Zielona kawa — właściwości, działanie, skutki uboczne

Zielona kawa cieszy się coraz większą popularnością. Uważa się, że wspomaga proces odchudzania, pomaga pozbyć się cellulitu, a także poprawia ogólny wygląd skóry. Czy produkt ten jest naprawdę skuteczny i warto wprowadzić go do codziennej diety? W artykule poniżej odpowiadamy  na te pytania, a także informujemy o przeciwwskazaniach i możliwych skutkach ubocznych!

Czym jest zielona kawa?

Zielona kawa to tak naprawdę taka sama kawa, którą pijemy codziennie rano do śniadania, w celu rozbudzenia. Różni się jednak od tradycyjnej kawy tym, że jest niepalona – stąd jej naturalny zielony kolor. Wytwarza się ją z dojrzałych lub niedojrzałych ziaren kawy, przeważnie gatunku Robusta i Arabika.

Charakteryzuje się łagodniejszym smakiem niż kawa palona. Bardziej można ją porównać do zielonej herbaty, ponieważ również pozostawia gorzkawy posmak. Zawiera także mniejszą ilość kofeiny – około 20 mg, gdy kawa tradycyjna w tej samej porcji zawiera 100 mg.

Kawa zielona jest bogatym źródłem kwasu chlorogenowego, który ma silne właściwości odchudzające, odżywcze i antyoksydacyjne! Kwas ten nie występuje w kawie palonej, ponieważ ulega zniszczeniu w trakcie procesu palenia.

Kawę tę można kupić w formie ziaren, które możemy samodzielnie zmielić lub już zmieloną w woreczkach. Produkt ten znajdziemy także w wielu wieloskładnikowych suplementach, wspomagających odchudzanie. Częstym dodatkiem tych preparatów są również inne substancje aktywne takie jak: zielona herbata, błonnik, kofeina czy chrom.

Właściwości zielonej kawy

Jak  wspomniano powyżej, zielona kawa jest cennym źródłem kwasu chlorogenowego, który z powodzeniem używany jest w produktach odchudzających, a nawet w produktach kosmetycznych. Jest to silny przeciwutleniacz, który ma działanie odmładzające, przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe. Pomaga także wzmocnić ogólną odporność organizmu i zwiększyć produkcje przeciwciał. Kwas ten stanowi 86% antyoksydantów w kawie zielonej. Uważa się, że ma silniejsze właściwości niż dobrze nam  znana witamina C!

Kwas chlorogenowy ma także dobroczynny wpływ na działanie wątroby. Wspomaga działanie żółciopędne i żółciotwórcze. Zalecany jest pacjentom w trakcie przyjmowania chemioterapii, ponieważ chroni wątrobę przed silnymi uszkodzeniami. Składnik ten działa również przeciwgrzybiczo, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, dlatego nazywa się go często „naturalnym antybiotykiem”.

Dużą zaletą kwasu chlorogenowego jest to, że ogranicza wchłanianie węglowodanów z pożywienia. Zamiast tego organizm korzysta ze zgromadzonych już źródeł energii, w postaci tkanki tłuszczowej. Ma więc skuteczne działanie w procesie utraty masy ciała. Liczne badania potwierdzają, że kwas chlorogenowy i kofeina, zawarte w zielonej kawie, mają skuteczne działanie nie tylko w zmniejszeniu wagi ciała, ale również w redukcji cellulitu. Składnik ten może znacząco ograniczyć skórkę pomarańczową oraz poprawić wygląd i jędrność skóry. Picie 1-2 filiżanek tego napoju w połączeniu ze zdrową dietą i aktywnością fizyczną  z pewnością przyczyni się do poprawy naszego wyglądu i zmniejszenia masy ciała.

Zielona kawa zawiera także kwas kawowy, który podobnie jak kwas chlorogenowy, jest przeciwutleniaczem i działa antynowotworowo, antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Efektywnie usuwa wolne rodniki i oczyszcza organizm z metali ciężkich. Co ciekawe zmniejsza również ryzyko rozwinięcia się cukrzycy typu II – insulinoopornej.

Kwas chloronegowy znajdziemy nie tylko w kawie zielonej, ale również w suszonych śliwkach, jabłkach, czereśniach czy ziemniakach. Jednak jego największe ilości znajdziemy właśnie w kawie zielonej.

Zielona kawa jest także źródłem wielu witamin i substancji odżywczych. Możemy wymienić m.in. cynk, potas, fosfor, wapń, witaminy z grupy B i kwas salicylowy. Pod tym względem znacznie prześciga kawę palona, która w procesie palenia traci wiele cennych składników odżywczych.

Zawiera również kofeinę, więc wykazuje działanie pobudzające tak jak tradycyjna kawa palona. Stanowić będzie też doskonały zamiennik dla napojów energetycznych, które są niezdrowe i pełne cukru.

Zalety zielonej kawy

Produkt ten ze względu na ilość składników aktywnych jest bardzo skuteczny i działa na wielu płaszczyznach. Zwartość kofeiny i kwasu chlorogenowego zapewnia nie tylko działanie odchudzające, ale również dobroczynny wpływ na wygląd skóry i stan zdrowia naszego ciała.

Środek pobudzający — przede wszystkim zielona kawa to świetny produkt pobudzający, który postawi nas rano na nogi. Stanowi alternatywę dla tradycyjnej kawy i napojów energetycznych. Należy jednak pamiętać, że zawiera mniejsza ilość kofeiny niż kawa palona.

Silny przeciwutleniacz —  dzięki zawartości substancji takich jak kofeina, kwas chlorogenowego i kwas kawowy ma silne właściwości przeciwutleniające, wspierające naturalne mechanizmy obronne komórek naszego ciała.

Oczyszczenie organizmu — zielona kawa pomaga oczyszczać organizm z nagromadzonych toksyn i szkodliwych substancji.

Działanie odchudzające — zielona kawa ogranicza wchłanianie węglowodanów i zmusza organizm do spalania nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Kofeina dodatkowo korzystnie wpływa na podkręcenie metabolizmu i zmniejszenie masy ciała. Produkt może także ograniczać nieco łaknienie.

Działanie odmładzające i upiększające – olej z nasion zielonej kawy ma wiele zastosowań w kosmetyce. Pomaga zredukować rozstępy i przebarwienia, a także wspomaga regenerację naskórka. Pozwala odzyskać skórze zdrowy wygląd, poprzez rozjaśnienie cieni pod oczami, redukcję obrzęków i zapobieganie jej wysuszeniu. Przede wszystkim jednak ma bardzo skuteczne działanie w zwalczaniu cellulitu i tkanki tłuszczowej. Kwas chlorogenowy zawarty w zielonej kawie zapewni skórze jędrność i młody wygląd.

Możliwe skutki uboczne

Badania przeprowadzone do tej pory, nie wskazują na negatywne działanie zielonej kawy na ludzkie zdrowie. Jest więc ona stosunkowo bezpieczna — jedyne objawy, jakie zaobserwowano przy stosowaniu dużych ilości produktu, to ból głowy oraz infekcje dróg moczowych.

W związku z zawartością kofeiny, picie zielonej kawy w nadmiernych ilościach może mieć wpływ na przyspieszenie pracy serca i gorsze samopoczucie. Mogą wystąpić objawy takie jak: drżenie rąk, poczucie lęku i szybsze bicie serca. Dlatego osoby wrażliwe na nadmiar kofeiny, powinny zachować rozsądek przy jej stosowaniu.

W rzadkich przypadkach może wystąpić alergia na ten produkt. Osoby te powinny wówczas natychmiast zaprzestać stosowania produktu. W niektórych przypadkach kawa może zadziałać także przeczyszczająco, wywołując biegunkę.

Przeciwskazania

Zielona kawa to w pełni naturalny produkt, jednak istnieją pewne przeciwskazania co do jej stosowania. Przede wszystkim zrezygnować z niej powinny osoby chorujące na cukrzycę. Zielona kawa obniża poziom cukru we krwi, więc osoby stosujące leki przeciwcukrzycowe mogą doprowadzić nawet do hipoglikemii! Ostrożność powinny zachować także osoby chorujące na choroby serca, nadciśnienie tętnicze oraz kobiety w ciąży i karmiące piersią. Produkt znacznie podwyższa ciśnienie i przyspiesza pracę serca, więc może okazać się niebezpieczny, szczególnie w przypadku chorób sercowo-naczyniowych. Picie zielonej kawy odradza się również osobom poniżej 16 roku życia. Jeśli mamy wątpliwości lub pytania, temat ten warto skonsultować z lekarzem lub farmaceutą.

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie?

Przede wszystkim warto spojrzeć na skład produktu oraz producenta. Podobnie jak w przypadku kawy palonej, znaczenie ma gatunek ziaren. Warto pamiętać, że Robusta jest bogatsza w kofeinę i przeciwutleniacze, dlatego będzie lepszy wyborem. Surowe ziarna zielonej kawy są dużo twardsze od kawy palonej oraz bardziej sprężyste. Z tego powodu warto kupić kawę już zmieloną, ponieważ możemy mieć problemy z samodzielnym jej zmieleniem. Jeśli jest taka możliwość, możemy poprosić sprzedawcę o zmielenie, tuż przed kupnem. Najlepsze ziarna kawy, to takie, które zostały oczyszczone, poddane wstępnemu podsuszeniu – wtedy zachowają najwięcej substancji odżywczych i antyoksydantów.