Jak schudnąć po 40-stce bez ćwiczeń?

Metabolizm po 40. roku życia drastycznie zwalnia. Wszystko to sprawia, że zrzucenie nadprogramowych kilogramów wydaje się wręcz niemożliwe. W pędzie codziennego życia oraz natłoku obowiązków nie mamy czasu na uprawianie sportu ani stosowanie wyczerpujących diet, dlatego coraz częściej zastanawiamy się nad tym, jak schudnąć bez ćwiczeń. Czy jest to możliwe? Co warto robić, aby szybko i skutecznie wygrać walkę z nadprogramowymi kilogramami? 

Odchudzanie po 40 roku życia

Temat odchudzania jest niezwykle trudny zarówno dla młodych, jak i dojrzałych osób. Przetworzona żywność oraz brak stałych godzin jedzenia sprawiają, że coraz częściej borykamy się z problemem nadmiernych kilogramów i nie potrafimy wygrać z tym problemem. Odchudzanie to stała praca nie tylko nad stylem życia, ale także codziennymi nawykami oraz codziennymi obowiązkami. Eksperci mają jednak kilka ważnych rad dla osób początkujących, które bez wykonywania aktywności fizycznej będą miały szansę na zrzucenie nadmiaru masy ciała.

Czy da się schudnąć po 40-stce bez ćwiczeń?

Jak schudnąć bez ćwiczeń? Czy to w ogóle możliwe? Na to i podobne pytania bardzo często próbujemy uzyskać odpowiedź. Jest ona jednak prostsza, niż nam się wydaje. Oczywiście, że się da! Wystarczy zmienić negatywne nawyki żywieniowe, nie podjadać pomiędzy posiłkami i stosować korzystną suplementację, która przyspieszy nas metabolizm i wpłynie na nasz obwód w talii nawet wtedy, kiedy uwielbiamy spędzać czas na kanapie. Siłownia nie jest miejscem, do którego chcesz się wybrać w celu zyskania wagi? Nie musisz! Zdrowa żywność oraz zmiana sposobu myślenia to klucz do sukcesu. Jeżeli jednak to wstyd przed innymi osobami, a nie lenistwo lub kontuzje i choroby jest jedyną wymówką przed ćwiczeniami, zainwestuj w niedrogi sprzęt domowy, jak ciężarki i gumy do ćwiczeń. Przeczytaj ten artykuł i zmień swoje ciało już dziś! To prostsze, niż się wydaje!

Jak schudnąć bez ćwiczeń? Oto 9 sposobów!

Jedz wolniej

Bardzo często jemy w pośpiechu, zagryzając kęs za kęsem bez zachowania zasad prawidłowego żucia. Warto pamiętać, że jedząc wolniej, jemy jednocześnie znacznie mniej. Pokarm powoli dociera do żołądka, wypełniając go, a my szybciej odczuwamy sytość, niż w przypadku szybkiego jedzenia. Spożywanie sterty jedzenia w krótkim czasie nie może zakończyć się dobrze. Posiłki nie są wyścigiem, dlatego zwolnij i jedz dokładnie, delektując się przy tym każdym kęsem. Wolniejsze jedzenie znacznie wpływa na spożycie mniejszej ilości kalorii. Sprawia, że czujemy się bardziej syci. Poświęcenie czasu na dokładne przeżuwanie może być pierwszym krokiem w stronę dobrych zmian. Kto wie, może niedługo powitasz nową siebie w lustrze?

Gotuj w domu

Przyrządzanie potraw w domu jest korzystne nie tylko dla portfela, ale także dla obwodu talii. Kiedy jemy na mieście, nie wiemy najczęściej, z czego składa się posiłek i w jakim stopniu jest on przetworzony. Tłuszcze oraz sztuczne barwniki sprawiają, że tkanka tłuszczowa odkłada się znacznie szybciej. Gotowanie w domu to nie tylko oszczędność, ale także doskonały sposób na spędzanie wspólnego czasu z drugą połówką lub dziećmi. Wybieraj świeże warzywa i owoce i komponuj z nich zdrowe potrawy, które będą pozbawione sztucznych dodatków. Wiele osób ze względu na natłok obowiązków nie może pozwolić sobie na samodzielne gotowanie, dlatego dobrym rozwiązaniem w tym przypadku może okazać się catering dietetyczny. Wiele firm przyrządza potrawy zgodnie z indywidualnymi preferencjami klienta oraz jego zapotrzebowaniem kalorycznym. To szybki i prosty sposób na zdrowe, pożywne i jednocześnie nietuczące potrawy.

Nie podjadaj

Problem podjadania pomiędzy posiłkami znany jest osobom w każdym wieku, nawet tym, które nie kontrolują wagi. Podjadanie pomiędzy posiłkami to najgorsze, co można zrobić swojej wadze, zwłaszcza po 40. roku życia. Spożycie przekąski to tu, to tam to gwarancja szybszego odkładania się tkanki tłuszczowej. W celu eliminacji tego nawyku warto poprosić bliską osobę o to, aby kontrolowała nas w tej kwestii i powstrzymała, jeżeli będziemy mieli ochotę coś zjeść o nieustalonej wcześniej porze. Jeżeli pokusa zjedzenia czegoś jest silniejsza, doskonałym rozwiązaniem tego problemu może okazać się przyrządzenie domowego jogurtu na bazie jogurtu naturalnego i owoców, lub zakup gotowych jogurtów z dobrym składem. Coraz więcej sieci sklepowych oferuje w pełni naturalne warianty, które pozbawione są sztucznych barwników i cukrów. Mogą być one ratunkiem w kryzysowych chwilach.

Zmniejsz porcje jedzenia

Nadwaga lub otyłość bierze się nie tylko ze spożywania złej jakości żywności, ale także ze złych przyzwyczajeń, takich, jak na przykład nakładanie zbyt dużych ilości jedzenia. Rozmiar ciała nie jest jedynym rozmiarem, na który należy zwracać uwagę w trakcie odchudzania. Kiedy talerz jest wypełniony po brzegi, zjadamy najczęściej wszystko ze smakiem, nawet wtedy, kiedy czujemy się już syci. Nakładać połowę tego, ile jadłaś do tej pory. Zobaczysz, że po kilku dniach taka porcja stanie się za duża i konieczne będzie jej dalsze zmniejszenie. Jeżeli poczujesz się już syta, nie dojadaj resztek. Jedz także z mniejszego talerza. Kiedy optycznie będzie wydawał się on pełny, będzie to dobry sposób na oszukanie mózgu, który był przyzwyczajony do wcześniejszych porcji.

Nie stosuj popularnych diet

Niestety diety dostępne w internecie nie są korzystne. Najczęściej są one tworzone przez niekompetentne osoby, które nie do końca wyjaśniają to, w jaki sposób należy przyrządzać poszczególne dania z menu. Wiele diet, które na pozór wydają się bardzo skuteczne i imponują możliwością spalenia dużej liczby kalorii, mogą być zwyczajnie niebezpieczne dla zdrowia i gospodarki hormonalnej. Często wystarczą niewielkie, aczkolwiek rozsądne zmiany w systemie żywienia, aby zyskać dobre efekty. Jak schudnąć bez ćwiczeń? Wystarczy odrobina zdrowego rozsądku.

Spożywaj białko i błonnik

Jedzenie białka jest nie tylko korzystne dla zębów, kości i mięśni, ale także pozwala zwalczyć chęć podjedzenia pomiędzy posiłkami. Dzięki białku będziemy z daleka trzymali się od niezdrowych i przetworzonych składników posiłków. Warto tutaj zaznaczyć, że produkty bogate w białko są najczęściej niskokaloryczne, a dodatkowo składnik ten wpływa na poziom hormonów, takich jak GLP-1 i greliny. Wielu naukowców dowiodło, że kontrolowanie ilości przyjmowanego białka wpływa na zmniejszenie apetytu w ciągu całego dnia. Błonnik to kolejny dodatek do posiłków, który może pomów nam w zrzuceniu nadprogramowych kilogramów. Jego zawartość w posiłkach przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej oraz metabolizmu. Ponadto błonnik rozpulchnia się w żołądku, dzięki czemu mniej chętnie podjadamy niezdrowe produkty.

Stosuj probiotyki

Niestety nie wszystkie bakterie w jelitach są dobre. Wielu naukowców podejmuje dopiero prace nad zjawiskiem mikroflory w ludzkim organizmie. Chociaż stosowanie probiotyków nie wpływa w dużym stopniu na kontrolę wagi, ich stosowanie z pewnością nam nie zaszkodzi. Oprócz tego warto stosować także takie potrawy, jak kapusta kiszona, czy kefir, co wzmocni florę jelit. Pozwoli to na zmniejszenie problemu gazów oraz bólu żołądka po niektórych potrawach.

Stosuj suplementy diety

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak schudnąć bez ćwiczeń, stosowanie suplementów diety może okazać się niezwykle korzystną i szybką drogą do utraty wagi i zyskania nowego wyglądu i lepszego samopoczucia. Suplementy diety, takie jak Cappuccino MCT oraz Keto Actives to jedne z nielicznych preparatów, dzięki którym kontrola i zyskanie doskonałej wagi stanie się jeszcze prostsze! Środki tego typu popularnie zwane są spalaczami tłuszczu oraz fat burnerami, a ich skuteczność potwierdzona została licznymi badaniami naukowymi. W jaki sposób działają suplementy diety na odchudzanie? Najczęściej zawarte w nich składniki przyspieszają metabolizm, co z kolei przyczynia się do usunięcia z organizmu metali ciężkich i zbędnych produktów przemiany materii. Wśród składników, które chętnie stosowane są przez twórców suplementów diety na odchudzanie, wymienić można kofeinę, guaranę oraz zieloną herbatę.

Spożywaj zdrowe tłuszcze

Można powiedzieć, że zdrowe tłuszcze to najlepsi sojusznicy w przypadku odchudzania. Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy w rybach, orzechach, awokado oraz oliwie z oliwek. Niektóre kwasy tłuszczowe mają dodatkowo korzystne dla zdrowia witaminy. Nie oznacza to jednak, że produkty te należy spożywać pełnymi garściami, zaniedbując inne składniki w diecie. To jedynie dobry pomysł na urozmaicenie dań oraz nadanie im zdrowego wymiaru.

O czym jeszcze warto pamiętać, chcąc schudnąć po 40 bez ćwiczeń?

Pij dużo wody!

Ciało ludzkie aż w 70% składa się z wody, dlatego każdego dnia człowiek powinien pić przynajmniej 2 litry czystej, mineralnej wody. Wypicie szklanki wody przed posiłkiem skutecznie zmniejsza łaknienie i sprawia, że czujemy się bardziej syci. Dodatkowo spożywanie wody w sposób regularny sprzyja oczyszczaniu organizmu oraz eliminacji zbędnych produktów przemiany materii. Warto pamiętać o tym, aby pić wodę wolno, gdyż picie wody małymi łykami może nawadniać znacznie efektywniej. Unikaj także słodzących, gazowanych napoi.

Rozpocznij obiad od zjedzenia sałatki

Najczęściej zasiadasz do obiadu, pałaszując soczystego kotleta, a sałatkę jesz na samym końcu lub podjadasz w trakcie posiłku? Zacznij obiad od niej! Wydaje się to dziwne? Wcale nie! Dzięki takiej kolejności nie tylko najpierw napełnimy żołądek korzystnymi produktami, które pozytywnie wpłyną na nasze ciało, ale także dostarczymy błonnik, który przyswoi się w większym stopniu niż wtedy, kiedy zjemy sałatkę na końcu lub w trakcie posiłku. Uczucie sytości bez wątpienia przełoży się na zjedzenie mniejszej ilości mięsa, czy szkodliwych dodatków!

Rób dokładne listy zakupów

Jak schudnąć po 40 bez ćwiczeń? Wystarczy robić świadome zakupy. Chodzenie po sklepie bez celu sprawia, że do koszyka trafia znacznie więcej produktów, niż powinno. Wśród nich wymienić można ciastka, chipsy oraz szereg innych tuczących produktów, które w składzie zawierają wyłącznie cukry złożone i masę szkodliwych dodatków. Zaplanuj menu na cały tydzień. Spisz dokładną listę tego, co będzie potrzebne do ich przyrządzenia. Nie zapominaj oczywiście o warzywach i owocach oraz rybach i chudym mięsie.

Kup parowar

Przyrządzanie potraw w parowarze ma niezwykle korzystny wpływ na nasze zdrowie. Dzięki temu potrawa nie jest tworzona na głębokim tłuszczu. Dodatkowo w poszczególnych składnikach pozostaje wszystko to, co najcenniejsze, a obróbka nie jest tak drastyczna, niż w wyniku gotowania, czy pieczenia. Koszt parowaru nie jest wysoki, jednak z jego pomocą wyczarujemy pyszny i pożywny obiad bardzo szybko. Podczas zakupów warto kierować się różnymi dodatkowymi opcjami.

Zrób porządki

Bardzo często apetyt wzmaga się w wyniku tego, iż na naszych oczach znajduje się wiele szkodliwych lub zbędnych produktów. Schowaj wszystko szczelnie do szafek, aby wchodząc do kuchni nie patrzeć na słodycze, czy niezdrowe rzeczy. Wszystkie przeterminowane produkty i słodycze wyrzuć. Zdarza się, że posprzątanie kuchni przed odchudzaniem sprawia, że mamy więcej determinacji do stawiania czoła kolejnemu dniu na diecie bez ćwiczeń.

Czy odchudzanie po 40 bez ćwiczeń jest trudne?

Mogłoby się wydawać, że proces odchudzania po 40. roku życia, kiedy metabolizm bardzo zwalnia, jest niemożliwe. To mylne przekonanie. Oczywiście dzięki ćwiczeniom znacznie szybciej zrzucimy wagę, jednak nie zawsze ze względów czasowych możemy sobie na to pozwolić. Stosując się do wymienionych powyżej rad nie tylko zrzucić nadprogramowe kilogramy nawet wtedy, kiedy lubisz zalegać na kanapie, ale zyskasz także promienną cerę oraz doskonałe samopoczucie! Należy tutaj zaznaczyć, że zbilansowana dieta to także gwarancja energii na cały dzień. Jak schudnąć bez ćwiczeń po 40 szybciej? Jeżeli nie lubisz domowych ćwiczeń, znajdź ruch w codziennych obowiązkach. Zalicza się do nich także robienie gruntownych porządków w domu. Być może to dobra pora, aby oczyścić umysł i zyskać doskonałe samopoczucie? Zawalcz o siebie i swoje ciało już dziś.

mgr. inż. Jacek Przybylski
Studia inżynierskie ukończyłem w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji oraz studia podyplomowe z Poradnictwa Żywieniowego i Dietetycznego. Tytuł magistra dietetyki uzyskałem w Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia o specjalizacji dietetyka kliniczna. Swoją praktykę opieram się na specjalistycznej literaturze i pracach popartych badaniami naukowymi. Dietetyka to nie tylko moja praca, ale przede wszystkim pasja i nierozłączny element mojej codzienności.