Czy ocet jabłkowy na odchudzanie jest skuteczny?

Wspomaganie diety naturalnymi środkami dostępnymi na rynku staje się w naszym społeczeństwie coraz bardziej popularne. Choć część z nas robi to w pogoni za modą i naśladując osoby znane z wielkich ekranów, to na szczęście reszta zwyczajnie woli korzystać z dobrodziejstw matki natury, zamiast spożywać nadmierne ilości chemii zawartej w medykamentach na odchudzanie. Czy ocet jabłkowy rzeczywiście pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów, a może jest to tylko kolejna propaganda telewizyjna. Chcesz poznać odpowiedzi na te pytania? Jeśli tak, to koniecznie przeczytaj poniższy tekst.

Co to jest ocet jabłkowy?

Proces wytwarzania octu jabłkowego jest bardzo podobny do wytwarzania wina. Ocet powstaje w wyniku fermentacji jabłek w połączeniu z drożdżami, które mają znaczący wpływ na owoce. Drożdże przekształcają cukier zawarty w jabłkach i w ten sposób pojawia się kwas octowy, który jest głównym składnikiem octu jabłkowego. Niestety producenci żywności mając w swojej ofercie ocet jabłkowy, czasem zaniżają wartość jego stężenia, co znacząco wpływa na jakość i działanie produktu. Niekiedy zdarza się też tak, że otwierając butelkę zakupioną w sklepie, wcale nie znajdziesz w niej octu.

Pamiętaj o tym, że najlepszy ocet to taki, którego kolor jest żółty, a nawet lekko pomarańczowy.

Właściwości zdrowotne i odżywcze octu jabłkowego

Powszechnie wiadomo, że jabłka są zdrowe i bogate w witaminy. Jednak czy tak samo jest z octem, który kojarzy się z czymś kwaśnym i niezbyt smacznym?

Owszem, spożywając ocet jabłkowy, możesz do organizmu dostarczyć szeregu witamin:

  • Witamina A ma podobne działanie do witaminy C, ponieważ wzmacnia naszą odporność. Korzystnie działa także na wzrok, skórę, włosy i paznokcie. Jej obecność w organizmie jest ważna szczególnie dla osób, które często dopada przeziębienie oraz tych, którzy sporo czasu spędzają przed ekranem komputera.
  • Witamina C jak wspomniano, wzmacnia odporność, ale nie tylko. Wspomaga także gojenie się ran oraz opóźnia procesy starzenia się skóry.
  • Witamina E dba o wszystkie komórki i chroni je przed uszkodzeniami. Ponadto bierze udział w obniżaniu cholesterol i wspiera pracę mięśni.
  • Witaminy z grupy B odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Co więcej, poprawia nastrój i wspiera procesy myślowe i koncentrację.

Ponadto ocet jabłkowy jest bogatym źródłem następujących składników mineralnych:

  • Wapń odpowiedzialny jest za prawidłowy rozwój kości i zębów. Dodatkowo jego odpowiednia dawka zapobiega urazom i złamaniom kości.
  • Potas wspiera układ nerwowy, pracę mózgu i ma znaczący wpływ na pracę mięśni.
  • Żelazo pozwala nam mniej odczuwać skutki zmęczenia, wspiera regenerację tkanek i odpowiada za prawidłowy wzrost.
  • Krzem odgrywa istotną rolę w budowie kości oraz jest składnikiem tkanki łącznej, która łączy ze sobą inne tkanki i ochrania wrażliwe miejsca w ludzkim organizmie.
  • Sód reguluje ciśnienie płynów osmotycznych, również krwi. Ponad ma wpływ na kurczliwość mięśni, przewodnictwo nerwowe i gospodarkę zasadowo – jelitową.
  • Fosfor pomaga wytwarzać energię, jest współodpowiedzialny za prawidłowy rozwój kości, mięśni i układu nerwowego.

Ocet jabłkowy zawiera także polifenole, które odpowiedzialne są za prawidłową pracę serca, uszczelnianie naczyń krwionośnych i obniżają ciśnienie krwi. Badania wykazały także, że polifenole działają przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybicze. Podobno działają też przeciwnowotworowo.

W occie możesz znaleźć też aminokwasy, które przede wszystkim wspierają układ odpornościowy i wspólnie z innymi składnikami zapobiegają rozpadowi białek mięśniowych.

Składniki octu jabłkowego, które warto znać

Wiesz już, że ocet jabłkowy dostarcza nie tylko witamin, ale także wartościowych składników mineralnych. Musisz jednak mieć świadomość, że to nie wszystkie dobroczynne elementy składniowe, jakie ma ten produkt.

Jak wspomniano wcześniej, głównym składnikiem octu jest kwas octowy. Jego spożycie wykazuje działanie antybakteryjne i antyseptyczne. Co więcej, kwas octowy pomaga na obniżenie cholesterolu, zmniejszenie ciśnienia oraz cukru we krwi.

Kolejnym wartym uwagi składnikiem octu jabłkowego jest pektyna, czyli rozpuszczalny błonnik. Ma działanie podobne do kwasu octowego, tyle że dodatkowo pomaga oczyścić organizm z metali ciężkich i przeciwdziała zaparciom.

Niemniej istotny jest też kwas jabłkowy, który opóźnia procesy starzenia się skóry, działa przeciwgrzybiczo, przeciwzapalnie i antybakteryjnie.

Ocet ma w swoim składzie także beta – karoten, czyli pochodną witaminy A, poprawia więc wzrok i wzmacnia odporność.

Jakie jeszcze działanie wykazuje ocet jabłkowy?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że ocet jabłkowy jest znany już od setek lat. Wykorzystywany był już w czasach starożytnych. Stosowano go do oczyszczania krwi, wątroby i węzłów chłonnych. Jednak największe zastosowanie ocet jabłkowy znalazł w leczeniu infekcji i wzmacnianiu odporności. W późniejszych czasach stosowano go również jako środek do czyszczenia zarówno podłóg, jak i innych powierzchni np. blatów kuchennych, czy łazienek. Dzięki specyficznemu zapachowi zmniejszało się ryzyko zagnieżdżania się pająków i innych owadów. Co więcej, wielu zwolenników produktu twierdziło, że wykazuje on także działania dezynfekujące.

Niestety większość zastosowań leczniczych octu jabłkowego nie zostało udowodnionych naukowo. Jedyne potwierdzone informacje to te, które mówią o obniżeniu cholesterolu i innych tłuszczy. Zmniejsza ryzyko występowania miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca i zmniejszenie ciśnienia krwi.

Najważniejszą informacją jest jednak to, że ocet jabłkowy w wysokim stężeniu może powodować uszkodzenia skóry, ale właśnie wyłącznie w takim stężeniu może działać przeciwbakteryjnie. Pamiętaj, więc żeby nie stosować wysoko stężonego octu bezpośrednio na skórę.

Zastosowanie octu jabłkowego w kuchni

Ocet nie tylko wykazuje pozytywny wpływ na zdrowie, ale również świetnie sprawdza się do wielu potraw, które pewnie przyrządzasz na co dzień. Możesz dodawać go do zup, marynat mięsnych, sałatek, sosów, past kanapkowych, koktajli, czy innych przekąsek. Miej jednak na uwadze, że ocet jabłkowy ma dość kwaśny i cierpki smak, wystarczy, więc jeżeli do dania dodasz tylko niewielką ilość. Wlanie jednej łyżki octu do zupy, czy sałatki pozwoli ci się cieszyć jej całkiem innym i ciekawszym smakiem.

Co ciekawe, ocet jabłkowy doskonale komponuje się z warzywami i owocami oraz jest ich naturalnym konserwantem. Umycie roślin jadalnych w roztworze octu nie tylko pozwoli zachować ich świeżość na dłużej, ale także uniknąć zakażenia drobnoustrojami chorobotwórczymi.

Możesz wykorzystać ocet również nie tylko do jedzenia. Miej na uwadze, że nadaje się on też do czyszczenia różnych powierzchni. Dzięki niemu możesz szybciej pozbyć się plam, pozbyć niechcianych owadów, czy nadać czyszczonemu miejscu świeżego blasku. Miej na uwadze, że jeśli używasz wysoko procentowy ocet do mycia, to nałóż wcześniej rękawiczki, by nie poparzyć sobie skóry.

Czy ocet jabłkowy jest skuteczny na odchudzanie?

Osoby, które wprowadziły na stałe do swojej diety ocet jabłkowy, mają podzielone zdania. Jedni po krótkim okresie stosowania zrezygnowały, nie widząc żadnych rezultatów. Pozostali natomiast zauważyli zmiany w swoim organizmie i nadal oczekują na dodatkowe efekty. Jaka jest więc prawda, czy ocet jabłkowy rzeczywiście może pomóc w odchudzaniu? Otóż i tak i nie.

  1. Podczas systematycznego picia octu jabłkowego spada masa ciała. To prawda, ale nie dlatego, że ocet skutecznie regeneruje tkankę tłuszczową. Owszem kilogramy spadają, ale wyłącznie z powodu odprowadzania nadmiaru wody z organizmu.
  2. Niektóre ze składników octu powodują, że tłuszcze się rozszczepiają. Odpowiednio dobrana dieta w połączeniu z systematycznym piciem octu powoduje, że organizm znacznie szybciej zużywa zapasową tkankę tłuszczową. Pamiętaj, że nie jest to równoznaczne ze spalaniem tłuszczu!
  3. Ocet jabłkowy przyśpiesza metabolizm i usprawnia działanie układu trawiennego. Spożywanie niewielkiej ilości octu powoduje, że wydziela się więcej soków żołądkowych i szybciej rozkładają się enzymy trawienne.
  4. Samo spożycie octu nie doprowadzi do tego, że nagle zaczniesz chudnąć. Liczy się przede wszystkim dobrze zbilansowana dieta, ćwiczenia fizyczne i wystrzeganie się produktów spożywczych bogatych w cukry i tłuszcze.
  5. Ocet jabłkowy nie spowoduje, że kilogramy szybko wrócą. Miej na uwadze, że w trakcie odchudzania tłuszcze się spalają, w przypadku octu jabłkowego cały proces odbywa się bardzo powoli, więc nie dopadnie Cię efekt jojo.

Jak stosować ocet jabłkowy?

Dodawanie octu jabłkowego do potraw gotowanych, czy duszonych może powodować, że część jego właściwości znacznie się osłabi. Chcąc schudnąć, dobrze zrobisz, jeśli wypijesz codziennie rano jedną łyżkę octu, najlepiej na czczo. Ocet jabłkowy powoduje także zmniejszenie łaknienia, a co za tym idzie, twój apetyt z biegiem czasu będzie znacznie mniejszy niż do tej pory. Jeżeli rano wypijesz jedną łyżkę octu, to na pewno zjesz mniej obfita śniadanie.

Jeżeli przeszkadza Ci smak octu, to możesz ewentualnie “doprawić go” kroplą soku z cytryny. Niektórzy stosują również miód, ale jak pewnie wiesz, że jest on bogaty w cukry, a przecież nie o to chodzi w diecie.

Jak samemu zrobić ocet jabłkowy w domu?

Jak wspomniano wcześniej, producenci często liczą na naiwność klientów i sprzedają ocet jabłkowy w nieodpowiednim stężeniu. Możesz go co prawda kupić w sklepie z ekologiczną żywności, które najczęściej prowadzone są przez osoby świadome, ale w tym wypadku też nie masz gwarancji, że ocet będzie taki, jakiego oczekujesz. Dlaczego więc nie zrobisz go w domu? Jest to dość długotrwały proces, ale samo przygotowanie nie zajmie Ci dużo czasu.

  1. Jabłka wykorzystujesz w całości, wycinasz tylko ogonki. Najpierw je umyj, a następnie pokrój w kostkę i umieść w dużym naczyniu najlepiej słoju. Do kilku butelek wystarczy 1 kg jabłek.
  2. Do oddzielnego naczynia musisz wsypać 2 łyżki cukru i zalać je letnią wodą. Potem mieszaj do czasu, aż cukier się rozpuści. Biały cukier możesz zastąpić brązowym lub miodem. Cukier jest niezbędny do rozwoju bakterii.
  3. Przygotowaną mieszanką zalej owoce.
  4. Słoja nie możesz zamykać, ale możesz przykryć go ściereczką i zaczepić gumką recepturką. Dzięki temu unikniesz kurzu i owadów, które zwodzone słodyczą wpadną do octu.
  5. Musisz odstawić ocet na około 5 tygodni w ciemne miejsce. Tylko w pierwszych dwóch dniach je przemieszaj. W pozostałe nie musisz robić nic.
  6. Po upływie tych 5 tygodni zdejmij z jabłek matkę (biały nalot przypominający galaretę) i przez sito przelej ocet do butelek.
  7. Ponownie musisz odstawić ocet na okres 5 tygodni, by mógł dojrzeć. Po tym czasie powinien być gotowy do spożycia.