zweryfikowany

Co na trądzik? Przyczyny powstawania trądziku i jak się go skutecznie pozbyć?

Autor: Tomasz Jaworski zweryfikowany
Weryfikacja Karolina Jarząbek

Fakty w naszym serwisie są starannie sprawdzane przez każdego z naszych autorów. Informacje odnośnie faktów dokładnie badamy poprzez tematyczne badania naukowe odsiewając prawdopodobne komercyjne zabiegi.

Kategoria: Cera | Uroda

Trądzik to poważna choroba zapalna skóry spowodowana gromadzeniem się nadmiaru łoju w ujściach kanalików włosowych. Prowadzi to do powstawania tzw. korków, które tworzą idealne środowisko do namnażania się bakterii, powstawania stanów zapalnych skóry, wysypek i innych niedoskonałości.

Jak wygląda trądzik?

Trądzik na twarzy może objawiać się w różny sposób, w zależności od nasilenia i stopnia zapalenia. Mogą to być czarne plamki, czerwone krostki, ropne bolesne wysypki lub zaskórniki. W większości przypadków wysypki pojawiają się w „strefie T”, czyli w miejscu, gdzie gruczoły łojowe są najbardziej aktywne, a pory najbardziej rozszerzone. Dotyczy to czoła, nosa i podbródka. W tak zwanej „strefie U” (policzki i kości policzkowe) trądzik występuje rzadziej.

Etapy trądziku można z grubsza podzielić na:

• Postać łagodna – oleisty połysk, pojawiają się czarne i białe niezapalne zaskórniki;
  • Średnie nasilenie – tłusty nalot staje się bardziej intensywny, występuje wiele czarno-białych, czerwonych wysypek zapalnych (od 10 do 20 krostek);
  • Trądzik umiarkowany (objawia się powstawaniem dużej liczby zaskórników i od 10 do 20 krostek z oznakami zapalenia);
  • Ciężka postać trądziku (ponad 40 krostek), z dużymi i bolesnymi guzkami, krostami i torbielami oraz uporczywym stanem zapalnym.

Przyczyny powstawania trądziku na twarzy

Około 80% osób przynajmniej raz w życiu doświadczyło trądziku w różnym stopniu. Przyjrzyjmy się możliwym przyczynom trądziku, które prowokują nadmierną syntezę łoju i powstawanie ognisk zapalnych. Kilkanaście najważniejszych przyczyn powstawania trądziku na twarzy:

• Zmiany w układzie hormonalnym lub wahania poziomu hormonów (dojrzewanie, niektóre fazy cyklu, ciąża);
  • Choroby przewodu pokarmowego, zaburzenia pracy tarczycy;
  • Niezrównoważona dieta, częsty brak snu, złe nawyki;
  • Roztocza trądzikowe;
  • Stosowanie sterydów anabolicznych;
  • Stosowanie leków zawierających halogeny i barbiturany;
  • Uszkodzenia skóry, którym towarzyszy stan zapalny;
  • Intensywny rozwój bakterii trądzikowych na powierzchni skóry, które powodują powstawanie ognisk zapalnych;
  • Pogrubienie warstwy rogowej naskórka (hiperkeratoza);
  • Nagromadzenie zrogowaciałego łoju zmieszanego z sebum w porach;
    niehigieniczne warunki;
  • Stres: hormon stresu – kortyzol, produkowany przez nadnercza w czasie wstrząsów emocjonalnych, aktywuje gruczoły łojowe.

Leczenie trądziku

Trądzik jest poważnym schorzeniem i musi być leczony pod nadzorem dermatologa. Jeśli problem ogranicza się do jednego lub dwóch pryszczy (zaskórników lub krost) i zatkanych porów, można go leczyć samodzielnie za pomocą dermokosmetyków.

Jeśli sytuacja jest poważna, występuje zapalenie torbieli, głębokie podskórne krostki (guzki) lub trądzik guzkowy, w takim przypadku lepiej skontaktować się ze specjalistą. Pomoże on w przepisaniu leków, w tym między innymi antybiotyków, hormonów i izotretynoiny. W takich okolicznościach samodzielne leczenie może jedynie zaostrzyć problem.

Co na trądzik? Jakie są dostępne metody pozbywania się trądziku:

Złuszczanie zrogowaciałej warstwy komórek i intensywne oczyszczanie skóry na głębszym poziomie za pomocą peelingów, peeling gommage, czyli gumkowanie twarzy i maseczek. Częstotliwość zabiegów zależy od rodzaju i stanu skóry.

Środki bakteriobójcze na trądzik

Co na trądzikKosmetyki z drogerii działają na naskórek bakteriobójczo, spowalniając rozwój bakterii, które przyczyniają się do powstawania nowych niedoskonałości, wysuszając istniejące wypryski i zmniejszając wydzielanie sebum. Skład takich produktów zawiera składniki aktywne w wysokich stężeniach, co pozwala na kompleksową walkę z wysypkami.

Antybiotyki na trądzik

W leczeniu trądziku 3 i 4 stopnia (postaci umiarkowane i ciężkie) dermatolog przepisuje antybiotyki ogólnoustrojowe: minocyklinę, doksycyklinę (antybiotyk), tetracyklinę i erytromycynę.

Terapia hormonalna na trądzik

W przypadku leczenia trądziku w wieku dojrzałym, spowodowanego zaburzeniami równowagi hormonalnej w organizmie, dermatolog przepisuje odpowiednie badania i terapię hormonalną.

Fototerapia – leczenie światłem

Leczenie trądziku za pomocą fototerapii (naświetlania) polega na zastosowaniu intensywnego strumienia światła na problematyczne obszary skóry, co zmniejsza produkcję sebum. Zabieg poprawia również krążenie krwi w gruczołach łojowych, co sprzyja procesom naprawczym.

Czy należy leczyć trądzik?

Znamiona i pryszcze trądzikowe na twarzy i ciele mogą powodować dyskomfort w życiu człowieka, osłabiać jego pewność siebie i stwarzać problemy psychologiczne w komunikacji. W pewnym momencie człowiek zaczyna rozpaczliwie czekać, aż „samo przejdzie” i postanawia podjąć właściwe leczenie trądziku, czyli umówić się na wizytę u dermatologa. Pierwsze pytanie, które zadają niemal wszyscy pacjenci, brzmi: jak szybko można pozbyć się trądziku?

Odpowiedź zależy bezpośrednio od przyczyny trądziku i od tego, czy pacjent jest gotowy przestrzegać wszystkich zaleceń dermatologa. Należy zdawać sobie sprawę, że nieleczony trądzik może utrzymywać się przez wiele lat.

Jak prawidłowo leczyć trądzik?

Szczególnie młodzi ludzie często cierpią z powodu trądziku – około 80% nastolatków ma problemy z trądzikiem. Lekarze coraz częściej  zwracają również uwagę na fakt, że problem ten nie ustępuje wraz z wiekiem.

Trądzik to nie tylko problem nastolatków. Występuje u 40% osób dorosłych, a u kobiet trądzik może być szczególnie długotrwały. Około jednej trzeciej wszystkich dorosłych kobiet cierpi z powodu trądziku, a szczególnie często trądzik pojawia się w określonych porach cyklu. Czasami wysypki występują nawet u dzieci.

Komentarze |0|

Legenda *) Pola oznaczone gwiazdką są wymagane
**) Możesz używać tych znaczników i atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>