78460129 - frightened beautiful sport woman with dumbbells on unfocused background

Pytania na temat odchudzania, których nie powinieneś bać się zadawać

Istnieje wiele sposobów na utratę wagi – jedne zdrowsze inne mniej. Towarzyszy im zazwyczaj niemało popularnych diet – od tych polegających na rezygnacji z niektórych produktów np. węglowodanów, po różnego rodzaju posty. Niektórzy wybierają skrupulatne liczenie kalorii i intensywne ćwiczenia, wiadomo jednak, że restrykcyjne diety nie są zdrowe, bo eliminują z pożywienia dużo potrzebnych organizmowi substancji. Co, zatem, robić, aby chudnąć i nie narazić na szwank swego zdrowia. Najwłaściwiej zacząć od porcji wiedzy na ten temat. Podstawowe wiadomości na temat odżywiania, kalorii, indywidualnych preferencji oraz zrozumienie najczęstszych niejasności są najlepszą drogą do podjęcia najlepszych decyzji dotyczących funkcjonowania organizmu i procesów prowadzących do redukcji wagi.

Czy uwarunkowania genetyczne mają wpływ na moją wagę?

Według ustaleń CDC (Centra Kontroli i Prewencji Chorób), amerykańskiej agencji rządowej powołanej do monitorowania i zwalczania chorób, geny mają wpływ na skłonność do tycia. W zależności od indywidualnych cech, według badań Harvard Health, ilość genów mających oddziałujących na wagę waha się od 25% do 70%. Nie oznacza to, że wyłącznie geny odpowiadają za Twoją wagę. To, w jaki sposób postępujesz, co jesz, jaka jest twoja aktywność fizyczna ma w ostateczności największy wpływ na to czy chudniesz czy też nie.

Czy dodatkowa ilość spacerów wpływa na spadek wagi?

Większa ilość kroków powoduje, że automatycznie spalasz więcej kalorii. To jest dodatkowa porcja aktywności fizycznej zmuszająca organizm do wydatkowania energii. Zazwyczaj osoby, które unikają chodzenia i poruszają się samochodem mają większe problemy z nadwagą niż te, które wykorzystują każda okazję do spacerów. Jest kilka sposobów na zwiększenie liczby kroków w codziennym życiu. Można na przykład zaparkować samochód nieco dalej, albo, jeśli poruszasz się komunikacją miejską, wysiąść przystanek lub dwa wcześniej, aby pokonać pieszo większą odległość. Dobrym rozwiązaniem jest chodzenie po schodach zamiast wjeżdżania lub zjeżdżania windą. Ilość kroków przemierzonych każdego dnia możesz łatwo monitorować poprzez zainstalowanie w telefonie specjalnej aplikacji lub krokomierza. Pomoże Ci to również wyznaczać sobie cele i zwiększać dzienną ilość kroków oraz długość pokonywanych pieszo dystansów. Pamiętaj, że każdy sposób zwiększania aktywności fizycznej będzie miał pozytywny wpływ na kontrolę masy ciała i wyćwiczenie zdrowych nawyków.

Ile kalorii powinienem przyswajać w każdym posiłku?

Pytanie to bezpośrednio wiąże się z innym zagadnieniem – ile kalorii powinieneś przyswajać każdego dnia. Jest to bardzo indywidualne i zależy od takich czynników jak wiek, płeć czy stopień aktywności fizycznej. Ilość kalorii będzie różna dla każdego. Jeśli założymy, że dzienny limit wynosi 2000 kalorii należy to podzielić przez liczbę posiłków zjadanych każdego dnia. Najprościej przyjąć, że zjadasz trzy większe posiłki po 500 kalorii i dwie niewielkie przekąski po 250 kalorii. Zależy to także od indywidualnych preferencji: jedni wolą obfitsze śniadania i lżejsze kolacje, dla innych największym posiłkiem będzie na przykład obiad. Możesz zatem swobodnie tym manipulować. Kluczem do sukcesu, bez względu na ile dokładnie kalorii będzie w każdym posiłku, jest to, aby skupić się na dostarczeniu organizmowi energii w możliwie najzdrowszy sposób, z dużą ilością pełnowartościowych i zdrowych produktów.

Czy waga łazienkowa to najlepszy sposób na pomiar utraconych kilogramów?

Waga pomaga ocenić postępy, ale może powodować frustrację, jeśli redukcja nie następuje tak szybko jak byś oczekiwał, zwłaszcza gdy masz świadomość jaki wysiłek wkładasz w pozbycie się nadwagi. Jeśli ćwiczysz intensywnie wskazania wagi mogą się niewiele zmienić ponieważ w miejsce traconego tłuszczu zwiększa się masa mięśniowa. Mięśnie ważą więcej od tłuszczu i choć skala wagi może wskazywać tylko niewielką utratę kilogramów to i tak, dzięki aktywności fizycznej, jesteś o wiele zdrowszy. Jeśli liczby działają na Ciebie motywująco możesz dokonywać pomiarów obwodu talii, ud, bioder czy brzucha i w ten sposób obserwować spadek wagi. Redukcję kilogramów dostrzeżesz także po tym, jak Twoje ubrania zaczynają robić się za szerokie i jak polepsza się Twoje samopoczucie. Utrata masy ciała poprawia nie tylko zdrowie, ale także wpływa pozytywnie na nastrój, zwłaszcza, gdy odkryjesz, że musisz udać się na zakupy, bo twoje stare ubrania są już na Ciebie za duże. Jak widać, waga łazienkowa nie jest jedyną metodą pomiaru traconych kilogramów. Twoja garderoba uzmysłowi Ci lepiej, że chudniesz, kiedy zaczniesz mieścić się w stare dżinsy, a sukienka o której prawie już zapomniałaś zaczyna na Ciebie pasować.

Czy jeśli jem zdrowo w ciągu tygodnia to mogę oszukiwać w weekendy?

Weekendy stanowią jedną trzecią twojego tygodnia. Wiele diet uznaje „dzień oszukiwania” należy jednak mieć na uwadze, że zbyt częste odchodzenie od zdrowej diety wkrótce zacznie skutkować zmarnowaniem efektów Twojej ciężkiej pracy. Zbyt łatwo jest zrezygnować z wyrzeczeń w czasie weekendu. Przestrzeganie diety jest świetne i korzystne dla twojej sylwetki, ale każdy czasem potrzebuje lekkiego odstępstwa i „dni oszukiwania” są własnie od tego, abyś przez znaczną część czasu zachował zdrowe nawyki. Warto jednak zachować przy tym balans i zamiast kumulować jedzenie mniej zdrowych przysmaków w czasie weekendu, zdecydować się na niewielkie porcje w ciągu całego tygodnia. Zamiast oszukiwania możesz od czasu do czasu zjeść kawałek ciasta lub wypić kieliszek wina bez ryzyka powrotu do złych nawyków żywieniowych i porzucenia diety.

Jaki jest najlepszy sposób na utrzymanie prawidłowej wagi po schudnięciu?

Jeśli Twoje wysiłki doprowadziły do zakładanego celu postaraj się utrzymać to, co osiągnęłaś. Zdrowe nawyki, których nabrałaś w trakcie chudnięcia pozwolą Ci utrzymać wagę i pomogą zachować zdrowy styl życia. Nie chodzi o to, aby przez kilka tygodni stosować dietę, ale aby tak przemodelować sposób odżywiania i podejście do aktywności fizycznej, by nie wrócić do złych nawyków i znowu przytyć. Niestety wiele osób, po zaprzestaniu diety i ćwiczeń znowu przybiera na wadze. Utrzymanie dziennego planu aktywności fizycznej i dużej dawki ruchu oraz zbilansowanego zdrowego odżywiania się spowoduje, że zachowasz tak ciężko wypracowane rezultaty. Jeśli zauważysz, że Twoja motywacja spadła i trudniej Ci się pracuje nad utrzymaniem prawidłowej wagi, poszukaj i wypróbuj nowe ćwiczenia i aktywności takie, jak taniec czy sztuki walki. Możesz też wziąć udział w zajęciach zdrowego gotowania lub poszukać osób, które pomogą ci pozostać skupionym na celu.

Wiedza o tym, jak najlepiej aktywować swoje ciało jest najlepszym sposobem, aby schudnąć i utrzymać niską wagę. Zdrowa dieta i regularne ćwiczenia pomogą zachować Ci formę i zdrowie. Pamiętaj o tym, że odchudzanie do proces unikalny dla każdego, w którym kluczowe jest wytworzenie i utrzymanie zdrowych nawyków. Poznanie odpowiedzi na pytania dotyczące redukcji wagi pomogą Ci ten cel osiągnąć.

 

 

 

 

mgr. inż. Jacek Przybylski
Studia inżynierskie ukończyłem w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji oraz studia podyplomowe z Poradnictwa Żywieniowego i Dietetycznego. Tytuł magistra dietetyki uzyskałem w Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia o specjalizacji dietetyka kliniczna. Swoją praktykę opieram się na specjalistycznej literaturze i pracach popartych badaniami naukowymi. Dietetyka to nie tylko moja praca, ale przede wszystkim pasja i nierozłączny element mojej codzienności.