Dieta oczyszczająca – wszystko co warto o niej wiedzieć

Dieta oczyszczająca jest jednym z tych trendów żywieniowych, które budzą na całym świecie bardzo dużo emocji.

Jej głównym celem jest usunięcie z organizmu szkodliwych substancji, które mogą wpływać negatywnie nie tylko na nasze zdrowie, ale także na samopoczucie – zdolność koncentracji, wygląd i dobry nastrój.

Wbrew obiegowej opinii nie opiera się ona na kilkudniowej głodówce, a jedynie na spożywaniu odpowiednio zbilansowanej ilości warzyw i owoców.

Jej zwolennicy zachwalają doskonały wpływ na samopoczucie, ogólną kondycję organizmu oraz zdolności poznawcze.

Dowiedz się wszystkiego co warto wiedzieć przed rozpoczęciem diety oczyszczającej.

Dieta oczyszczająca – na czym to właściwie polega?

Przygodę z dietą oczyszczającą warto rozpocząć od poznania ogólnego konceptu, który w rezultacie ma doprowadzić do usunięcia z naszego organizmu szkodliwych toksyn.

Cała idea diety oczyszczającej opiera się na doprowadzeniu organizmu do stanu odpowiedniej równowagi, która w sytuacji zatrucia szkodliwymi substancjami jest niemożliwa do osiągnięcia.

Nasze ciało codziennie absorbuje wszelkiego rodzaju toksyny, które obecne są wszędzie dokoła nas w środowisku naturalnym. Mowa między innymi o dymie papierosowym, pestycydach i zanieczyszczeniach.

Bez odpowiednio poprowadzonej detoksykacji organizm nie jest w stanie sobie z tym wszystkim poradzić. Toksyny odkładają się, doprowadzając do trudności z koncentracją, problemów skórnych, różnego rodzaju dolegliwości ze strony układu pokarmowego, a także trudności ze zrzuceniem dodatkowych kilogramów.

Właśnie dlatego coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z jej dobroczynnych właściwości.

Do rozpoczęcia procesu detoksykacji niezbędna jest eliminacja z jadłospisu określonych grup żywności w tym także pszenicy, nabiału i alkoholu oraz wszelkiego rodzaju przetworzonej żywności.

Aby oczyszczanie organizmu było skuteczne na diecie powinniśmy spożywać dużą ilość soków owocowych oraz warzyw. Zapewnia to spożycie odpowiedniej ilości składników odżywczych, takich jak białko, tłuszcze i węglowodany, których organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania każdego dnia.

Podczas diety zalecane jest także wprowadzenie odpowiedniej suplementacji ziołowymi środkami pochodzenia naturalnego, takimi jak ostropest oraz pre- i probiotyki.

  • ostropest poprawia funkcjonowanie wątroby i zwiększa funkcje detoksykacyjne organizmu
  • pro i prebiotyki mają na celu poprawę funkcjonowania jelit oraz wzmocnienie odporności organizmu. Pomagają również zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego, chroniąc je przed działaniem szkodliwych toksyn.

Dieta oczyszczająca – jak się do niej przygotować?

Aby dieta oczyszczająca była skuteczna i pozbawiona przykrych skutków ubocznych warto dobrze się do niej przygotować. Na kilka dni przed rozpoczęciem diety odstaw produkty takie jak kofeina, cukier, przetworzone tłuszcze oraz sztuczne słodziki.

Wiele osób nie jest gotowych na całkowitą rezygnację z kofeiny, dlatego codzienną porcję kawy warto zastąpić zieloną lub tzw. kawą kuloodporną.

Istotnym elementem przygotowań do diety detoksykacyjnej jest zaplanowanie posiłków na kilka dni do przodu. Starannie opracuj plan odżywiania i postaraj się pozbyć z domu produktów, które podczas diety mogą Cię kusić – szczególnie nabiału, słodyczy, kawy lub różnego rodzaju słonych przekąsek.

Jeżeli pracujesz na etacie dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie diety w piątek. Jeżeli przez pierwsze dni na nowym jadłospisie będziesz miał czas na odpoczynek i szansę na nieprzeciążanie organizmu, jego adaptacja do nowej diety z pewnością będzie dużo łatwiejsza.

Dieta oczyszczająca – rodzaje

Podstawą zdrowego odżywiania jest skuteczne i przemyślane zaplanowanie diety. Nie każdy jej rodzaj jest bowiem odpowiedni dla każdego. Na szczęście istnieją różne rodzaje diety oczyszczającej, dlatego jeżeli ta, której spróbowałeś, nie działa na Ciebie zbyt dobrze, zawsze warto spróbować jej innego rodzaju. Spośród diet detoksujących, które są najskuteczniejsze i cieszą się największą popularnością wyróżniamy:

  • SHRED – to silnie oczyszczająca dieta, na którą powinniśmy zarezerwować sobie dwa tygodnie. Obfituje ona w składniki odżywcze i pokarmy bogate w błonnik oraz odpowiednio skomponowany program ćwiczeń. Nie jest ona nastawiona bezpośrednio na spadek wagi, jednak podczas jej przebiegu zwykle można stracić kilka kilogramów.
  • trzydniowa dieta detoksykacyjna – odpowiednia dla każdego, kto nie chce poświęcać na detoks całych dwóch tygodni. Dieta trwa krótko i nie wymaga stosowania wymyślnego jadłospisu.

Dieta oczyszczająca – jak przebiega i w jaki sposób jej przestrzegać?

Dieta oczyszczająca to wyjątkowo pojemny termin a sposób jej stosowania bardzo często uzależniony jest od naszych indywidualnych celów i upodobań. Istnieje jednak lista zwyczajów żywieniowych, które są stosowane podczas komponowania oczyszczającego jadłospisu.

Niektórzy podczas przebywania na diecie detoksykacyjnej rekomendują trwająca od jednego do nawet trzech dni głodówkę.  Nie jest to jednak metoda, po którą warto sięgać jeżeli bez wcześniejszych konsultacji z lekarzem i dietetykiem. Innym sposobem jest picie świeżych soków owocowych i warzywnych, różnego rodzaju koktajli oraz wody i herbaty. 

Podczas trwania diety oczyszczającej eliminuje się z jadłospisu żywność bogatą w metale ciężkie, zanieczyszczenia oraz różnego rodzaju alergeny. Bardzo ważna jest także suplementacja ziołowymi specyfikami pochodzenia naturalnego – na przykład korzystnym dla wątroby ostropestem probiotykami oraz prebiotykami. Podczas diety nie można zapominać o uprawianiu regularnej aktywności fizycznej. Warunkiem koniecznym jest odstawienie kawy, papierosów, alkoholu oraz rafinowanego cukru. 

Co jeść na diecie oczyszczającej?

Jeżeli planujemy przejście na dietę detoksykacyjną z pewnością najbardziej interesuje nas dopuszczalny jadłospis. Wiele osób odstrasza potencjalna restrykcyjność diety, jednak na szczęście lista dopuszczalnych do spożywania potraw jest stosunkowo długo i można znaleźć na niej potrawy naprawdę smaczne. Istotne jest skupienie się na warzywach i owocach bogatych w antyoksydanty. Dopuszczalne są także produkty pełnoziarniste, a także orzechy i nasiona. Jakich potraw więc się trzymać?

  • postaraj się oprzeć jadłospis na sałatkach z warzyw sezonowych, owocach, sokach owocowych, a także napojach, takich jak smoothies
  • każdy posiłek powinien zawierać porcję protein. Białko jest niezwykle ważnym elementem diety a rezygnacja z niego może być szkodliwa
  • dbaj o jadłospis pełen zdrowych tłuszczy, złożonych węglowodanów oraz produktów z wysoką zawartością błonnika
  • pamiętaj, że niezwykle istotna jest różnorodność posiłków

Warto pamiętać o tym, że dieta detoksykacyjna wcale nie musi być uboga i monotonna. Specjaliści podkreślają, że najbardziej istotna jest różnorodność produktów. Oczywiście niezwykle istotna jest obecność w jadłospisie warzyw i owoców, ale nie możemy zapominać także o złożonych węglowodanach oraz zdrowych tłuszczach. Potrawy takie jak hummus z pieczonych buraków, sałatki z ciecierzycą i lekkimi dipami na bazie oliwy z oliwek oraz pyszne soki owocowe z pewnością będą nie tylko zdrowe, ale także wyjątkowo smaczne.

Czego unikać na diecie oczyszczającej?

Tak jak niemal każda dieta, ta oczyszczająca także wymaga od nas pewnych wyrzeczeń. Podczas detoksykacji należy zrezygnować z określonych rodzajów pokarmów – przede wszystkim z przetworzonej żywności, białego cukru, kawy, alkoholu i prostych węglowodanów.

Dla wielu osób szczególnie trudna może być rezygnacja z cukru i kawy. O ile kofeinę z kawy można stosunkowo łatwo zastąpić zieloną herbatą lub matchą, o tyle rezygnacja z cukru może być naprawdę problematyczna ze względu na to, że jest to substancja uzależniająca. Właśnie dlatego psychodietetycy radzą, aby do odstawiania cukru przygotowywać się stopniowo. Jeżeli zrobimy to nagle ryzyko niepowodzenia znacznie wzrośnie, a my popadniemy we frustrację i zaczniemy się o brak silnej woli. Z cukru trzeba rezygnować stopniowo, co jest kolejnym argumentem za tym, że dieta oczyszczająca powinna być dobrze przemyślana a decyzja o niej podjęta świadomie, a nie spontanicznie.

Dosyć problematyczna dla niektórych może być także rezygnacja z przetworzonej żywności. Do tej grupy zaliczają się nie tylko wszystkie fast foody i gotowe dania, ale także margaryny, dania instant oraz kolorowe napoje. Jeżeli na co dzień spożywasz dużą ilość tego typu pożywienia, rezygnację z niego warto rozpocząć jeszcze przed przejściem na dietę oczyszczającą.

Bardzo istotną kwestią jest także odstawienie używek, takich jak papierosy i alkohol. Te pierwsze dostarczają nam całej palety toksyn, które sprawią, że wszystkie wysiłki podjęte na diecie oczyszczającej nie będą miały sensu. Alkohol natomiast przysparza nam mnóstwa pustych kalorii, ponadto odwadnia organizm i dostarcza mu solidnej porcji toksyn.

Regularne ćwiczenia są ważne

Aktywność fizyczna jest niezwykle istotnym elementem diety oczyszczającej. Regularne ćwiczenia poprawia krążenie krwi i pomaga organizmowi w eliminacji toksyn. Pamiętaj o tym, aby dopasować aktywność do swojego stylu życia. Jeżeli do tej pory byłeś raczej miłośnikiem siedzącego stylu życia, nie porywaj się od razu na bardzo intensywne ćwiczenia siłowe. Na początek warto wdrążyć spacery lub niewielki jogging a intensywność ćwiczeń zwiększać stopniowo. Dobrym rozwiązaniem jest także rozpoczęcie praktykowania jogi. Nie tylko wspomaga ona prawidłową postawę i wzmacnia mięśnie, ale także sprzyja redukcji stresu.

Podczas trwania diety detoksykacyjnej możemy odczuwać stopniowy spadek energii, dlatego warto rozważyć lekkie ćwiczenia w krótkich odstępach czasu. Dobrym pomysłem będzie ustalenie planu treningowego z lekarzem.

Pamiętaj o nawodnieniu organizmu

Picie dużej ilości wody może być doskonałym sposobem na wypłukanie toksyn i tym samym wspomaganie diety oczyszczającej. W czasie trwania diety staraj się pić co najmniej osiem szklanek przefiltrowanej wody dziennie. Pierwsza szklanka – w temperaturze ciepłej lub letniej – powinna być wypita tuż po przebudzeniu. Możesz również dodać do niej trochę cytryny lub zrobić napar, aby wzmocnić efekt detoksykacyjny porannego nawodnienia.

Wato jednak pamiętać, że rzeczone osiem szklanek to jedynie orientacyjna liczba, a zapotrzebowanie na płyny jest bardzo indywidualną kwestią. Najlepsze rozwiązanie to dokładne wsłuchiwanie się we własne ciało – to właśnie ono będzie Twoim najlepszym przewodnikiem.

Dieta oczyszczająca – korzyści dla organizmu

Dieta oczyszczająca może przynieść naszemu organizmowi mnóstwo wymiernych korzyści. Spośród jej największych zalet wymienić można między innymi:

  • eliminację toksyn oraz nadmiaru tkanki tłuszczowej
  • redukcję wzdęć i problemów z trawieniem
  • ograniczenie stresu i zapewnienie nam dobrego snu
  • mniej bólów głowy
  • poprawę kondycji skóry
  • nawyk jedzenia owoców, warzyw i zdrowych pokarmów

Wiele osób zastanawia się, czy dieta oczyszczająca pomaga zgubić zbędne kilogramy. Sam koncept diety skupia się bardziej na poprawie naszego zdrowia i samopoczucia, jednak ze względu na eliminację elementów diety, takich jak fast foody, cukier czy alkohol możemy spodziewać się przyjemnych skutków ubocznych w postaci redukcji tkanki tłuszczowej.

Dieta oczyszczająca – skutki uboczne

Poza całym szeregiem zalet dieta oczyszczająca ma także minusy, z których musi zdawać sobie sprawę. Spośród najczęściej wymienianych pojawiają się takie symptomy jak poczucie zmęczenia, zwroty głowy, mdłości oraz niedobory wapnia. Często pojawiają się także problemy ze strony układu pokarmowego, na przykład biegunki lub zaparcia.

Jak radzić sobie ze skutkami ubocznymi diety oczyszczającej?

Warto pamiętać, że w przypadku diety oczyszczającej naszym największym sprzymierzeńcem jest czas. Chociaż na początku możemy czuć zawroty i bóle głowy oraz odpływ energii, wszystko minie z czasem, kiedy nasz organizm przyzwyczai się do zmiany diety.

Podczas diety oczyszczającej przyjmujemy z żywnością stosunkowo dużo błonnika, który stymuluje układ pokarmowy. Może to skutkować bólem brzucha, skurczami lub biegunką. Jak sobie z tym radzić? Najlepsze remedium na tego typu problemy to herbatki ziołowe. Najlepiej sięgnąć po napar z rumianku, herbatę z cynamonem, kminkiem lub imbirem.

Najważniejszą zasadą jest konsekwencja oraz unikanie zniechęcania się. Pamiętaj, że organizm musi przyzwyczaić się do nowego sposobu odżywiania. Jeżeli Twoja dieta jest przemyślana i bardzo dobrze zaplanowana wszystkie dotkliwe objawy z czasem powinny minąć.

Dieta oczyszczająca – przeciwwskazania

Niestety, dieta oczyszczająca nie musi być odpowiednia dla wszystkich. Nie powinny korzystać z niej osoby, które cierpią na przewlekłe choroby nerek lub wątroby, cukrzyca lub nowotwory. Także osoby, które cierpią na zaburzenia odżywiania nie powinny przechodzić na dietę bez konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Także osoby, które nie cierpią na żadne przewlekłe problemy zdrowotne (albo przynajmniej nie mają wiedzy na ten temat), przed zmianą diety lub sposobu odżywiania się powinny skonsultować się z lekarzem. Będziemy wtedy mieli pewnosć, że nasz planowany jadłospis będzie miał jedynie dobre konsekwencje.

Dieta oczyszczająca – jak postępować po jej zakończeniu?

Jak już zostało powiedziane – wraz z upływem czasu organizm przyzwyczaja się do niej i wszystkie niepożądane objawy powinny ustąpić. Nasze ciało przywyknie do danego sposobu odżywiania. Co jednak kiedy czas naszej diety dobiegnie końca? Wiele osób zastanawia się, czy od razu po zakończeniu diety może wrócić do starych nawyków żywieniowych, picia alkoholu i palenia papierosów.

Najlepszym sposobem jest powrót do dawnej rutyny przy jednoczesnym utrzymywaniu różnorodności posiłków. Udana dieta oczyszczająca nie oznacza, że już do końca życia mamy bana na drinki i hamburgery, warto jednak utrwalić sobie pewne nawyki żywieniowe. Dieta oczyszczająca to doskonały pretekst do zmiany lifestylu, wypróbowania nowych przepisów i przekonania się do smaków, których wcześniej nie mieliśmy okazji spróbować. Jeżeli większa ilość warzyw i owoców będzie towarzyszyła nam na co dzień, konsekwencje diety oczyszczającej będą doskonałe i wpłyną pozytywnie na cały nasz styl życia.

Czy dietę oczyszczającą warto powtarzać?

Wiele osób zastanawia się jak często warto powtarzać dietę oczyszczającą. Wszystko zależy od naszego stanu zdrowia i ewentualnych przewlekłych chorób. Jeżeli jednak z naszym zdrowiem wszystko jest w porządku nie ma przeciwwskazań do powtarzania jej nawet kilka razy w roku.

mgr. inż. Jacek Przybylski
Studia inżynierskie ukończyłem w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji oraz studia podyplomowe z Poradnictwa Żywieniowego i Dietetycznego. Tytuł magistra dietetyki uzyskałem w Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia o specjalizacji dietetyka kliniczna. Swoją praktykę opieram się na specjalistycznej literaturze i pracach popartych badaniami naukowymi. Dietetyka to nie tylko moja praca, ale przede wszystkim pasja i nierozłączny element mojej codzienności.