Dieta warzywna. Jak stosować dietę warzywną? Efekty i przykładowy jadłospis.

Dieta warzywna zyskuje coraz większą popularność. Jedną z jej największych zalet jest to, że jest ekologiczna. Dieta oparta na warzywach jest etycznym wyborem konsumenckim. Oprócz etycznych i środowiskowych korzyści wynikających z diecie opartej na warzywach, występują korzyści zdrowotne. Dieta oparta na warzywach  może zmniejszyć ryzyko wielu chorób przewlekłych, wspomóc utratę wagi i poprawić jakość życia.

Dieta warzywna – różne kombinacje

W diecie warzywnej można zupełnie wyeliminować mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego. Niektóre z odmian diety warzywnej dopuszczają spożywanie produktów zwierzęcych. W tych dietach warzywa stanowią dominujący składnik jadłospisu, ale są uzupełniane mięsem, rybami albo nabiałem. Mięso, drób i ryby dostarczają dużej ilości białka i kwasów tłuszczowych omega-3, a także mikroelementów, takich jak cynk, selen, żelazo i witamina B12. Inne produkty zwierzęce, takie jak nabiał i jajka, również zawierają dużo wapnia, witaminy D i witamin z grupy B. Eliminując z diety mięso lub inne produkty pochodzenia zwierzęcego należy zapewnić sobie pozyskiwanie tych niezbędnych składników odżywczych z innych źródeł. Przechodząc na dietę warzywną należy wybrać jedną z tych możliwości. Każda z nich wiąże się z przestrzeganiem określonych zasad i przynosi inne efekty. W niniejszym artykule zostanie opisana dieta, której zasadniczym składnikiem są warzywa, a mięso i nabiał zostają wyeliminowane. W diecie typowo warzywnej zostają odsunięte też inne produkty. Warto pamiętać, że taka dieta nie może trwać dłużej niż tydzień. Niesie ona ze sobą liczne korzyści zdrowotne i może stać się momentem przełomowym w żywieniu.

Korzyści wynikające z diety warzywnej

Dieta warzywna ma korzystny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. Z tego względu chętnie sięgają po nią osoby, którym zależy na utracie zbędnych kilogramów. Jest też dietą oczyszczającą. Już krótkotrwałe stosowanie diety warzywnej pomaga w odkwaszeniu organizmu, pozbyciu się wielu toksyn i szkodliwych związków, a także szkodliwych produktów przemiany materii. Oczyszczenie organizmu ma korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Pomaga w regulacji układu hormonalnego, który ma zasadniczy wpływ na nadze codzienne samopoczucie. Dieta warzywna zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób. Wspomaga działanie układu pokarmowego, gdyż z reguły jest lekkostrawna. Dieta oparta na warzywach wpiera pracę wątroby, serca i mózgu. Dieta warzywna może zmniejszać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz nowotworów. Zdecydowanie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu B.  Jednym z powodów może być wyższe spożycie produktów pełnoziarnistych, owoców, warzyw, roślin strączkowych i orzechów oraz mniejsze spożycie niezdrowych tłuszczów. Zmniejsza ryzyko zachorowania na oraz otyłość. Jest pomocna w leczeniu otyłości. Dobrze wpływa na stan skóry, włosów i paznokci. Pomaga w walce z zaparciami. Dieta oparta na roślina wspomaga układ odpornościowy i ułatwia walkę z wirusami.  Dieta warzywna ma też inne korzyści. Dieta roślinna jest bardziej zrównoważona, ponieważ powoduje mniej szkód dla środowiska niż dieta oparta na mięsie. Jest też bardziej ekonomiczna. Znacznie łatwiej znaleźć zdrowe i tanie warzywa niż zdrowe i tanie produkty mięsne. Wiele osób docenia jej praktyczność. Z warzyw można bardzo szybko przyrządzić zdrowe i pełnowartościowe posiłki. Można je spożywać na surowo albo po obróbce termicznej. Coraz większą popularność zyskują roślinne dania jednogarnkowe.

Dieta warzywna. Wady i przeciwwskazania

Ograniczenie produktów do samych warzyw może być niebezpieczne dla osób chorujących na cukrzycę i chorobę wrzodową żołądka. Osoba, która chce spróbować diety czysto warzywnej powinna skonsultować się z dietetykiem albo lekarzem. Nagłe wprowadzenie do jadłospisu warzyw i wyeliminowanie wszystkich innych produktów może być dla organizmu dużym szokiem. Taka dieta nie powinna trwać dłużej niż tydzień. Ograniczenie produktów żywnościowych do warzyw może przyczynić się do niedoboru witamin z grupy B, niedoboru składników mineralnych, przede wszystkim jodu, żelaza, cynku, wapnia i magnezu. Z dietą warzywną wiąże się ryzyko zaburzenia elektrolitowego oraz zaburzeń miesiączkowania. Mogą pojawić się problemy skórne, bóle głowy, osłabienie. Może spaść koncentracja oraz mogą się osłabić funkcje pamięci. Każda radykalna zmiana diety może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Nawyki żywieniowe należy zmieniać stopniowo, pod czujnym okiem specjalisty.

Dieta warzywna – zasady stosowania

Dieta warzywna może przyczynić się do poprawy funkcjonowania całego organizmu. Jedzenie samych warzyw przez tydzień pozwoli oczyścić się organizmowi z toksyn, szkodliwych substancji, produktów przemiany energii i materii. Po okresie siedmiu dni należy ją uzupełnić o inne produkty. Powinny to być produkty zdrowe, pełnowartościowe i świeże. Nie trzeba wracać do jedzenia mięsa albo produktów przetworzonych. Dieta warzywna może stać się istotnym momentem przełomowym w sposobie żywienia. Osoba, która zdecyduje się na zastosowanie diety warzywnej musi pamiętać o kilku zasadach. W ciągu jednego dnia należy zjeść minimum 0,5 kg warzyw i owoców. Zjedzenie mniejszej ilości może doprowadzić do zmęczenia, spadku samopoczucia oraz zaburzenia funkcjonowania organizmu. W celu uzyskania najlepszych efektów oczyszczających należy wyeliminować z diety sól. Można stosować inne przyprawy. Może to być bazylia, koperek, majeranek, czosnek. Zalecana jest każda przyprawa, która jest naturalna. W trakcie stosowania diety warzywnej należy wpijać minimum 2 litry wody dziennie. Najlepiej wybrać wodę bogatą w składniki mineralne. Nie powinna ona jednak zawierać soli. Posiłki należy spożywać o regularnych porach. Najlepiej spożywać 5 posiłków dziennie. Jedzenie trzeba jeść powoli, wszystko dokładnie przeżywać. W celu uzyskania najlepszych efektów należy zrezygnować z kawy, mocnej herbaty, nikotyny, alkoholu. Bezwzględnie należy zrezygnować z słodkich napoi, szczególnie ze słodkich napoi gazowanych. Spożywane warzywa powinny być świeże. Najlepiej jeśli będą pochodziły z upraw ekologicznych. Nie można oczyścić organizmu warzywami, które zawierają szkodliwą chemię. Najkorzystniej jest spożywać warzywa na surowo albo gotowane na parze. Dotyczy to wspomnianego okresu 7 dni. Warto zadbać o odpowiedni dobór warzy. Jadłospis powinien być zróżnicowany. Nie można jeść przez tydzień tylko jednego warzywa, bo doprowadzi to do zaburzenia funkcjonowania organizmu. Dla osób, które nie potrafią zadbać o zróżnicowanie diety warzywnej pomocny może okazać się catering dietetyczny i dieta pudełkowa. Dieta pudełkowa jest dostarczana do mieszkania konkretnej osoby każdego dnia. Dzięki temu posiłki są świeże. Jest też komponowana przez profesjonalistów, więc jest odpowiednio zbilansowana.

 Efekty stosowania diety warzywnej

 Stosowanie diety warzywnej przez 7 dni może spowodować spadek wagi o kila kilogramów. To bardzo szybka i radykalna zmiana. Dlatego po tygodniu diety warzywnej nie można wracać do starych nawyków. Może to doprowadzić do bardzo niezdrowego efektu jo-jo. Oprócz efektów odchudzających ma ona również korzyści detoksykacyjne. Organizm pozbywa się szkodliwych toksyn. Owoce i warzywa to bardzo silne przeciwutleniacze. Wspomagają regenerację komórek ciała, co przyczynia się do poprawy jego funkcjonowania. Pozbycie się toksyn korzystnie wpływa na cerę, zwiększa odporność. Narządy wewnętrzne zaczynają lepiej działać. Zmniejsza się ryzyko wielu chorób. W celu utrzymania odpowiedniej kondycji zdrowotnej po okresie 7 dni należy stosować dietę opartą na owocach i warzywach z dodatkiem produktów pełnoziarnistych oraz orzechów.

Dieta warzywna. Przykładowy jadłospis

Dieta warzywna powinna się w większości opierać na produktach surowych. Można ją urozmaicić warzywami gotowanymi na parze. W celu zwiększenia korzyści zdrowotnych wynikających z diety warto wprowadzić warzywa kiszone. Mają one wiele korzyści zdrowotnych, przede wszystkim są źródłem witaminy C, która jest silnym przeciwutleniaczem.

Śniadanie

  • pół szklanki soku z kiszonych buraków
  • lekka sałatka z pomidorów, z bazylią i surowym kalafiorem
  • smoothie z jabłek, z dodatkiem mięty i szpinaku

Drugie śniadanie

  • sałatka z selera naciowego, z pomidorów z bazylią i świeżą pietruszką
  • sok wielowarzywny
  • pieczone jabłko

Obiad

  • barszcz ukraiński
  • surówka z kiszonej kapusty z marchewką, natką pietruszki i selerem
  • delikatna owocowa herbata
  • jedna pomarańcza

Podwieczorek

  • sałatka z kalarepy z marchewką, jabłkiem, szczypiorkiem i koperkiem oraz sos winegret
  • koktajl z liści jarmużu z grejpfrutem

Kolacja

  • surówka z marchwi, z dodatkiem chrzanu
  • warzywa gotowane na parze: kabaczek, cukinia, brokuł
  • koktajl z pietruszki i cytryny z odrobiną jabłka

    Dzień drugi

Śniadanie

  • sok z kiszonych buraków z odrobiną pietruszki
  • sałatka z ogórkiem kiszonym, jabłkiem, koperkiem i cebulą
  • sałatka z marchwi i selera
  • sok z marchwi

Drugie śniadanie

  • warzywa gotowane na parze: batat, brukselka, marchew, groszek z mieszanką dowolnych ziół
  • zupa z pomidorów na zimno z dodatkiem bazylii i czosnku
  • sok z pomarańczy wymieszany z wodą

Obiad

  • zupa z zielonego groszku
  • sałatka z pieczonych buraków, rukoli, z dodatkiem soku z cytryny
  • koktajl z liści szpinaku, jabłka, pietruszki i kilkoma pomidorkami koktajlowymi
  • sok z kiszonej kapusty

Podwieczorek

  • smoothie z pomidorów, jabłek i pietruszki
  • delikatna herbatka z czarnego bzu
  • sałatka z selera naciowe z pomidorkami koktajlowymi i sałatką lodową

Kolacja

  • pieczone jabłko
  • sok z marchwii
  • sałatka z kiszonej kapusty z marchwią, cebulą i jabłkiem

Dzień trzeci

Śniadanie

  • sok z kiszonych buraków z koperkiem i szczypiorkiem
  • sałatka z sałaty lodowej, marchewki, pora i szczypiorku
  • mus z jabłek

Drugie śniadanie

  • smoothie ze szpinaku, z selerem naciowym, z dodatkiem arbuza
  • sałatka z kapusty z jabłkiem
  • sok z marchwi

Obiad

  • zupa z groszku z koperkiem
  • gołąbki nadziewane pomidorami i wybranymi jarzynami
  • sok z kiszonej kapusty z dodatkiem koperku
  • pieczone jabłko

Podwieczorek

  • sałatka z marchwi i jabłka
  • sok z marchwi
  • gotowane na parze wybrane warzywa

Kolacja

  • smoothie z pietruszki, szpinaku, soku z limonki z selerem naciowym do schrupania
  • sałatka z marchewki, cebuli, selera i pomidorów
  • sok jabłkowo-miętowy

Dzień czwarty

Śniadanie

  • delikatna herbatka z owoców dzikiej róży
  • sałatka z kalarepy, zielonego groszku i pomidorków koktajlowych
  • smoothie z jabłka i szpinaku

Drugie śniadanie

  • sałatka z gotowanych buraków i jabłka
  • delikatna zielona herbata
  • mus z pieczonego jabłka z dodatkiem soku z limonki

Obiad

  • zupa z dyni
  • pieczona cukinia nadziewana jarzynami, polana sosem pomidorowym
  • sok z marchwi
  • mus jabłkowe

Podwieczorek

  • sałatka z kiszonej kapusty i jabłka
  • pieczona papryka nadziewana musem z jarzyn i posypana świeżą pietruszką
  • sok z marchwi

Kolacja

  • sałatka z pieczonej cukinii z dodatkiem jabłka, koperku i czosnku
  • smoothie ze szpinaku z sokiem z pomarańczy
  • herbata z melisy

Dzień piąty

Śniadanie

  • sok z jabłka, mięty i czarnej rzepy
  • sałatka z pomidorów, sałaty lodowej, pora, kalarepy
  • surowe marchewki w formie przekąski

Drugie śniadanie

  • sok z kiszonego buraka z dodatkiem czosnku
  • smoothie z jarmużu, z dodatkiem selera naciowego i soku z pomarańczy
  • marchewki i jabłka

Obiad

  • zupa krem z wielu warzyw
  • leczo z pomidorów, cukinii, kabaczka, papryki
  • lekka herbatka owocowa
  • pieczone jabłko

Podwieczorek

  • sałatka z gotowanych brokułów z dodatkiem gotowanego kalafiora, szczypiorku i koperku
  • kiszona kapusta z marchwią
  • sok z marchwi

Kolacja

  • sałatka z pomidorów, gotowanych brokułów, kiszonych ogórków
  • mus jabłkowy
  • delikatna zielona herbata

Dzień szósty

Śniadanie

  • sok z kiszonej kapusty
  • sałatka z awokado, pomidorów z bazylią

Drugie śniadanie

Obiad

  • sok z marchwi
  • bulion jarzynowy z warzywami
  • pomidor nadziewany pieczoną marchewką i jarzynami z bulionu, z dodatkiem pietruszki
  • mus jabłkowe

Podwieczorek

  • sałatka ze szpinakiem, pomidorami, kalarepą i koperkiem
  • barszcz ukraiński
  • herbatka ziołowa
  • pieczone jabłko

Kolacja

  • surówka z ogórków kiszonych, porów i suszonych śliwek
  • smoothie z jarmużu i soku z pomarańczy
  • sok wielowarzywny

Dzień siódmy

Śniadanie

  • sok z kiszonych buraków
  • sałatka z sałaty, porów, marchwi i cebuli
  • plastry cukinii smarowane pastą warzywną
  • smoothie z jarmużu i grejpfruta

Drugie śniadanie

  • duszona papryka z pomidorami i koperkiem
  • sok z marchwi
  • pieczone jabłko

Obiad

    • zupa krem z pieczonych warzyw
    • gulasz z cukinii, papryki i pomidorów świeżego ogórka z natką pietruszki
    • sok z kiszonej kapusty z koperkiem i czosnkiem
  • mus jabłkowy

Podwieczorek

  • zupa szczawiowa z jarzynami
  • sałatka z marchwi, pora, jabłka i suszonych daktyli
  • sok z jabłek i świeżej mięty

Kolacja

  • pieczony kabaczek w sosie pomidorowym
  • szpinak z selerem naciowym i jabłkiem
  • kiwi
  • melisa

 Zasady komponowania diety warzywnej

Podany jadłospis może ulegać zmianom. Jeśli podczas obiadu nie zostanie zjedzony cały gotowany kalafior, to warto go zjeść na podwieczorek. Jeśli w lodówce zalega nadmiar marchwi, to warto zrobić sałatkę z marchewki. Można do niej dodać jabłka, selera, kiszonej kapusty albo kiszonego ogórka. Chodzi o to, aby nie marnować jedzenia. Nie warto też się zmuszać do jedzenia warzyw, których się nie lubi. Zamiast pieczonych buraków można wykorzystać pieczoną cukinię. Chodzi też o słuchanie swojego organizmu. Jeśli dana osoba ma dużą ochotę na pieczone jabłko, to nie powinna na siłę jeść sałatki z pomidorami i selerem naciowym. Nie zaleca się jedzenia pieczonego jabłka cały czas. Należy zadbać o zróżnicowanie warzyw i zbilansowanie diety. Zmuszanie się do jedzenia konkretnych potraw może jednak doprowadzić do przedwczesnego zakończenia diety. Niektóre warzywa mają podobne wartości odżywcze i właściwości. Kiszoną kapustę można zamienić na kiszone ogórki. Do smoothie zamiast szpinaku dodać pietruszki. Wymienić jabłko na kiwi, które również jest bogate w witaminę C. Najlepiej skomponować własną dietę, z uwzględnieniem prywatnych preferencji. Można to zrobić przy pomocy dietetyka. Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z cateringu dietetycznego. Wtedy nie musimy się martwić o to, że warzywa się zmarnują.

Co zrobić przed rozpoczęciem i po zakończeniu diety warzywnej?

Przed rozpoczęciem diety warzywnej należy wykonać dokładne badanie krwi. Pozwoli to na sprawdzenie, czy w organizmie nie ma niedoborów, które uniemożliwiają podjęcie diety. Po zakończeniu diety również należy wykonać badania krwi. To zapewni pełną ochronę i pozwoli uniknąć niedoborów składników odżywczych oraz zaburzenia funkcjonowania organizmu. Jeśli pojawią się jakieś niedobory, to należy je uzupełnić. Po siedmiu dniach diety warzywnej nie można wrócić do niezdrowej diety. Nie warto jeść produktów przetworzonych, smażonych, ciężkostrawnych. Warto rozważyć rezygnację z mięsa. Należy włączyć do diety orzechy, owsiankę, rośliny strączkowe. Można zastosować roślinne zamienniki mięsa. Mięso roślinne jest tworzone na bazie grochy, cieciorki, bobu. Ma smak zbliżony do prawdziwego mięsa i dostarcza potrzebnych składników i minerałów. Nie jest jednak obciążające dla organizmu o jest przyjazne środowisku naturalnemu. Po kuracji warzywnej organizm będzie oczyszczony z toksyn i zregenerowany. Tylko kontynuowanie zdrowej diety pozwoli zachować ten stan na dłużej.