Jaką dietę wybrać dla siebie ?

Moda na zdrowy styl życia to jednej z najciekawszych i najrozsądniejszych trendów ostatnich lat. Coraz więcej osób, zwłaszcza młodych, skłania się ku dietom i aktywności fizycznej. W dobie chorób cywilizacyjnych zdrowie fizyczne i psychiczne to wartość nadrzędna. Z drugiej strony Internet naszpikowany jest dietetycznymi wskazówkami, z których jedne mają pomóc Ci zrzucić zbędne kilogramy, inne spowodują, że Twoja masa mięśniowa wzrośnie, a jeszcze inne zniwelują przykre objawy niektórych chorób. Jak w takim razie wybrać odpowiedni sposób żywienia dla siebie? Czy warto korzystać z gotowych rozwiązań? Czy lepiej układać dietę z uwzględnieniem swoich indywidualnych potrzeb?

Dieta a sposób odżywiania

Czy dieta i sposób odżywiania to to samo? Niekoniecznie! Dieta to coś, co kojarzy nam się z jedzeniem pewnych określonych posiłków i trwa jedynie przez pewien okres w życiu. Z kolei sposób odżywiania obejmuje zarówno to, co jemy, jak i to w jaki sposób jemy. Sposób odżywiania towarzyszy nam przez całe życie i określa to, kim jesteśmy. Nie bez powodu mówi się przecież, że jesteśmy tym, co jemy. Dieta polega na okresowej zmianie dotychczasowego sposobu odżywiania i ma na celu osiągnięcie określonych korzyści. Może to być na przykład utrata zbędnych kilogramów, nabranie masy mięśniowej czy też wsparcie w walce w leczeniu pewnych schorzeń i dolegliwości. Może się okazać, że określona dieta, która przyniosła pożądane rezultaty, zostanie z nami na dłużej i stanie się nowym sposobem odżywiania.

Najciekawsze i najbardziej kontrowersyjne sposoby odżywiania ostatnich lat

W ostatnich latach mamy do czynienia z prawdziwym wysypem wszelkiego rodzaju diety i sposobów żywienia. Różnią się one od siebie do tego stopnia, że niekiedy zwolennicy dwóch skrajnych opcji prowadzą wojny na forach internetowych. Każdy chce dowieść swojej racji i niejednokrotnie ucieka się do robienia tego w sposób pozbawiony jakiejkolwiek kultury. Nie tędy droga. Warto pamiętać, że przestrzeganie zasad pewnej diety nie czyni z nas jej niewolników. Do dziś nie wypracowano idealnego modelu odżywiania człowieka, a piramida żywienia na przestrzeli ostatnich lat uległa znacznym modyfikacjom. Diety, które są częścią pewnej większej idei, powinny zatem być traktowane w ramach ciekawostki i eksperymentu, a nie uznawane za prawdę objawioną. Oto przykłady diet, który w ostatnim czasie wzbudzały najwięcej kontrowersji:

Weganizm

Weganizm to idea, której głównym celem jest wyeliminowanie cierpienia zwierząt i wprowadzenie zakazu ich wykorzystywania zarówno w diecie, jak i w przemyśle odzieżowym, kosmetycznym i wielu innych. Zasady diety wegańskie są dość proste – zarówno mięso i ryby, jak i wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli mleko, sery, nabiał i miód, są całkowicie zakazane. Weganie wierzą, że rezygnując z jedzenia mięsa i produktów odzwierzęcych przyczyniają się do ratowania planety. Czy tak jest w rzeczywistości? Okazuje się, że niekoniecznie. Zakaz hodowli zwierząt mięsnych nie tylko doprowadziłby do poważnego zachwiania równowagi w ekosystemie, ale także przyczyniłby się do cierpienia i śmierci wielu gatunków zwierząt żyjących na wolności, które giną wskutek przekształcania terenów leśnych na tereny uprawne. Wracając do samej diety – rzeczywiście istnieje spora grupa osób, które zaciekle bronią weganizmu i które czują się na tej diecie lepiej. Warto pamiętać, że weganizm to stosunkowo nowy trend, dlatego trudno przewidzieć, w jakiej kondycji będą dzisiejsi młodzi weganie za dwadzieścia czy trzydzieści lat.

Frutarianizm

Frutarianizm to skrajna odmiana weganizmu, która polega na jedzeniu samych owoców. Głównym propagatorem tej diety był słynny informatyk Steve Jobs, który zmarł z powodu raka trzustki. Dieta frutariańska opiera się na wyłącznym spożywaniu cukrów prostych, czyli fruktozy. Czy jest to zdrowy sposób odżywiania? Oczywiście, że nie. Ludzki organizm potrzebuje białka, węglowodanów, tłuszczy, witamin i minerałów w zbilansowanych proporcjach. Dietę owocową można za to stosować jako jednodniowy post, na przykład po przejedzeniu.

Witarianizm

Witarianizm to inna skrajna odmiana weganizmu, która co prawda pozwala na jedzenie warzyw ale…podgrzanych wyłącznie do 42 stopni Celsjusza. Oczywiste jest, że jedzenie surowych warzyw to samo zdrowie, ale odżywianie się wyłącznie samymi surowymi warzywami i pilnowania, aby ich obróbka termiczna nie przekroczyła 42 stopni bo inaczej nie nadaje się do zjedzenia, zakrawa o lekką obsesję. Jest to absolutnie nowy sposób żywienia, dlatego trudno przewidzieć, jakie będą konsekwencje zdrowotne jego długotrwałego stosowania. Z pewnością jest to jednak dieta niedoborowa, która na dłuższą metę nie przysłuży się zdrowiu człowieka.

Dieta karniwora

Dieta karniwora, czyli po prostu mięsożercy, to całkowite przeciwieństwo weganizmu. Zwolennicy obu tych opcji często konfrontują się w Internecie, co zwykle kończy się ostrą wymianą wyjątkowo kreatywnych epitetów. Dieta karniwora polega na wyłącznym jedzeniu mięsa, podrobów i wszelkiego rodzaju produktów odzwierzęcych. Czy jest to zdrowy sposób odżywiania? Niekoniecznie. Podobnie jak w przypadku frutarianizmu, dochodzi tutaj do wyeliminowania pewnych składników odżywczych na rzecz tylko jednego z nich, czyli białka. Dieta zdrowego człowieka musi być zrównoważona, dlatego całkowita rezygnacja z roślin i owoców, które są przecież skarbnicą witamin i minerałów, nie jest dobrym pomysłem.

Dieta keto

Dieta ketogeniczna, powszechnie znana jako keto, to bardzo modna w ostatnim czasie dieta, która na szczęście nie opiera się na skrajnościach. Tradycyjna dieta przeciętnego Kowalskiego dostarcza mu energii, która bierze się z glukozy. Założeniem diety ketogenicznej jest zmiana sposobu funkcjonowania organizmu na poziomie biologicznych – chodzi o to, aby człowiek nie czerpał energii z glukozy, a z ciał ketonowych. W praktyce oznacza to, że dietę ketogeniczną można nazwać dietą wysokotłuszczową i niskowęglowodanową. Najważniejszy w diecie keto jest zdrowy tłuszcz, później białko, a na końcu odrobina węglowodanów. Paradoksalnie, na diecie keto tkankę tłuszczową gubi się jedząc…tłuszcze. Oprócz tego, najnowsze badania potwierdzają, że aktywacja ciał ketonowych w organizmie znacząco wpływa na poprawę koncentracji i sprawności intelektualnej.

Diety na redukcję tkanki tłuszczowej

Osoby, które decydują się na przejście na dietę, mają w tym konkretny cel. Zazwyczaj celem tym jest redukcja tkanki tłuszczowej i powrót do szczupłej sylwetki. W Internecie dostępnych jest całe mnóstwo diet, które rzekomo mają pomóc schudnąć w bardzo krótkim czasie. Do takich diet należy podejść z dużym dystansem. Odchudzanie jest procesem, któy musi być przeprowadzony w sposób bezpieczny i odpowiedzialny. W innym razie czekają nas komplikacje zdrowotne i efekt jojo. Powszechnie uważa się, że bezpieczne chudnięcie to gubienie od 2 do 4 kilogramów miesięcznie. Żadne diety cud nie zastąpią dobrze skomponowanych posiłków, które przyczynią się do redukcji tkanki tłuszczowej i poprawy samopoczucia. Jeśli nie wiesz, jak bezpiecznie schudnąć i zależy Ci na trwałych efektach, powinieneś skonsultować swój problem z dietetykiem. Przed ułożeniem jadłospisu dla Ciebie, dietetyk przeprowadzi serię niezbędnych badań oraz uwzględni Twoje preferencje kulinarne. Brak czasu i nadmiar obowiązków nie musi oznaczać konieczności zjadania szybkich, niezdrowych posiłków. Świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą schudnąć, jest catering dietetyczny. Zamawiając catering dietetyczny, każdego dnia dostarczone zostaną pod wskazany przez Ciebie adres, zdrowe, pyszne i dietetyczne posiłki.

Diety na wzrost masy mięśniowej

Innym problemem, który składania do przejścia na dietę, jest zbyt mała masa mięśniowa. Osoby, które trenują siłowo muszą przestrzegać specjalnej diety, dzięki której uniknął tak zwanego spalania mięśni. Mięśnie, które dużo pracują, muszą być prawidłowo odżywiane. Jak pamiętamy ze szkoły podstawowej, głównym budulcem mięśni jest białko, którego doskonałym źródłem jest mięso i ryby. Niezwykle rzadko zdarza się, że osoby uprawiające trening siłowy są na diecie wegetariańskiej. Oczywiście nie jest to niemożliwe do zrealizowania, ale wymaga dużej wiedzy w zakresie dietetyki. Osoby, które chcą nabrać masy, powinny wprowadzić do swojej diety chude mięso, nabiał, a także odpowiednią ilość tłuszczy. Podobnie jak w przypadku diety redukcyjnej, najlepszym rozwiązaniem dla osób pragnących prawidłowo odżywić swoje mięśnie, jest wizyta u dietetyka. Specjalista określi dla Ciebie prawidłową ilość i rodzaj pożywienia.

Dieta a problemy zdrowotne

Sposób odżywiania to, tuż obok aktywności fizycznej, główny filar zdrowia i dobrego samopoczucia. Niezdrowe nawyki żywieniowe mogą prowadzić do powstania wielu schorzeń autoimmunologicznych i problemów z układem pokarmowym. Dieta ma też ogromne znaczenie jeśli chodzi o zachowanie równowagi hormonalnej w organizmie. Wiele badań wskazuje, że tak samo jak zła dieta jest w stanie zrujnować zdrowie, tak samo radykalna zmiana nawyków żywieniowych może prowadzić do jego odzyskania. Warto jednak pamiętać, że w przypadku poważnych problemów zdrowotnych, swoją dietę należy skonsultować z lekarzem oraz dietetykiem.

Dieta bezglutenowa

W ostatnim czasie doświadczyliśmy pewnego rodzaju powszechnego “straszenia” glutenem. Wiele osób podjęło gorączkowe próby całkowitego wyeliminowania tego dietetycznego zła ze swojego życia. Jak się okazuje, wcale nie trzeba wpadać w panikę na widok klasycznej kajzerki czy kopytek. Gluten to silny alergen, którego spożycie powoduje szereg nieprzyjemnych, a czasem nawet groźnych dla zdrowia objawów. Warto jednak pamiętać, że uczulenie na gluten nie jest zjawiskiem powszechnym i dotyka jedynie ułamek społeczeństwa. Co prawda najnowsze badania potwierdzają pewną zależność pomiędzy spożywaniem glutenu a chorobami tarczycy. Warto jednak ten problem przedyskutować z lekarzem bądź dietetykiem i nie ulegać dietetycznym modom.

Dieta bez laktozy

Wiele osób pamięta szkolną kampanię pod hasłem “pij mleko, będziesz wielki”. Jeszcze kilkanaście lat temu, mleko było uważane za napój życia. Obecnie krowie mleko owiane jest bardzo złą sławą i wiele osób unika do na wszelkie możliwe sposoby. Podobnie jak w przypadku glutenu, mleko może uczulać niektóre osoby, co zwykle objawia się wysypką. Problemem krowiego mleka jest zawartość laktozy – jest to enzym, którego trawienie z wiekiem przestaje być dla nas możliwe. Jak się okazuje nietolerancja laktozy wcale nie jest powszechnym zjawiskiem wbrew temu, o czym informują nas różnej maści eksperci. Czy zdecydować się na eliminację nabiału z diety? Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie samodzielnie, bacznie obserwując swój organizm i zachowują pewnego rodzaju niezależność od tego, co słyszymy w kampaniach reklamowych produktów bez laktozy.

Dieta bezcukrowa

Cukrzyca typy II to choroba cywilizacyjna XXI wieku, która powstaje wskutek stosowania nieprawidłowej diety. Cukier dodawany jest do wielu gotowych produktów spożywczych, właściwie bez naszej zgody i wiedzy na ten temat. Mocne ograniczenie spożywania cukrów prostych z pewnością przyniesie wiele korzyści dla zdrowia. Warto pamiętać, że węglowodany są ważnym elementem diety, ale chcąc zachować zdrowie, powinniśmy sięgać po cukry złożone.

Jak wybrać dietę dla siebie?

Nietrudno jest zgubić się w gąszczu tych wszystkich diet, które naszpikowane są nakazami, zakazami i generalnie przyczyniają się do pewnego rodzaju kategoryzacji ludzi. Wybór diety odpowiedniej dla siebie jest dużo prostsze, jeśli zrezygnujemy z bycia częścią jednej z dietetycznych “sekt” i wsłuchamy się w potrzeby swojego organizmu. Nie ma bowiem jednej, idealnej diety dla każdego człowieka. Ważne jest, aby do swojego sposobu odżywiania powchodzić w sposób indywidualny z uwzględnieniem swoich własnych preferencji kulinarnych.

Określ swój cel

Jeśli myślisz o przejściu na dietę, powinieneś wcześniej jasno określić, co chcesz za jej pomocą osiągnąć. Chcesz schudnąć? Przybrać na wadze? A może masz problematyczną sylwetkę w typie skinny fat lub po prostu chcesz zacząć się zdrowo odżywiać po to, aby poczuć się lepiej? Określenie celu stosowania diety jest kwestią kluczową – bez tego trudno będzie Ci zmotywować się do przestrzegania wytycznych. Najlepiej jeśli dokładnie doprecyzujesz swoje oczekiwania – ile chcesz schudnąć lub przytyć, o jakiej sylwetce marzysz, jakich problemów chcesz się pozbyć. Jeśli już wiesz dokładnie czego chcesz, możesz samodzielnie zacząć komponować swoją dietę z uwzględnieniem swoich potrzeb lub udać się do dietetyka, który pomoże Ci stworzyć idealny dla Ciebie jadłospis.

Określ swoje możliwości

Nie bez znaczenia są także swoje możliwości. I nie chodzi wcale o motywację czy silną wolę, ale o sprawy czysto organizacyjne. Trudne warunki pracy czy nieregularne godziny snu nie są przeszkodą w stosowaniu diety, ale w niektórych przypadkach mogą stanowić dodatkową komplikację. Oczywiście nie należy się tym zniechęcać, bo dla każdej sytuacji zawsze znajdzie się rozwiązanie. Załóżmy, że spędzasz większość dnia w pracy, gdzie nie masz możliwości przygotowania dla siebie dobrego posiłku. W domu też nie za bardzo masz czas na to, aby przygotowywać posiłki z wyprzedzeniem. Czy to skazuje Cię na jedzenie przez cały dzień batoników i picie słodkich napoi? Oczywiście, że nie. Idealnym rozwiązaniem dla osób zapracowanych, którym zależy na zmianie nawyków żywieniowych, jest zamówienie cateringu dietetycznego. Jest to niesamowita oszczędność czasu, a często także i pieniędzy. Jeśli chcesz się zdrowo odżywiać, wystarczy że zamówisz abonament w wybranej przez Ciebie firmie, a kurier każdego dnia dostarczy Ci świeże, pyszne i zdrowe posiłki na cały dzień.

Pamiętaj, aby uzupełnić dietę aktywnością fizyczną!

Jeśli marzysz o zdrowym organizmie i pięknej sylwetce, musisz pamiętać, że dieta powinna współgrać z wybraną przez Ciebie aktywnością fizyczną. Dostosowanie rodzaju i kaloryczności posiłków koniecznie musi być dostosowanie do rodzaju i intensywności wykonywanych ćwiczeń. W innym przypadku ciało może źle reagować, zarówno na aktywność fizyczną, jak i na posiłki, które są mu dostarczane.

Najzdrowsza dieta świata

Choć jedna idealna dieta dla wszystkich osób w realnym świecie nie istnienie, to są pewnego rodzaju przyzwyczajenia dietetyczne, zwykle uwarunkowane kulturowo, które bardziej niż inne sprzyjają zdrowiu. Za najbardziej rozsądny i zbilansowany sposób odżywiania uważa się ten, który jest powszechny w krajach śródziemnomorskich. Dieta śródziemnomorska opiera się przede wszystkim na dużej ilości ryb i świeżych warzyw, a także na owocach morza, sezonowych owocach i oliwie z oliwek. Mięso czerwone w diecie śródziemnomorskiej spożywane jest sporadycznie. Według badań, mieszkańcy krajów śródziemnomorskich cieszą się długim życiem w pełnej sprawności fizycznej i intelektualnej. Czy zastosowanie takiej diety w naszych warunkach klimatycznych jest możliwe? Oczywiście, że tak z uwzględnieniem pewnych modyfikacji. Jeśli chcemy być zdrowi i radośni, tak jak mieszkańcy Włoch czy Grecji, jedzmy więcej tłustych ryb morskich, sięgajmy po sezonowe warzywa i owoce z lokalnych upraw i, co najważniejsze, spożywajmy swoje posiłki w miłej i radosnej atmosferze.