Diety odchudzające – wady i zalety okiem Dietetyka

W obecnych czasach coraz więcej osób decyduje się na zastosowanie diety odchudzającej.

Każdy bowiem chce, aby jego sylwetka dobrze się prezentowała. Odpowiedni wygląd to także poprawa samopoczucia i uzyskanie większej pewności siebie.

Powodów, dzięki którym ludzie decydują się na odchudzanie jest wiele, a można zaliczyć do nich przede wszystkim nadmierną masę ciała albo zły stan zdrowia.

W niniejszym artykule chcielibyśmy przedstawić Państwu ranking jedenastu diet odchudzających spośród, których z pewnością każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Wady i zalety diet odchudzających.

Najczęściej wyszukiwane diety w 2020 roku.

Dieta kopenhaska

Dieta kopenhaska jest nie tylko skuteczna, ale również bardzo popularna.

Charakteryzuje się ona tym, że jest dość restrykcyjna, aczkolwiek efekty zmian można szybko zauważyć.

Jest ona niskokaloryczna oraz niskowęglowodanowa. Dzienna liczba kalorii nie przekracza 900.

Jednakże należy pamiętać, aby ten rodzaj diety łączyć z wysiłkiem fizycznym, aby skóra nie stała się wiotka.

Dieta kopenhaska całkowicie wyklucza spożywanie alkoholu, produktów pochodzenia zbożowego oraz słodyczy.

W ciągu dnia należy spożywać wyłącznie 3 posiłki.

Śniadanie należy konsumować około godziny 9, obiad około godziny 14, natomiast kolację nie później niż o 18.

Zalety diety kopenhaskiej

  • duża skuteczność
  • szybkość redukcji wagi i możliwość uzyskania wymarzonej sylwetki
  • okres jej trwania wynosi jedynie trzynaście dni
  • jest prosta, jeżeli chodzi o kwestię doboru produktów
  • nie jest kosztowna
  • jest to dieta krótkotrwałego stosowania

Wady diety kopenhaskiej:

  • ze względu na jej restrykcyjność mogą zacząć wypadać włosy
  • w przypadku braku łączenia diety w ćwiczeniami skóra może zrobić się wiotka
  • możliwość pojawienia się efektu jo jo
  • jest przeznaczona wyłącznie dla osób dorosłych

Podsumowanie:

Dieta kopenhaska jest w szczególności zalecana osobom, które potrzebują w szybki sposób zrzucić zbędne kilogramy.

Może być ona dobrym sposobem na zamianę nawyków żywieniowych na stałe.

Aczkolwiek należy pamiętać, aby po zakończeniu diety należy zacząć wprowadzać nowe produkty do codziennego jadłospisu, aby stopniowo swoją dietę rozszerzać i dostosować organizm do normalnego odżywiania.

Dieta dr. Dąbrowskiej

Dieta dr. Dąbrowskiej pozwala przede wszystkim nie tylko na redukcję wagi, ale również na oczyszczenie organizmu z toksyn oraz szkodliwych produktów przemiany materii.

Dieta ta może być stosowana u osób, które borykają się z problemem zapalenia wątroby, zespołu jelita wrażliwego, nietolerancjami pokarmowymi, jak również wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego.

Dieta nie jest wskazana w stosunku do kobiet w ciąży oraz karmiących piersią.

Koncepcja diety dr. Dąbrowskiej opiera się w szczególności na eliminacji kawy oraz mięsa, jak również spożywaniu wyłącznie warzyw i owoców.

Utrata wagi wiąże się w największej mierze z utratą tkanki tłuszczowej, a nie z utratą mięśni.

Zalety diety dr. Dąbrowskiej

  • niska kaloryczność, bowiem dieta opiera się na spożywaniu warzyw o niskiej zawartości skrobi
  • szybki spadek wagi
  • poprawa wyglądu cery
  • zanik wrzodów na żołądku
  • obniżenie poziomu cholesterolu
  • prosta w przygotowaniu

Wady diety dr. Dąbrowskiej

  • wyeliminowanie śniadań
  • możliwość pojawienia się zawrotów głowy
  • możliwość pojawienia się efektu jo jo po zakończonej kuracji

Podsumowanie:

Dieta dr. Dąbrowskiej jest co prawda skuteczna i szybka w działaniu, aczkolwiek nie powinna być stosowana przez osoby, które mało wytrwałe.

W pierwszych kilku dniach detoksu mogą pojawić się nie tylko wspomniane powyżej zawroty głowy, ale także w niektórych przypadkach nawet omdlenia.

Ważne jest również, aby dietę łączyć z ćwiczeniami fizycznymi.

Dieta norweska

Podstawą diety norweskiej są jajka oraz grejpfruty, które muszą występować w całym jadłospisie.

Oprócz tego można jeść wybrane warzywa oraz gotowane mięso.

Jeżeli chodzi o warzywa to zalecane jest spożywanie pomidorów, selera, jak również marchwi.

Stosując tą dietę przez okres dwóch tygodni można schudnąć nawet do sześciu kilogramów.

Oczywiście nie należy także zapominać o ćwiczeniach, które mają pełnić funkcję wspomagającą proces odchudzania.

Charakteryzuje się również tym, że w ciągu dnia trzeba jeść wyłącznie trzy posiłki. Zaczynając od śniadania około godziny 8, potem spożywając II śniadanie około godziny 12 oraz obiad około godziny 16.

W diecie tej nie występuje kolacja.

Trzeba także pamiętać, aby regularnie spożywać minimum 2 litry wody w ciągu dnia. Aczkolwiek zaleca się również picie herbat ziołowych, kaw zbożowych. Natomiast istotne jest to, aby kawa nie była łączona z mlekiem i cukrem.

Nie można także łączyć węglowodanów i tłuszczów w jednym posiłku. Ma to na celu przyśpieszenie metabolizmu oraz zmniejszenie uczucia apetytu.

Dieta norweska powinna trwać 14 dni i ani jednego dnia krócej albo dłużej.

Można ją stosować częściej, niż jeden raz w ciągu roku.

Zalety diety norweskiej

  • jadłospis nie jest skomplikowany
  • czas poświęcony na przygotowanie posiłków jest krótki
  • dieta przynosi oczekiwany efekt w postaci redukcji masy ciała
  • jadłospis oparty jest wyłącznie na naturalnych produktach
  • w diecie zalecane są produkty, dzięki którym organizmowi są dostarczane wartości prozdrowotne

Wady diety norweskiej

  • możliwy efekt jo jo
  • możliwość pojawienia się kłopotów z włosami oraz cerą
  • w niektórych przypadkach możliwość wystąpienia omdleń
  • dieta nie może być stosowana przez osoby, które mają problemy z chorobami nerek, układem krążenia, układem kostnym, jak również przewodem pokarmowym
  • dieta nie jest zalecana dla kobiet w ciąży, matek karmiących piersią, dzieci oraz nastolatków w okresie dojrzewania
  • dieta nie jest przeznaczona dla wegetarian, ani dla wegan
  • istnieje konieczność ścisłego trzymania się zasad jadłospisu
  • masa mięśniowa może także ulec redukcji w niektórych przypadkach
  • codzienny jadłospis to tylko trzy posiłki, a ostatni z nich może zostać skonsumowany około godziny 16
  • dieta może powodować uczucie osłabienia oraz złe samopoczucie
  • jadłospis jest mało urozmaicony

Podsumowanie:

Cały sekret diety polega na niełączeniu tłuszczy z węglowodanami.

W związku z tym, jeżeli w jednym posiłku jest białko to powinno zostać ono połączone wyłącznie z warzywami.

Dieta umożliwia szybką redukcją masy ciała. Jest ona rygorystyczna i mało urozmaicona, ale skuteczna.

Dieta Dukana

Dieta Dukana zdobyła dużą popularność, bowiem polega ona na spożywaniu głównie produktów proteinowych.

Podczas stosowania tej diety należy wyeliminować do minimum węglowodany oraz tłuszcze, ale nie należy ich eliminować całkowicie.

Dieta Dukana inaczej nazywana jest dietą białkową, ponieważ jej zadaniem jest zwiększanie ilości białka, jednak nie powodując redukcji innych składników diety.

Dieta charakteryzuje się tym, że ma cztery etapy.

W pierwszym etapie należy stosować wyłącznie produkty białkowe. Im więcej jest do zrzucenia kilogramów, tym dłużej powinna trwać pierwszy etap.

W drugim etapie można włączyć do diety warzywa. W szczególności pomidory, fasolę oraz marchew. Warzywa mogą być włączane do białka jedynie w dwudniowych odstępach.

Trzeci etap to włączanie do diety niewielkich ilości produktów, które zawierają węglowodany oraz tłuszcze.

W ostatnim etapie należy odżywiać się według zaleceń zdrowej diety. Faza ta ma na celu utrzymanie optymalnej wagi. Zaleca się również, aby do każdego posiłku wypijać dwa litry wody, ponieważ bez tego dieta staje się mniej skuteczna, jak również spożywanie błonnika w ilości około 40 g dziennie.

Dieta Dukana powinna być stosowana przede wszystkim przez osoby dorosłe.

Zalety diety Dukana

  • jest skuteczną metodą odchudzającą
  • podczas stosowania diety nie dochodzi do zatrzymywania się wody w organizmie
  • ilość dostarczanego białka ma dobry wpływ na stan mięśni, które stają się bardziej elastyczne
  • brak efektu jo jo
  • polega ona na eliminacji produktów, które wiążą się z pewnym ryzykiem dla zdrowia człowieka
  • dieta powoduje ograniczenie węglowodanów i tłuszczów
  • nie narzuca rytmu spożywanych posiłków
  • dieta nie wymaga głodzenia się
  • swobodnie można się najadać kilkoma posiłkami w ciągu dnia

Wady diety Dukana

  • dieta nie sprzyja wątrobie
  • dieta nie sprzyja nerkom, ponieważ do organizmu dostarczanych jest zbyt wiele aminokwasów z rozkładów białek, dlatego też w nerkach powstają szkodliwe dla nich związki azotu
  • na diecie może ucierpieć również mózg, ponieważ działa on w dużym stopniu na glukozie, które nie jest w odpowiednich ilościach dostarczana do organizmu
  • może powodować uczucie zmęczenia
  • może wywoływać osłabienie organizmu
  • może być przyczyną powstania hemoroidów
  • sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych
  • może pogarszać stan skóry oraz paznokci

Podsumowanie:

Dieta Dukana, czyli inaczej dieta białkowa daje błyskawiczne efekty w postaci utraty dużej ilości kilogramów. Z drugiej strony może powodować szereg kwestii związanych z pogorszeniem się zdrowia.

Powinna więc być ona stosowana w sposób umiejętny. Należy także zaznaczyć, iż specyficzny skład diety wywołuje w organizmie stan ketozy. Dzięki temu ułatwione zostaje spalanie tkanki tłuszczowej.

Podczas stosowania tej diety zaleca się również aktywność fizyczną na przykład w postacie marszu 20-minutowego.

Dieta dr. Michael Mosley

Dieta dr. Michael Mosley charakteryzuje się tym, że opiera się na zasadzie 5:2, czyli 5 dni normalnego jedzenia, a następnie 2 dni nie dojadania.

Przez 5 dni nie ma żadnych wytycznych odnośnie odżywania, można jeść to na co ma się ochotę. Po tym czasie należy przez 2 dni w tygodniu pościć.

W trakcie trwania tych dwóch dni należy spożywać nie więcej niż 600 kalorii, jeżeli chodzi o mężczyzn oraz nie więcej niż 500 kalorii, jeżeli chodzi o kobiety.

Dawka tych kalorii powinna zostać w odpowiedni sposób rozłożona na wyłącznie dwa posiłki w ciągu dnia, które powinny być w dwunastogodzinnych odstępach czasowych konsumowane.

Założeniem tej diety jest stopniowe oraz umiejętne zmniejszanie żołądka i uczucia głodu, ponieważ doprowadza ona do takiej sytuacji, że zjadane porcje posiłków będą coraz mniejsze.

Według autora, ten model odżywiania zapewnia zrównoważoną gospodarkę insulinową, dlatego też organizm ma możliwość skuteczniej magazynować glukozę, jak również rozbijać tłuszcz.

Zalety diety dr. Michael Mosley

  • możliwość sięgania po ulubione produkty
  • możliwość schudnięcia bez rygorystycznego obliczania spożywanych kalorii w ciągu dnia
  • pozwala oczyścić organizm z toksyn
  • jest dietą mało kosztowną
  • nie wymaga stosowania specjalnych produktów w celu przygotowania posiłków
  • kurczy się żołądek
  • zmniejsza się poczucie głodu

Wady diety dr. Michael Mosley

  • może niekorzystnie wpłynąć na metabolizm
  • może prowadzić do zaburzeń odżywiania

Podsumowanie:

Dieta dr. Michael Mosley jest nie tylko skuteczna, ale również komfortowa, ponieważ bez znaczenia jest to, w jaki sposób rozplanowane zostaną posiłki w ciągu dnia.

Post można wybrać sobie w dwóch dniach następujących po sobie, bądź mogę być one rozdzielone między dniami normalnego odżywiania.

Aby zapobiec szokowi dla organizmu podczas dni postnych należy stosować dodatkowo różne witaminy oraz składniki mineralne zawarte w posiłkach.

W czasie postu można również spożywać kawę, ale bez mleka i cukru.

Osoby podejmujące się tej diety powinny być przede wszystkim wytrzymałe w swojej decyzji, gdyż tylko wtedy dieta przyniesie zadowalające efekty w niedługim czasie.

Dieta TLC

Dieta TLC, czyli inaczej Therapeutic Lifestyle Changes polega na możliwości skutecznego schudnięcia, jak również obniża poziom cholesterolu oraz niweluje ryzyko powstania chorób serca.

Podczas stosowania tej diety należy spożywać dużą ilość owoców, warzyw, drobiu, ryb oraz niskotłuszczowego nabiału.

Jeżeli chodzi o warzywa to trzeba spożywać około 4 porcji dziennie. Owoce i warzywa mogą być zarówno świeże, jak i suszone.

Istotne jest to, aby jeść sześć posiłków dziennie o małej objętości.

Nie można również zapominać o regularnym piciu wody – 2 litrów dziennie minimum.

Organizmowi należy również zapewnić około 2 g steroli oraz stanoli roślinnych dziennie. Znaleźć je można przede wszystkim w oleju rzepakowym, oleju słonecznikowym, a także w orzechach i warzywach strączkowych.

Dietę TLC trzeba stosować długoterminowo.

Zalety diety TLC

  • dieta może być stosowana przez osoby w każdym wieku
  • zapewnia właściwe odżywienie organizmu
  • gdy jest odpowiednio zbilansowana to działa odchudzająco w sposób skuteczny

Wady diety TLC

  • wymaga dokładnego obliczenia kalorii
  • wymaga dokładnego czytania tabel z ilością kalorii danych produktów
  • aby została odpowiednio przeprowadzona należy skontaktować się z dietetykiem

Podsumowanie:

Dieta TLC jest zdrowa i skuteczna, ale należy stosować ją przez długi okres czasu. Oprócz tego nie należy stosować jej na własną rękę, a tylko za pomocą dietetyka, który powinien dokładnie określić ilość spożywanych kalorii w stosunku do naszej płci oraz naszego BMI.

Dieta Dash

Dieta Dash charakteryzuje się tym, że bazuje na spożywaniu warzyw, owoców, jak również ziaren, które uzupełniane powinny być odtłuszczonym mlekiem oraz niskotłuszczowym nabiałem i rybami.

Jest ona kierowana w stosunku do osób, które nie tylko chcą zredukować swoje kilogramy, ale także jest kierowana w stosunku do osób, które borykają się z problemem nadciśnienia tętniczego, zaburzeniami lipidowymi oraz cukrzycą.

Należy także zaznaczyć, iż dieta Dash ma dwa warianty, które zależą od ilości zawartości sodu. Dieta Dash w wersji standardowej ma maksymalnie 2300 mg sodu dziennie. Natomiast dieta Dash w wersji niskosodowej posiada maksymalnie 1500 mg sodu dziennie.

Dla przykładu 1000 mg sodu znajduje się w 2500 mg soli kuchennej. Istotne jest równie to, że podczas stosowania tej diety można spożywać alkohol.

Zalety diety Dash

  • zapobiega powstawaniu choroby wieńcowej serca oraz zawałowi
  • ułatwia utratę nadwagi
  • spowalnia rozwój choroby nerek

Wady diety Dash

  • może prowadzić do bólów brzucha
  • może powodować biegunki
  • produkty spożywane w tej diecie mogą być dla niektórych osób mdłe
  • prowadzi do utraty poziomu cholesterolu, który posiada działanie ochronne przed miażdżycą
  • może powodować wzdęcia

Podsumowanie:

Dieta Dash jest skuteczna, aczkolwiek u wielu osób mogą pojawić się często występujące skutki uboczne, które zostały opisane powyżej. Oprócz tego, dietę należy stosować długoterminowo, aby zobaczyć zadowalające efekty związane z utratą kilogramów.

Dieta fleksitariańska

Dieta fleksitariańska charakteryzuje się tym, że bazuje się wyłącznie na warzywach i owocach, a jedynie sporadycznie dopuszcza się do jadłospisu spożywanie mięs i ryb.

Dieta oprócz powodowania spadku masy ciała jest także odpowiednia dla osób które zmagają się z problemem cukrzycy, bądź układem krążenia. Docelowo osoba, która podjęła się tej diety powinna jeść mięso oraz ryby wyłącznie dwa razy w tygodniu.

Dopuszczane mięso przy tej diecie to kurczak, indyk oraz królik. Zabrania się jedzenia wołowiny, wieprzowiny, jak również baraniny.

Zalety diety fleksitariańskiej

  • mniejsze ryzyko powstawania chorób serca
  • mniejsze ryzyko powstania nowotworu jelita grubego
  • mniejsze ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2
  • zmniejszona kaloryczność spożywanych posiłków
  • dostarczanie niezbędnych witamin oraz minerałów
  • zmniejsz masę ciała

Wady diety fleksitariańskiej

  • brak dostarczania organizmowi wystarczającej ilości białka, żelaza, witaminy D, witaminy B12, jak również kwasów tłuszczowych n-3.

 

Podsumowanie:

Dieta fleksitariańska bardzo często jest mylona w wegetarianizmem. Aczkolwiek tak jak w przypadku wegetarianizmu – tutaj jedzenie mięsa nie jest całkowicie wyeliminowane, a jedynie ograniczone. Oprócz tego dieta ta w połowie pomaga organizmowi w odpowiednim funkcjonowaniu, ale również w połowie nie dostarcza mu tego wszystkiego, czego potrzebuje.

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska charakteryzuje się przede wszystkim dużą ilością spożywanych warzyw, świeżych owoców, ryb, jogurtów, serów, dominacją oliwy z oliwek (zamiast tłuszczu), jak również ograniczeniem spożywania mięsa, jajek oraz cukrów.

Dieta śródziemnomorska to nie tylko zasady żywieniowe, ale także zmiana sposobu spożywania posiłków.

Zalety diety śródziemnomorskiej

  • smaczna
  • pozwala na utratę zbędnych kilogramów
  • jej stosowanie cechuje się niską zawartością tłuszczów nasyconych
  • jest zdrowa dla serca

Wady diety śródziemnomorskiej

  • jest kosztowna
  • może powodować uczulenie
  • może powodować bóle brzucha
  • aby stracić na wadzę należy stosować ją nieprzerwanie przez dłuższy okres czasu

 

Podsumowanie:

Dieta ta jest stosowana na całym świecie. Natomiast, aby powodowała spadek wagi należy stosować ją nieprzerwanie przez dłuższy okres czasu. Wiele osób nie jest na tyle wytrzymałych, ponieważ posiłki stają się monotonne.

Dieta Mayo

Dieta Mayo charakteryzuje się tym, że oparta jest na dwóch produktach, czyli jajkach oraz warzywach.

Oprócz walorów odchudzających, powoduje ona również oczyszczenie organizmu z toksyn.

Aby przyniosła ona zadowalające efekty należy stosować ją przez okres około dwóch tygodni.

W trakcie diety należy spożywać praktycznie to samo zarówno na śniadanie, obiad, jak i na kolację.

W każdym dniu należy zjadać około sześciu jajek razem z warzywami oraz wypijać minimum dwa litry wody mineralnej.

Jeżeli chodzi o warzywa to zaleca się spożywanie około 8 porcji dziennie. W szczególności zaleca się brokuły, kalafiora, kapustę, zielony groszek, szpinak, pomidory oraz bataty.

Trzeba wystrzegać się picia kawy, stosowania soli, spożywania cukrów, roślin strączkowych, alkoholu, tłustych mięs, napojów gazowanych, jak również produktów zawierających sztuczne barwniki i konserwanty.

Zalety diety Mayo

  • dieta może być stosowana przez osoby w różnym wieku
  • brak występowania efektu jo jo po zakończonej kuracji odchudzającej

Wady diety Mayo

  • monotonne posiłki
  • dieta stosowana przez okres dwóch tygodni wyjaławia organizm

Podsumowanie:

Żeby dieta skutkowała należy przestrzegać surowych zasad. Aczkolwiek z drugiej strony trzeba zachować zdrowy rozsądek, aby nie zaszkodzić organizmowi. Bowiem tylko wtedy możemy mieć szansę uzyskania ładnej sylwetki, bez potrzeby wyniszczania organizmu.

Dieta Atkinsa

Dzięki stosowaniu diety Atkinsa w ciągu jednego miesiąca można zrzucić około 5 kilogramów.

Polega ona przede wszystkim na tym, że głównymi składnikami jadłospisu są mięsa i ryby, jak również oleje roślinne.

Składa się ona z trzech etapów, które rozłożone są na dwutygodniowe sekcje.

Pierwszy etap charakteryzuje się tym, że należy zmniejszyć ilość węglowodanów do 20 g na dobę. W tym czasie zabronione jest jedzenie jakiegokolwiek pieczywa, owoców oraz warzyw.

Drugi etap polega na tym, że aby zwiększyć ponownie ilość węglowodanów do 50 g dziennie. Spożywane posiłki stają się więc bardziej urozmaicone. W czasie tym można jeść owoce, ale ważne jest, aby były one z niskim indeksem glikemicznym, czyli mogą to być np. truskawki, bądź jagody.

Z kolei, jeżeli chodzi o trzeci etap to jego podstawą są białka oraz tłuszcze. Przy czym należy zapamiętać, aby w posiłkach nie łączyć białek z tłuszczami. Trzeba również całkowicie odstawić kawę oraz papierosy.

Zalety diety Atkinsa

  • możliwość szybkiej utraty wagi
  • obniżenie poziomu cukru we krwi
  • obniżenie ciśnienia
  • organizm uczy się trawić tłuszcze oraz węglowodany

Wady diety Atkinsa

  • dietę mogą stosować wyłącznie osoby zdrowe
  • dieta jest uboga w witaminy
  • jej długotrwałe stosowanie może mieć nieprzyjemne skutki dla zdrowia
  • mogą pojawić się zaparcia, bóle brzucha oraz wymioty
  • może wystąpić zakwaszenie organizmu
  • dieta powoduje niedobór magnezu oraz sodu
  • w niektórych przypadkach może powodować miażdżycę oraz udar mózgu
  • możliwość pojawienia się efektu jo jo

Podsumowanie:

Mimo tego, iż dieta daje możliwość szybkiej redukcji wagi to jednak powoduje ona wiele szkody dla organizmu. Warto więc przed podjęciem decyzji o jej stosowaniu dokładnie się nad tą kwestią zastanowić oraz skonsultować się z lekarzem.

mgr. inż. Jacek Przybylski
Studia inżynierskie ukończyłem w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji oraz studia podyplomowe z Poradnictwa Żywieniowego i Dietetycznego. Tytuł magistra dietetyki uzyskałem w Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia o specjalizacji dietetyka kliniczna. Swoją praktykę opieram się na specjalistycznej literaturze i pracach popartych badaniami naukowymi. Dietetyka to nie tylko moja praca, ale przede wszystkim pasja i nierozłączny element mojej codzienności.