Spirulina co to jest ? Właściwości, Skład, Działanie

O każdym leku czy suplemencie diety warto przeczytać wcześniej, by wiedzieć, z czym mamy do czynienia, jakie ma właściwości i w jakiej sytuacji nam się może przydać. Dzisiaj chcemy porozmawiać o spirulinie i przedstawić Wam wszystko, co warto o niej wiedzieć.

Czym jest spirulina?

Zawarte w niej składniki sprawiają, że spirulina jest bardzo wartościowym produktem odżywczym, który warto dodać do swojej codziennej diety. Ma ostry smak i nie jest przeważnie spożywana samodzielnie, ale dodaje się ją do innych pokarmów, jak koktajle czy batoniki energetyczne.

Szczególnie sięgają osoby, które prowadzą aktywny lub wyczerpujący tryb życia, sportowcy trenujący regularnie, a także ludzie, którzy po prostu dbają o swoje zdrowie, odchudzają się lub pragną zadbać o piękną, zdrową i szczupła sylwetkę.

Spirulina sprawia, że obniża się poziom cholesterolu we krwi, a do tego jest w stanie działać przeciwko chorobom serca. Jej zażywanie nie wpływa negatywnie na zdrowie i można ją bezpiecznie zażywać na co dzień.

Naturalne źródło spiruliny

Spirulina jest głównie pozyskiwana z upraw alg. I to na całym świecie w środowisku wodnym, gdzie jest odpowiednio wysoka wilgotność, która pozwala na dobry rozwój tych roślin.

Same algi należą do organizmów plechowych, czyli beztkankowych. To oznacza, że nie występują w nich wykształcone tkanki, a do tego są zdolne do autotrofizmu spowodowanego fotosyntezą, dzięki temu, że zawierają sporo chlorofilu.

Często do pozyskiwania spiruliny wykorzystuje się algi, które są znane pod nazwą sinic. Mają zielono-niebieską barwę i potrafią z łatwością dostosować się do każdych warunków.

 

Jakie właściwości posiada spirulina?

Głównym składnikiem spiruliny jest białko. Ma go nawet czterokrotnie więcej niż mięso o tej samej wadze. Dzięki temu jako suplement diety może być stosowany prze wegan, wegetarian, a także osoby, które próbują zlikwidować tkankę tłuszczową.

Dodatkowo produkt ten zawiera aż osiem aminokwasów egzogennych, witaminę B1, B2 i B12 oraz kwas GLA (wpływa na obniżenie cholesteroli, ciśnienia i zapobiega chorobom serca). Najważniejsze jest jednak to, że każdy z tych składników występuje w spirulinie w o wiele większej ilości niż w innych produktach, jakie na co dzień spożywamy.

 

Skład spiruliny

Jak zostało już wspomniane spitulina posiada wiele składników odżywczych, w tym białko, aminokwady czy kwas linolenowy (działa antybakteryjnie i przeciwbólowo). A do tego kwas foliowy (konieczny kobietom przygotowującym się do ciąży i tym w pierwszym miesiącach oczekiwania potomstwa), sprzężony kwas linolowy (działanie przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe, poprawia działania układu odpornościowego, redukuje tkankę tłuszczową, zwiększa wrażliwości insulinową), fikocyjaninę (działanie przeciwzapalne i oczyszczające), mangan, cynk, selen, bioflawonoidy, miedź, żelazo, witaminy A, C, D, E, K i z grupy B.

 

Działanie spiruliny

Jest to produkt, który przydaje się przy wielu problemach zdrowych. Może pomóc w w walce z chorobami, a także zmniejszyć ich częstotliwość występowania.

  • Obniżanie ciśnienia – dzięki fikocyjaninie. Dzięki regularnemu zażywaniu alg można doprowadzić do odwrócenia dysfunkcji śródbłonka w zespole metabolicznym, którego charakteryzują liczne zaburzenia, jakie zwiększają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych (w tym też cukrzycy).
  • Zapobieganie miażdżycy i udarowi mózgu – redukuje powierzchnię błony, jaka jest wytwarzana przez cholesterol w aorcie o 33-48%. Dzięki temu zwiększa się przepustowość naczyń i zmniejsza się możliwość wystąpienia udaru mózgu czy miażdżycy. Dzięki spirulinie łatwo można odwrócić szkody, jakie wyrządziła nieprawidłowa dieta, a przy zastosowaniu zbilansowanej diety utrzymać dobrą kondycję serca.
  • Usuwanie metali ciężkich z organizmu – najczęściej na świecie występuje zatrucie arsenem. I nie ma tu znaczenia, czy kraj się słabo czy wysoko rozwinięty. Przede wszystkim jednak dotyczy to krajów na Dalekim Wschodzie. Przeprowadzono zatem eksperyment, który polegał na podawaniu spiruliny i cynku osobom, które się już zatruły. Okazała się, że dzięki tej suplementacji poziom arsenu w organizmie spadł nawet o 47%.
  • Przyspieszenie utraty tkanki tłuszczowej i obniżenie poziomu cholesterolu – dzięki fenyloaninie. To właśnie ten składnik zmniejsz apetyt, a do tego spirulina pobudza przemianę materii i ułatwia odchudzanie. Błonnik za to wytwarza śluzową osłonkę na ścianach jelit, dzięki czemu ogranicza się poziom wchłaniania się tłuszczów i cukrów, a to pozytywnie wpływa na unormowanie poziomu glukozy i obniżenie cholesterolu.
  • Zapobieganie powstaniu raka – spirulina zwiększa bowiem produkcję przeciwciał, białek, które zwalczają infekcję, oraz komórek, które są odpowiedzialne za odporność, walce z infekcjami i chorobami takimi jak rak. Zdaniem naukowców dodatkowo produkt ten zawiera silne utleniacze, środki antyproliferacyjne czy związku tetrapirolowe.

Działanie spiruliny testowane przede wszystkim na zwierzętach i odnotowano liczne przypadki poprawy zdrowia, co pozwoliło wprowadzić ją na rynek.  Posiada ona dodatkowo właściwości, dzięki którym może być stosowana na opryszczkę, grypę, a nawet przeciwko HIV. Powinna stać się ważnym elementem diety ludzi, którzy przyjmują na stałe leki lub palą papierowy. Jest w stanie bowiem pozbywać się toksyn z organizmu człowieka.

Dodatkowo właśnie to działanie odtruwające i ochronne sprawia, że nadaje się do uchronienia przed marskością wątroby czy jej uszkodzeniami. To sprawia, że powinny po nią sięgać także osoby, które piją spore ilości alkoholu. Spirulina może też zmniejszyć stan zapalny podczas alergicznego nieżytu nosa, przydaje się w leczeniu anemii, gdyż pobudza zwiększenie się wytwarzania czerwonych krwinek. Zaleca się ją także osobom, które żyją w stresujących sytuacjach lub mają problemy ze snem.

Szczególnie poleca się spożywanie jej w sproszkowanej formie, gdyż można ją dodawać tak do wielu napoi czy posiłków.

 

Jak przyjmować spirulinę?

Przede wszystkim należy stosować się zaleceń, jakie znajdują się na opakowaniu czy ulotce dołączonej do opakowania. Oznacza to przyjmowanie kapsułek trzy razy dziennie. W przypadku sproszkowanego suplementu można np. rozpuścić łyżeczkę spiruliny w 350 ml wody czy soku, zamrozić, a potem taką kostkę rozpuścić w szklance napoju lub po prostu rozpuścić łyżeczkę proszku w szklance ciepłej wody albo dodać do innych napoi czy posiłków.

Taka porcja zwiększy metabolizm oraz doda nam energii na resztę dnia.

 

Jakie są przeciwskazania do korzystania ze spiruliny?

Choć jest to zdrowy i bezpieczny produkt, to w zbyt dużej ilości – jak każdy inny – może nam zaszkodzić. Dlatego tak ważne jest stosowane się do informacji dotyczącej dawkowania, jaka jest zamieszczona na opakowaniu. Należy jednak zauważyć, że reakcje niepożądane mogą pojawić się dopiero, gdy zostanie przekroczona ilość 1 g na dzień.

Kto nie powinien zażywać spiruliny:

  • Kobiety w ciąży i karmiące;
  • Dzieci – wyjątkiem jest sytuacja, gdy lekarz wyrazi na to zgodę;
  • Osoby chore na fenyloketonurię;
  • Osoby z chorobami autoimmunologicznymi;
  • Osoby, które przyjmują leki na krzepliwość krwi i immunosupresyjne.

By dodatkowo uniknąć szkód dla organizmu, warto szukać spiruliny ze sprawdzonych i odpowiednich źródeł. Dzięki temu nie zatrujemy się zanieczyszczonymi składnikami i nie doprowadzimy do większej ilości problemów w naszym organizmie.

Jeśli jednak sięgniemy po zanieczyszczoną spirulinę, możemy spodziewać się takich dolegliwości, jak:

  • Bóle brzucha
  • Wymioty i nudności
  • Odwodnienie
  • Wstrząs
  • W skrajnych wypadkach może nawet dojść do śmierci

Jest to związane z tym, że naturalnie występują toksyczne dla człowieka gatunki sinic. Pozyskiwane z nich algi mogą działać hepatotoksycznie, cytotoksycznie i neurotoksycznie. Właśnie dlatego tak istotne jest szukanie spiruliny ze sprawdzonych źródeł i upewnianie się, że sięgiamy po produkty najwyższej półki. Dopiero wtedy możemy zacząć go stosować zgodnie z zaleceniami i przekonywać się, jak nasze zdrowie zmienia się na lepsze i jak wiele pozytywnych efektów zauważymy we własnym organizmie.