik różnych tabletek na odchudzanie.

Działanie odmładzające i upiększające – olej z nasion zielonej kawy ma wiele zastosowań w kosmetyce. Pomaga zredukować rozstępy i przebarwienia, a także wspomaga regenerację naskórka. Pozwala odzyskać skórze zdrowy wygląd, poprzez rozjaśnienie cieni pod oczami, redukcję obrzęków i zapobieganie jej wysuszeniu. Przede wszystkim jednak ma bardzo skuteczne działanie w zwalczaniu cellulitu i tkanki tłuszczowej. Kwas chlorogenowy zawarty w zielonej kawie zapewni skórze jędrność i młody wygląd.

Zobacz: Blokery Apetytu – Ranking i Opinie

Najcenniejsze właściwości zielonej kaw

Po pierwsze, należy zauważyć, że zielona kawa nie jest odrębną odmianą, lecz po prostu nieprzetworzonymi ziarnami kawy Arabica lub Robusta. Przed wprowadzeniem na rynek ziarna są zazwyczaj prażone, co nadaje im brązowy kolor i charakterystyczny aromat. Nieprażona fasola ma kolor oliwkowy i wyższą zawartość wilgoci.

Brak obróbki cieplnej (prażenie) pozwala zachować w jak największym stopniu witaminy, przeciwutleniacze i inne użyteczne substancje. Zielone ziarna kawy zawierają:

  • Kofeinę. Zielone ziarna kawy zawierają go więcej niż ziarna kawy palonej. Substancja ta ma właściwości tonizujące, stymulujące aktywność fizyczną i umysłową.
  • Taniny (grupa organicznych związków chemicznych). Ze względu na zawartość taniny napój jest doskonałym środkiem na choroby zakaźne; substancja ta zwalcza drobnoustroje chorobotwórcze, normalizuje pracę przewodu pokarmowego i przyspiesza gojenie się ran;
  • Kwas chlorogenowy. Kwas ten występuje tylko w zielonej fasoli; jest on niszczony podczas prażenia;
  • Aminokwasy. Te cenne substancje zapewniają prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu, a także sprzyjają szybkiemu usuwaniu toksyn;
  • Lipidy. Substancje te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego i nerwowego;
  • błonnik pokarmowy, który umożliwia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego;
  • Kwas nikotynowy. Stymuluje to metabolizm.

Prawidłowo przygotowana zielona kawa ma następujący wpływ na organizm

  • Właściwości tonizujące;
  • Przeciwobrzękowe;
  • Przeciwzapalne;
  • Antybakteryjne;
  • Przeciwnowotworowe;
  • Poprawia spalanie tłuszczu.

Działanie terapeutyczne i profilaktyczne

Ożywczy, energetyzujący, poprawiający nastrój i samopoczucie napój z zielonej kawy przy regularnym stosowaniu ma charakterystyczne właściwości.

Zielona kawa aktywizuje przemianę materii

Aktywizuje przemianę materii, pomaga spalić złogi tłuszczu i obniżyć poziom cukru we krwi, zapobiega rozwojowi otyłości i cukrzycy typu II. Kofeina i kwas chlorogenowy zawarte w zielonej kawie przyspieszają metabolizm (w tym aktywację produkcji glikogenu w wątrobie z dostarczanej glukozy), a także zapobiegają energetycznemu wykorzystaniu glikogenu zmagazynowanego w wątrobie, zapewniając priorytetowe i aktywne wykorzystanie rezerw tłuszczowych jako głównego źródła energii dla organizmu.

W ten sposób redukcja nadmiernej masy ciała poprzez regularne spożywanie zielonej kawy zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2 – poważnego schorzenia endokrynologicznego, którego główną przyczyną jest otyłość. Zielona kawa, która zapobiega gwałtownemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi po posiłku, jest również bardzo przydatna w codziennej diecie osób chorych na cukrzycę. Zielona kawa hamuje apetyt i zmniejsza uczucie głodu, dzięki czemu zapobiega przejadaniu się, co jest jednym z najważniejszych warunków utrzymania szczupłej sylwetki.

Zielona kawa na pamięć i koncentrację

Poprawia pamięć i koncentrację, zwiększa wydolność fizyczną i psychiczną. Ta właściwość zielonej kawy wynika z zawartości w tym naturalnym produkcie alkaloidów: kofeiny i trygoneliny, które wzmacniają i regulują procesy pobudzenia w korze mózgowej.

Zobacz: Nootropiki na poprawę pamięci i koncentracji

Ziarna Zielonej Kawy – sposób na cellulit i poprawę składu krwi

Ma działanie antycellulitowe. Zawarta w składzie zielona kofeina zapobiega rozwojowi cellulitu, poprawiając drenaż limfatyczny i mikrocyrkulację limfy w podskórnej tkance tłuszczowej.

Pomaga poprawić skład krwi i zapobiega rozwojowi miażdżycy i zakrzepicy. Kwas chlorogenowy, który jest obecny w zielonej kawie, pomaga obniżyć poziom cukru i cholesterolu we krwi, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i choroby wieńcowej serca (należy zauważyć, że hiperlipidemia (wysoki poziom cholesterolu we krwi) i hiperglikemia (wysoki poziom cukru we krwi) są głównymi czynnikami tych dwóch chorób układu krążenia). Składniki zielonej kawy, takie jak witamina E, kwas linolowy (Omega-6) i linolenowy (Omega-3) poprawiają reologię krwi, zapobiegając tworzeniu się zakrzepów, a także kwas chlorogenowy zapobiegają tworzeniu się blaszek miażdżycowych na ścianach naczyń krwionośnych.

Działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne zielonej kawy

Zwiększa skuteczność profilaktyki i kompleksowego leczenia chorób zakaźnych i zapalnych. Zielona kawa jest bogata w kwas chlorogenowy i taniny, które mają działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Usprawnia proces tworzenia i wydzielania żółci, przyczynia się do poprawy stanu czynnościowego wątroby. Zawarty w zielonej kawie kwas chlorogenowy, alkaloid trygonellina, betaina i cholina korzystnie wpływają na komórki wątroby – hepatocyty.

Kosmetyczne zastosowania zielonej kawy

Fusy pozostałe na dnie filiżanki zielonej kawy mogą być stosowane w domowej kosmetologii jako naturalny peeling. Zmielona zielona kawa jest również przydatna do wykonywania antycellulitowych okładów na ciało (podczas takiego zabiegu SPA miazgę z niezmielonych ziaren kawy należy nałożyć na problematyczne obszary ciała, owinąć folią spożywczą i pozostawić na ciele na 30 minut, po czym fusy z kawy można zmyć, a problematyczne obszary posmarować kremem nawilżającym lub antycellulitowym).

Zielona kawa w pielęgnacji skóry

Zielona kawa poprawia stan czynnościowy prostaty (dzięki wysokiej zawartości w niepalonych ziarnach kawy witaminy E i pożytecznego dla prostaty beta-sitosterolu) Zapobiega przedwczesnemu starzeniu się, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Pod względem zawartości substancji o działaniu antyoksydacyjnym (kwas chlorogenowy, witamina E, garbniki itp.) zielona kawa nie ustępuje słynnej z silnych właściwości antyoksydacyjnych zielonej herbacie.

Przyczynia się do zachowania młodości skóry, zwiększa jej jędrność i elastyczność, zapobiega powstawaniu zmarszczek wiekowych, chroni skórę przed nadmiernym działaniem słonecznych promieni ultrafioletowych. Takie działanie zielonej kawy wynika w dużej mierze z obecności w niepalonych ziarnach kawy znacznej ilości przeciwutleniaczy, w tym witaminy E, która zapewnia naturalną ochronę przed promieniami UV i wspomaga zatrzymywanie wilgoci w skórze.

Sposób użycia zielonej kawy

Zaleca się, aby fusy z zielonej kawy zmielić w blenderze lub młynku do kawy tuż przed zaparzeniem, a przed zmieleniem namoczyć je na kilka godzin w zimnej wodzie (tak jak fasolę lub groch przed ugotowaniem). Osobom, które chcą schudnąć, nie zaleca się słodzenia zielonej kawy ani dodawania do tego napoju mleka lub śmietanki. Najbardziej przydatnym środkiem zmniejszającym apetyt jest również parzona zielona kawa na 20-30 minut przed posiłkiem.

Zieloną kawę można parzyć w taki sam sposób jak tradycyjną kawę czarną (aby zaparzyć ją w wiaderku, zielona kawa wymaga drobniejszego mielenia niż kawa czarna we francuskim ekspresie).

Aby przygotować jedną kawę, należy wrzucić 10-15 gramów zielonej kawy (około 2 łyżki stołowe) do moździerza (lub innych fusów z kawy), zalać 150 ml zimnej wody i doprowadzić do wrzenia na małym ogniu, ciągle mieszając. Zieloną kawę należy gotować na wolnym ogniu nie dłużej niż 2-3 minuty, po czym zaparzoną kawę należy przecedzić i natychmiast dodać do dzbanka kostkę lodu.

Aby uzyskać przyjemny aromat czarnej kawy i poprawić jej smak, można prażyć zieloną kawę na patelni na małym ogniu przez 15-20 minut – ciągle mieszając, aż ziarna nabiorą jasnobrązowego koloru (jednak w tym procesie traci się główne właściwości spalania tłuszczu).

Korzyści płynące z zielonej kawy dla utraty wagi

Wymieniając korzyści zdrowotne płynące ze spożywania zielonej kawy, nie sposób nie wspomnieć o jej zdolności do przyspieszania metabolizmu. Ta właściwość wynika z wysokiej zawartości kofeiny i kwasu nikotynowego. Powolny proces metaboliczny prowadzi do gromadzenia się tłuszczu, dlatego stosowanie zielonej kawy eliminuje jedną z przyczyn nadmiernej otyłości.

Ponadto, korzyści płynące z zielonej kawy dla utraty wagi obejmują następujące właściwości:

  • Zapotrzebowanie na glukozę zmniejsza się prawie o połowę, więc nie trzeba jeść nic słodkiego;
  • Apetyt zostaje zahamowany, co pozwala na znaczne zmniejszenie ilości spożywanych posiłków. Nie jest tajemnicą, że często jemy nie z głodu, ale dlatego, że coś wygląda dobrze i apetycznie;
  • Spala zmagazynowany tłuszcz, po wypiciu napoju spada ilość cukru we krwi, więc organizm zaczyna poszukiwać nowych źródeł energii. A rezerwy tłuszczu stają się tym źródłem.

Korzyści płynące z picia zielonej kawy z imbirem

Zielona kawa może być spożywana z różnymi dodatkami, które wzmacniają niektóre właściwości napoju. Jeśli produkt jest kupowany z myślą o utracie wagi, warto rozważyć kawę z imbirem. Można kupić świeży lub suszony mielony korzeń imbiru i dodać go do napoju, Imbir zawiera substancje, które pomagają w szybszym oczyszczaniu organizmu z toksyn. Obejmuje to produkty powstałe w wyniku rozpadu tłuszczu.

Korzyści płynące ze spożywania zielonej kawy z imbirem polegają na tym, że imbir wzmacnia właściwości spalające tłuszcz zawarte w kawie. Dlatego ten tandem jest najskuteczniejszy. Przed rozpoczęciem spożywania napoju z zielonych ziaren kawy należy zapoznać się z listą przeciwwskazań. Ten produkt nie powinien być spożywany przez:

  • Kobiety w ciąży i karmiące;
  • Dzieci i młodzież;
  • osoby z miażdżycą;
  • Przy nadpobudliwości.

W przypadku chorób przewodu pokarmowego lub OUN (Ośrodkowego układu nerwowego) przed spożyciem należy skonsultować się z lekarzem. Jeśli podczas stosowania leku wystąpią jakiekolwiek nieprzyjemne objawy (tachykardia, zawroty głowy, bóle brzucha itp.), należy natychmiast przerwać jego stosowanie.

Jak przygotować zieloną kawę do picia?

Przed zaparzeniem należy zmielić ziarna w blenderze lub młynku elektrycznym. Nie należy używać ręcznego młynka, ponieważ nie działa on dobrze ze względu na wysoką wilgotność ziaren. Należy pamiętać, że zielona kawa traci swoje właściwości, jeśli zbyt długo pozostaje w stanie zmielonym. Dlatego należy mielić tylko te ziarna, które zamierzamy zaparzyć.

Nie ma potrzeby mielenia go na proszek. W przypadku parzenia bezpośrednio w filiżance lub w prasie francuskiej wystarczy uzyskać ziarno wielkości ziarna gryki. Jeśli planujesz zaparzać ją w garnku, zmiel ją drobno, do wielkości ziarna prosa.

Przygotuj kawę w zaparzaczu:

  • Wlej 200 ml przefiltrowanej wody, doprowadź do wrzenia;
  • Dodaj 2-3 łyżeczki zmielonej zielonej kawy, zmniejsz ogień;
  • Całość ma być doprowadzona do wrzenia;
  • Wyłącz podgrzewanie i pozostaw napój do zaparzenia.
  • Zaparzaj kawę w prasie francuskiej:
  • Wsyp kawę w ilości 1-1,5 łyżeczki na każde 100 ml wody;
  • Zalej wrzącą wodą;
  • Pozostaw do zaparzenia na 10 minut.

Napój można również zaparzać bezpośrednio w filiżance w taki sam sposób, jak w przypadku prasy francuskiej. Przed wypiciem napar należy przecedzić. Zieloną kawę można również przygotować w ekspresie do kawy, co nadaje napojowi charakterystyczny smak i aromat i zajmuje bardzo mało czasu. Aby przygotować zieloną kawę z imbirem, do zmielonych ziaren należy dodać sproszkowany suszony imbir w ilości 1-2 części łyżeczki na filiżankę. Przygotowany napój należy pić w ograniczonej ilości, maksymalnie 2-3 filiżanki dziennie. Jeśli głównym celem spożywania kawy jest utrata wagi, należy ją łączyć z dietą i ćwiczeniami fizycznymi.

Możliwe skutki uboczne

Badania przeprowadzone do tej pory, nie wskazują na negatywne działanie zielonej kawy na ludzkie zdrowie. Jest więc ona stosunkowo bezpieczna — jedyne objawy, jakie zaobserwowano przy stosowaniu dużych ilości produktu, to ból głowy oraz infekcje dróg moczowych.

W związku z zawartością kofeiny, picie zielonej kawy w nadmiernych ilościach może mieć wpływ na przyspieszenie pracy serca i gorsze samopoczucie. Mogą wystąpić objawy takie jak: drżenie rąk, poczucie lęku i szybsze bicie serca. Dlatego osoby wrażliwe na nadmiar kofeiny, powinny zachować rozsądek przy jej stosowaniu.

W rzadkich przypadkach może wystąpić alergia na ten produkt. Osoby te powinny wówczas natychmiast zaprzestać stosowania produktu. W niektórych przypadkach kawa może zadziałać także przeczyszczająco, wywołując biegunkę.

Przeciwskazania

Zielona kawa to w pełni naturalny produkt, jednak istnieją pewne przeciwskazania co do jej stosowania. Przede wszystkim zrezygnować z niej powinny osoby chorujące na cukrzycę. Zielona kawa obniża poziom cukru we krwi, więc osoby stosujące leki przeciwcukrzycowe mogą doprowadzić nawet do hipoglikemii! Ostrożność powinny zachować także osoby chorujące na choroby serca, nadciśnienie tętnicze oraz kobiety w ciąży i karmiące piersią. Produkt znacznie podwyższa ciśnienie i przyspiesza pracę serca, więc może okazać się niebezpieczny, szczególnie w przypadku chorób sercowo-naczyniowych. Picie zielonej kawy odradza się również osobom poniżej 16 roku życia. Jeśli mamy wątpliwości lub pytania, temat ten warto skonsultować z lekarzem lub farmaceutą.

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie?

Przede wszystkim warto spojrzeć na skład produktu oraz producenta. Podobnie jak w przypadku kawy palonej, znaczenie ma gatunek ziaren. Warto pamiętać, że Robusta jest bogatsza w kofeinę i przeciwutleniacze, dlatego będzie lepszy wyborem. Surowe ziarna zielonej kawy są dużo twardsze od kawy palonej oraz bardziej sprężyste. Z tego powodu warto kupić kawę już zmieloną, ponieważ możemy mieć problemy z samodzielnym jej zmieleniem. Jeśli jest taka możliwość, możemy poprosić sprzedawcę o zmielenie, tuż przed kupnem. Najlepsze ziarna kawy, to takie, które zostały oczyszczone, poddane wstępnemu podsuszeniu – wtedy zachowają najwięcej substancji odżywczych i antyoksydantów.