Jak szybko schudnąć do Sylwestra ?

Gdy tylko temperatura zaczyna spadać, zaczynamy sobie uświadamiać, że zaraz czekają nas ważne wydarzenia, takie jak Święta Bożego Narodzenia, czy Sylwester. Noc sylwestrowa to idealna okazja do wystrojenia się, założenia przepięknej sukni, zrobienia perfekcyjnego makijażu i fryzury, aby pokazać się z jak najlepszej strony. Każdy jednak wie, że niemalże wszystkie kreacje wyglądają na nas lepiej, gdy nie borykamy się z nadprogramowymi kilogramami – jak schudnąć do Sylwestra?

Skuteczne sposoby na schudnięcie przed Sylwestrem

Gdy noc sylwestrowa zbliża się wielkimi krokami, zaczynamy od razu panikować, że przecież nie zdążymy zmniejszyć naszej wagi w krótkim czasie. Nic bardziej mylnego! Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że bycie systematycznym i zaangażowanym może dać nam zadowalające efekty zaledwie w miesiąc, czy dwa. Na tym etapie warto również wspomnieć, że wcale nie chodzi o głodzenie się, czy też katowanie na siłowni – do tematu należy podejść rozsądnie, tak aby nie zniechęcić się po tygodniu pracy.

Kluczem do schudnięcia jest oczywiście odpowiednie odżywianie.

Nie musimy oczywiście rezygnować ze wszelkich przyjemności, takich jak słodycze, czy pizza, ale powinniśmy przede wszystkim ograniczyć spożycie wysoko przetworzonego jedzenia, które ma sporo kalorii, a bardzo małą ilość wartości odżywczych.

Jedzenie to swoiste paliwo dla naszego ciała – ma sprawiać, że czujemy się dobrze i mamy energię do funkcjonowania w ciągu dnia. Podczas robienia zakupów warto wybierać produkty zdrowe, choć nie powinniśmy się do niczego zmuszać. Najważniejsze jest oczywiście wytworzenie deficytu kalorycznego – jednak, czym on w ogóle jest?

Ujemny bilans kaloryczny, czyli najprostsza dieta

Zdarza się tak, że widzimy osobę z nadwagą, która odżywia się niezwykle zdrowo, a obok niej zauważamy bardzo szczupłą koleżankę, której każdy posiłek to fast food lub słodycze. Jak to jest możliwe? Jeśli chcemy schudnąć, musimy jeść mniej, niż wynosi nasze zapotrzebowanie kaloryczne – w celu jego wyliczenia, warto posłużyć się wskaźnikami, takimi jak PPM oraz CPM.

Podstawowa przemiana materii to ilość kalorii, której potrzebujemy, aby nasze narządy mogły prawidłowo funkcjonować – składa się na nią wiek, wzrost, waga oraz płeć. Nawet jeśli jesteśmy osobą chorą, która nie wystawia nogi poza łóżko, i tak potrzebujemy określonej liczby kalorii. Ten wskaźnik powinien stanowić pewną nieprzekraczalną granicę – nikt nie powinien jeść mniej, niż jego indywidualne PPM, ponieważ może to skutkować problemami zdrowotnymi.

Całkowita przemiana materii jest wyliczana na podstawie mnożenia PPM przez współczynnik aktywności fizycznej. Przyjmuje się, że człowiek umiarkowanie aktywny powinien używać współczynnika na poziomie 1,5. CPM informuje nas, ile kalorii potrzebujemy, aby utrzymać aktualną wagę. Jeśli chcemy zrzucić kilka kilogramów, wówczas powinniśmy od CPM odjąć początkowo 100-200 kcal i w taki właśnie sposób wytwarzamy deficyt kaloryczny. Należy jednak kolejny raz podkreślić, że nigdy nie możemy przekraczać ilości kalorii wskazywanej przez PPM.

Po zapoznaniu się z powyższymi wskaźnikami każdy może już wywnioskować, że podczas odchudzania nie jest najważniejsze to, co jemy, a to, ile kalorii mają posiłki, które spożywamy. Nawet najzdrowsze jedzenie może mieć ogromną ilość kalorii, co powoduje, że nie możemy schudnąć, a często nawet przybieramy na wadze. Z tego powodu, warto zawsze liczyć kalorie, aby nie przekroczyć wyznaczonego deficytu.

Zdrowe i niezdrowe – co wybrać?

Jak już zostało wspomniane, gubienie dodatkowych kilogramów może nastąpić nawet, jeśli będziemy stale jedli fast foody, które “zmieszczą się” w naszym ujemnym bilansie kalorycznym. Jednak, czy takie rozwiązanie jest odpowiednie? Warto pamiętać o tym, że podczas procesu odchudzania dość normalny jest fakt, że bardziej odczuwamy zmęczenie, często jesteśmy rozdrażnieni lub nie potrafimy się skupić. Jedzenie posiłków, które niemalże nie mają wartości odżywczych, może dodatkowo spotęgować złe samopoczucie. Najlepiej wybierać produkty bogate w witaminy i minerały, ale nie zapominać o liczeniu kalorii.

Makroskładniki – czy mają znaczenie?

W dzisiejszych czasach możemy natknąć się na mnóstwo diet, które zakładają całkowitą eliminację jednego z głównych makroskładników, czyli białka, tłuszczu lub węglowodanów. Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ każdy z nich jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, a ograniczenia mogą negatywnie wpływać na stan naszego zdrowia. Dieta zbilansowana opiera się na spożywaniu wszystkich makroskładników, jednak w odpowiednich proporcjach – wiele lekarzy podkreśla, jak ważna jest odpowiednia podaż białka w diecie redukcyjnej, ponieważ to przede wszystkim obecność tego makroskładnika w posiłku sprawia, że czujemy się syci zdecydowanie dłużej.

Nie należy obawiać się tłuszczy i węglowodanów – pierwsze z nich mają ogromne znaczenie dla prawidłowo funkcjonującego układu hormonalnego, a węglowodany zapewniają nam energię. Podsumowując, wybierajmy zdrowe produkty, liczmy kalorie i dbajmy o rozkład makroskładników.

Triki na odchudzanie

Wszystkie wymienione wyżej zasady mogą być bardzo ciężkie do przestrzegania, szczególnie dla osób początkujących. Istnieją jednak pewne metody, które ułatwiają i przyspieszają odchudzanie. Pierwszą z nich jest oczywiście picie dużej ilości wody – warto zrezygnować z napojów słodzonych, które są bogate w puste kalorie na rzecz najzwyklejszej wody. Odpowiednia ilość wody pomaga w pozbyciu się opuchlizny na ciele, a przy okazji redukuje uczucie głodu i minimalizuje potrzebę podjadania między posiłkami.

Warto również zainteresować się suplementacją. Na rynku możemy dostać wiele ziołowych preparatów, które w naturalny sposób przyspieszają metabolizm, redukują tworzenie się tkanki tłuszczowej oraz zwiększają uczucie sytości po posiłkach.

Trening – przyjemne i pożyteczne

Wiele osób twierdzi, że nie są stworzone do sportu. Wybór aktywności fizycznych jest ogromny i z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Niekoniecznie należy spędzać kilka godzin na siłowni, podnosić ciężary i przebiegać kilometry na bieżni. Joga, jazda na rowerze, pilates, crossfit, czy nawet spacery – wszystkie wiążą się z ruchem, a im więcej się ruszamy, tym więcej kalorii spalamy i szybciej chudniemy.

Aktywność fizyczna jest ważna podczas odchudzania nie tylko ze względu na przyspieszanie tego procesu, ale również wspomaganie kształtowania sylwetki. Ciało wysportowane jest jędrne i silne, dzięki ćwiczeniom możemy zupełnie odmienić naszą sylwetkę. Kobiety wcale nie muszą obawiać się, że ćwiczenia sprawią, iż będą wyglądały męsko – do zbudowania dużych mięśni potrzebna jest nadwyżka kaloryczna, a skoro się odchudzamy, to mięśnie nie będą się nadmiernie rozbudowywały, a jedynie ciało nabierze korzystniejszych kształtów.

Warto również wspomnieć, że aktywność fizyczna powoduje, że do naszego mózgu uwalniana jest dopamina, która jest zwana hormonem szczęścia. Po skończonym treningu często nie będziemy odczuwali zmęczenia, tylko pobudzenie i motywację do działania. Jest to bardzo ważne podczas odchudzania, ponieważ zmniejszona ilość kalorii może obniżać nasze samopoczucie.

Podsumowując, Sylwester to niezwykle istotna okazja dla wielu z nas. Spotykamy się wtedy z rodziną, przyjaciółmi, a nawet z nieznajomymi, więc jednocześnie chcemy czuć się komfortowo. Powszechnie wiadomo, że jeśli czujemy się dobrze z samym sobą, wówczas jesteśmy lepiej odbierani przez innych. Brak akceptacji własnego ciała może znacząco zaniżać samoocenę, ale na wszystko znajdzie się rozwiązanie. Odchudzanie może być szybkie i przyjemne, a efekty nie muszą trwać zaledwie miesiąc. Jeśli odpowiednio podejdziemy do tematu, nie będziemy poszukiwali nierealnych diet, które mają nam pomóc schudnąć 10 kg w tydzień, wówczas z pewnością osiągniemy sukces. Wielu trenerów i dietetyków podkreśla, że przy odpowiednich działaniach, efekty odchudzania są widoczne już po miesiącu, co oznacza, że wystarczy zacząć w dobrym momencie i na Sylwestra będziemy mogli cieszyć się wymarzoną sylwetką, a nawet mniejszym rozmiarem garderoby.