Jak schudnąć podczas wakacji

Jak schudnąć podczas wakacji

Wakacje to doskonały czas na relaks, wrzucenie na luz i odkrywanie świata, zwłaszcza podczas tak bardzo potrzebnego nam odpoczynku od codziennego, zabieganego życia. Niestety podczas wakacyjnego odpoczynku często trzeba zmierzyć się z jedzeniem, które może zaburzyć twoją dotychczasowa dietę nad którą pracowałeś tak ciężko.Jednym z największych wyzwań wakacyjnych posiłków jest fakt, że podróżując za granice kraju spotkasz tam nieskończone ilości pysznego jedzenia na każdym kroku. Niezależnie czy degustujesz wino nad Morzem Śródziemnym czy znajdziesz wózek z doskonałym tamale na jednej z uliczek w Meksyku musisz wyznaczyć sobie jakąś granicę.

Przyjrzyjmy się zatem kilku wskazówkom, sztuczkom i pomysłom, które pomogą ci odżywiać się zdrowo w trakcie wakacji, ale i umożliwią spróbowanie kilku lokalnych przysmaków podczas podróży.

Wcześniejsze planowanie

Bardzo dobrym pomysłem jeszcze przed wyruszeniem w drogę na wymarzone wakacje jest zjedzenie pełnego posiłku lub zdrowej przekąski. Jeśli wybierasz się w daleką podróż to najprawdopodobniej czeka cię przecież długi lot samolotem albo podróż autem. Niezależnie od środka transportu idealnym rozwiązaniem na zdrową pełna białka i błonnika przekąskę jest humus i warzywa lub garść migdałów. Jeśli przed podróżą wolisz zjeść jakieś białkowe śniadanie to możesz pokusić się szklankę gotowanej soczewicy lekko posłodzoną łyżeczką cukru lub miodu. Takie danie zagwarantuje ci uczucie pełnego żołądka do popołudnia.

W wypadku gdy zapomnisz zjeść posiłek przed podróżą nie musisz wpadać w panikę. Nawet na lotnisku możesz znaleźć zdrowe przekąski do kupienia. Małe sklepiki i restauracje oferują jogurt grecki i świeże owoce. W każdej restauracji znajdującej się na lotnisku możesz również kupić kanapkę na chlebie pełnoziarnistym z chudym mięsem, takim jak indyk. Pamiętaj jednak aby zabrać ze sobą dużą butelkę wody, która zapewni ci nawodnienie podczas długiej podróży.

Jeśli te propozycje nie przekonują cię zawsze możesz udać się do restauracji, gdzie w dalszym ciągu możesz wybrać zdrowy posiłek. Nawet restauracje typu fast-food maja w swoich menu sałatki zwykle zawierające duże ilości białka i mocno kaloryczny sos. Po prostu odłóż na bok saszetkę z dresingiem. Pamiętaj, że zawsze masz wybór.

Ręce z daleka od minibaru!

Gdy tylko zapoznasz się z wnętrzem swojego pokoju hotelowego na pewno spodoba ci się większość udogodnień jakie czekają na turystów w takich miejscach. Pamiętaj tylko o jednym: trzymaj się z daleka od minibaru. Niezależnie czy jest to mały koszyk z przekąskami i słodyczami czy mini lodówka wypełniona po brzegi napojami gazowanymi i czekoladą, dla których naprawdę nie warto przerywać diety. Taki minibar nie będący częścią oferty all-inclusive nie tylko zniszczy twoją dietę ale i zrujnuje twój portfel.

Alternatywnym pomysłem jest zaopatrzenie się w przekąski w lokalnych sklepach farmerskich. Zamiast przetworzonego cukru zawartego w słodyczach warto jest zdecydować się na świeże lub suszone owoce. Wypełnienie swojego pokoju hotelowego zdrowymi przekąskami to wspaniały sposób na powstrzymanie się przed podjadaniem nadmiaru jedzenia w trakcie wyjazdu.

Skocz do baru śniadaniowego

Zbilansowane śniadanie może być kluczem do utrzymania wagi w ryzach podczas każdych, nawet najdłuższych wakacji. Jeśli chcesz schudnąć pomijanie śniadań może okazać się niezbyt dobrym pomysłem. Aby czuć się pobudzonym, pełnym energii a przede wszystkich chudnąć każdy dzień wakacji rozpocznij od bogatego w białko posiłku. Jeśli zatrzymałeś się w resorcie lub hotelu na pewno docenisz bogaty wybór śniadań, znajdujący się w każdym z tych miejsc.

Pamiętając, o tym aby twoje posiłki były zbilansowane możesz pokusić się na omlet z białek, kromkę pełnożytniego chleba oraz niewielka porcję owoców. Jeśli zdecydujesz się właśnie na omlet masz właściwie nieskończone możliwości komponowanie tego dania w przeróżne warzywa, niewielkie ilości sera czy nawet orzechy. Poczuj w sobie kreatywność podczas komponowania śniadania, które pozwoli ci nasycić się bez wyrzutów dotyczących diety.

Nie rezygnuj z lokalnego jedzenia

Niezależnie od tego, gdzie się wybierasz uderzy cię pełnia zapachów i różnorodnego jedzenia. To co można zauważyć w lokalnych kuchniach z całego świata to na pewno fakt, iż dania te nie są tak słone i przetworzone jak gotowe posiłki, które często spożywa się w domu. Rezygnowanie z nowych potraw podczas wakacyjnych podróży może w końcu zabić przyjemność z wyjazdu. W końcu jesteś w innym kraju, po to aby zwiedzać słuchać, wąchać i próbować nowych kultur. Niezależnie od tego na jakiej diecie jesteś musisz mieć w planach odrobinę pobłażliwości, aby w przyszłości nie żałować, że przegapiłeś okazje do spróbowania tak smakowitych nowych specjałów.

Spożywanie lokalnych potraw daje również szansę na poczucie się jak lokalny mieszkaniec danego terenu. W trakcie swoich podróży możesz mieć możliwość spróbowania składników, których nie znajdziesz u siebie w domu. Sprawdź więc lokalny sklep, gdziekolwiek będziesz i spróbuj znaleźć kilka lokalnych produktów, z których przygotujesz pyszne danie.

Zamów niedokończone danie na wynos

Planujesz jadać w restauracjach? O ile nie jesteś w kraju, którego kultura wymaga zjedzenie całego dania może warto jest rozważyć spakowanie części dużego posiłku na wynos, tak aby nie rujnować sobie diety. W większości z krajów wystarczy poprosić o spakowanie dania dla psa. Naprawdę nikt nie będzie tym zszokowany. Według raportu przygotowanego przez Narodowe Stowarzyszenie Restauratorów w Wielkiej Brytanii zdecydowana większość klientów domaga się dostosowanego do nich, niestandardowego menu. Dzięki temu wszyscy otrzymują taki posiłek, o jakim marzyli, łatwiej jest zamówić mniejsze porcje i posiłki pozbawione skrobi, która jest ciężkostrawna i często zbędna.

Pij wodę

Jeśli chcesz schudnąć musisz pić wodę. Kiedy podczas wakacji nie masz przy sobie butelki z wodą możesz skończyć naprawdę bardzo źle. Picie wody podkręca metabolizm, pomaga twojemu ciału pozbyć się toksyn i złogów i zmniejsza twój apetyt.Najważniejszym jednak powodem dzięki któremu picie wody pomaga utrzymać wagę jest stałe nawodnienie twojego ciała i zapobieganie zatrzymywaniu się płynów w organizmie. Pamiętaj,że naturalna zdolność naszego ciała do zatrzymywania wody w ciągu dnia może powodować wahania twojej wagi w granicach nawet kilku kilogramów.

To co może sprawiać, że picie wody w trakcie wakacji jest wyzwaniem, to jej słaba jakość. Najlepiej i najbezpieczniej jest znaleźć dobrej jakości wodę butelkowaną.  Możesz również spodziewać się, że w niektórych miejscach wręcz odradza się picie wody kranowej z uwagi na zanieczyszczenia. Musisz zatem uważnie wybierać miejsca swoich podróży.

Jedz wtedy, gdy poczujesz głód

Najistotniejszą zasadą rozsądnego jedzenia jest nauczenie się rozpoznawać,kiedy twój organizm jest głodny, a kiedy nie. Jedzenie tylko wtedy, gdy odczuwa się głód i kończenie posiłku od razu po poczuciu sytości to wspaniały sposób na utrzymanie spożywanej kaloryki w ryzach. Kiedy już nauczysz się rozpoznawać czy twój brzuch jest pusty czy też pełen łatwo będzie ci przestać podjadać między właściwymi posiłkami. Jedynie praktykowanie zjadania posiłków w chwili uczucia głodu pozwoli ci na próbowanie lokalnych przysmaków bez poczucia wyrzutów sumienia.

Uważaj na alkohol

Margarity i Bellini mogą być pyszne, jednak musisz wiedzieć, że są również zabójcze dla twojej diety. W zaledwie dwóch Margaritach nalanych do słynnych kieliszków w kształcie rybich kul znajdziesz twoje dzienne zapotrzebowanie w kalorie. Uważa się, że dwa takie drinki mogą zawierać nawet 1400 kalorii! Oczywiście nie ma nic złego w wypiciu kilku drinków. Mniej kaloryczne piwo, wino lub twój ulubiony napój alkoholowy zmieszany z napojem gazowanym mogą dalej wpasować się w twój plan diety. Kieliszek czerwonego wina każdego wieczoru może w rzeczywistości zwiększyć utratę wagi, ale tylko tak długo jak utrzymasz umiar w jego piciu i zatrzymasz się na tym jednym kieliszku.

Przede wszystkim upewnij się, że nie przesadzasz. Kilka drinków ponad twój limit kaloryczny może spowodować, że zapomnisz o diecie i obudzisz się z okropnym kacem i bólem brzucha.

Zrezygnuj z hotelowego transportu

Większość dużych resortów i hoteli oferuje transport do miejsc lokalnych atrakcji. Zamiast decydować się na wygodny dojazd do miejsca docelowego może warto jest wybrać się na relaksujący spacer? To doskonały sposób na zapobieganie przybierania dodatkowych kilogramów podczas wakacji. Większość resortów zbudowana jest przecież dookoła lokalnych społeczności, co pozwoli ci obcować z kulturą i atrakcjami w pełni. Czasem jednak warto jest odbyć dłuższą podróż do lokalnej dzielnicy handlowej aby lepiej poczuć klimat regionu i spotkać się z niewygórowanymi cenami. Podróż taką warto odbyć pieszo, aby dostarczyć sobie dodatkowych ćwiczeń, które przyniosą same korzyści.

Przygoda na świeżym powietrzu

Wśród kilku opcji spędzania wakacji na pewno znaleźć można wycieczki po lokalnej kuchni, podczas których możesz skorzystać z porad lokalnych kucharzy i przewodników, a to wszystko w  najciekawszych restauracjach w mieście. Jest to jeden z najlepszych sposobów na delektowanie się lokalną kuchnią. Jednak jeśli siedzenie w kilku restauracjach cię nie zadowala zawsze możesz udać się na wycieczkę po lokalnym bazarze. Poznasz tam informację o produktach, lokalnych bibelotach i najciekawszych miejscach wartych zwiedzenia.

Najlepszym sposobem na połączenie jedzenia z ćwiczeniami jest wędkarstwo i nurkowanie. Zanim zagłębisz się w pyszne owoce morza możesz nacieszyć swoje oczy przepięknym wodnym światem. Jeśli wybrałeś się w rejs, podczas którego przewidziano wędkowanie możesz zawsze zapytać czy będziesz miał możliwość zatrzymania złapanej przez siebie ryby. Wiadomo przecież, że zwierzęta te są doskonałym źródłem zdrowych tłuszczów omega-3.

Dziel się posiłkami

Martwisz się, że marnujesz jedzenie? Zamiast zjadać całą ogromną porcję warto jest dzielić się nią z innymi. Możesz również pokusić się o zamianę deseru i przystawki w lekką przekąskę. Jeśli udałoby ci się podzielić się zjadanymi w ciągu wyjazdu porcjami nie tylko masz możliwość próbowania większej różnorodności lokalnych dań ale i przyswoisz mniej kalorii.

Nie stresuj się

Wakacje powinny być przede wszystkim czasem zabawy i relaksu. W końcu po to są wakacje, aby pozbyć się codziennego stresu, więc po co przenosić go ze sobą?

Stres może mieć ogromny wpływ na twoja dietę i niezależnie od tego czy powoduje chudnięcie czy tycie  jest niezdrowym problemem, który może prowadzić do złych nawyków jedzeniowych.  Ludzie, którzy mają tendencję do tycia gdy są zestresowani mogą być uważani za tak zwanych „zajadaczy stresu” Hormon stresu, kortyzol może zakłócać naturalną umiejętność organizmu do regulowania hormonów i wysyłać do twojego ciała sygnały o konieczności odkładania zapasów tłuszczu. Jednak, do póki jesteś rozważny w tym co jesz, jesteś w stanie łatwo zapanować nad swoim stresem.

Odchudzanie podczas wakacji

Poznawanie nowego, egzotycznego jedzenia może być zarówno porażką jak i małym zwycięstwem w odchudzaniu. Wynik zależy od ciebie. Jeśli potrafisz świadomie i rozważnie odżywiać się podczas wakacji masz gwarancję, że dalej będziesz tracić zbędne kilogramy, a przy tym cieszyć się z podróży.

Jeśli nie chcesz wpaść w pułapkę wszelkich bufetów wystarczy, że będziesz kontrolować spożywane porcje i jeść z rozwagą. Daj sobie czas aby wolno przeżuwać jedzenie rozkoszując się przy tym zagraniczna scenerią. Niektóre dania mogą być serwowane w sposób tradycjonalny lub ceremonialny co pozwoli ci skupić większa uwagę na tym jak spożywasz posiłek.

Najważniejsza  rzeczą, o której nie możesz zapomnieć podczas wakacji jest po prostu dobra zabawa. Upewnij się tylko, czy twój budżet pozwala na spróbowanie przynajmniej jednej lokalnej potrawy dziennie. Jedząc w lokalnych restauracjach zapewne zadziwisz się, że w wielu krajach podaje się bardzo zdrowe  i wartościowe dania. Więc nie bój się i próbuj nowych rzeczy, warto!

mgr. inż. Jacek Przybylski
Studia inżynierskie ukończyłem w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji oraz studia podyplomowe z Poradnictwa Żywieniowego i Dietetycznego. Tytuł magistra dietetyki uzyskałem w Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia o specjalizacji dietetyka kliniczna. Swoją praktykę opieram się na specjalistycznej literaturze i pracach popartych badaniami naukowymi. Dietetyka to nie tylko moja praca, ale przede wszystkim pasja i nierozłączny element mojej codzienności.