zweryfikowany

Jak walczyć z bólem stawów domowymi sposobami?

Autor: Grzegorz Morawski zweryfikowany
Weryfikacja Karolina Jarząbek

Fakty w naszym serwisie są starannie sprawdzane przez każdego z naszych autorów. Informacje odnośnie faktów dokładnie badamy poprzez tematyczne badania naukowe odsiewając prawdopodobne komercyjne zabiegi.

Kategoria: Porady | Stawy | Zdrowie

Stawy tworzące połączenia między naszymi kośćmi, są nam niezbędne aby móc się poruszać. Niestety, jak każdy inny element ciała, mogą ulec uszkodzeniom i degradacji. Efektem tego może być ból, a nawet trudności z poruszaniem się. Przy ciężkich przypadkach niezbędna będzie pomoc lekarska, jednak drobne urazy i schorzenia mogą został załagodzone domowymi sposobami.

Leczenie bólu stawów za pomocom domowych środków

Niezależnie od tego, czy ogniskiem Twojego bólu są dłonie, kolana, stopy lub łokcie, każda z poniższych metod może przynieść Ci upragnioną ulgę. Najlepsze efekty osiągniesz dzięki wypróbowaniu wszystkich z nich wraz z zastosowaniem właściwej diety.

Sole epsom

To domowe remedium cieszy się popularnością od wielu lat, ale czy naprawdę jest skuteczne? Niestety nie ma żadnych naukowych badań, które potwierdziłyby, że sól epsom to skuteczny środek przeciwko bólowi stawów, jednak praktyka pokazuje, że jej zastosowanie przyniosło ulgę wielu osobom. Relaksująca kąpiel z dodatkiem tego środka pozwoli Ci tymczasowo pozbyć się bólu.

Gorące i zimne okłady

Ciepło nie tylko zmniejszy sztywność bolących stawów, ale także pomoże rozluźnić mięśnie i poprawi przepływ krwi do tkanek. Z kolei zimne okłady zredukują ból oraz stan zapalny stawów. Aby jak najlepiej wykorzystać te właściwości, stosuj naprzemienne oba rodzaje okładów i zmieniaj je co 15 minut.

Nie stosuj zimnych okładów jeśli masz problemy z krążeniem. A jeśli obszar dotknięty bólem jest podrażniony, zaczerwieniony i występuje w nim uczucie ciepła – zrezygnuj z gorących okładów.

Kremy na bóle stawów

Środki tego typu wykazują się dużą skutecznością w walce przeciwko dolegliwościom stawów, dlatego warto skorzystać z ich właściwości. Najpopularniejsze preparaty bez recepty są dostępne w każdej aptece.

Okłady parafinowe

Podgrzewana parafina to przydatne narzędzie na złagodzenie bólu stawów w dłoniach i stopach. Na rynku istniej wiele produktów przeznaczonych do wykonania tego zabiegu. Zapytaj specjalistę, który nich będzie dla Ciebie najlepszy i uważnie zapoznaj się z instrukcją przed użyciem.

Regularne ćwiczenia fizyczne

Ćwiczenia to raczej środek profilaktyczny niż doraźny, jednak to jedna z najlepszych rzeczy, które możesz zrobić dla swojego ciała, aby uniknąć dolegliwości związanymi ze stawami. Jest to szczególnie ważne, jeśli borykasz się z nadwagą, która może być przyczyną Twojego problemu. Ból stawów to sygnał ostrzegawczy od Twojego organizmu, że czas na regularną aktywność fizyczną. Pamiętaj, aby unikać ćwiczeń, które obciążają stawy. Postaw na pływanie, jazdę na rowerze, rozciąganie i spacery.

Dieta a ból stawów

Odpowiednie nawyki żywieniowe połączone z ćwiczeniami to gwarancja mocnych kości i stawów. To najlepszy sposób na zmniejszenie ryzyka na pojawienie się wszelkich problemów zdrowotnych. Wybór produktów spożywczych, które przyczyniają się do zwiększenia gęstość kości, wzmocnienia tkanki łącznej i redukcji stanów zapalnych, może pomóc w skutecznym zapobieganiu urazom stawów oraz wspierać ich leczenie. Oto lista produktów, które powinny znaleźć się w Twoim koszyku:

Ryby

Ryby zimnowodne to doskonałe źródło kwasów tłuszczowych Omega-3, które są bardzo ważnymi składnikami odżywczymi dla ogółu ludzkiego zdrowia. Udowodniono, że ich działanie nie dotyczy jedynie funkcjonowania mózgu i zdrowia układu krwionośnego, ale także przyczynia się do poprawy regeneracji tkanki łącznej, która jest głównym budulcem stawów. Ryby, które zawierają największą ilość kwasu Omega-3 to: łosoś, tuńczyk, pstrąg, sardynki oraz halibut. Suplementy zawierające oleje rybne to bardzo dobry sposób na codzienne zapewnienie sobie odpowiedniej dawki kwasu Omega-3.

Orzechy i nasiona

Natura nie pozbawiła wegetarian i wegan nie dobrego źródła kwasu Omega-3. Substancja ta, w dużej ilości jest obecna także w nasionach i orzechach. Codzienna porcja migdałów, orzechów włoskich, nasion chia oraz nasion lnu z pewnością przyczyni się do zmniejszenia problemów z ze stawami.

Warzywa kapustne

Ten szczególny podzbiór warzyw charakteryzuje się właściwościami zdolnymi do blokowania enzymu, który przyczynia się do powstawania obrzęku stawów. Ponadto, są także źródłem błonnika, witamin oraz innych składników odżywczych, które mają wpływ na ogólny stan zdrowia i samopoczucia. Lista roślin z rodziny kapustnych jest spora, co jest dobą wiadomością dla osób ceniących sobie różnorodną dietę. To grupy tej zaliczają się wszystkie rodzaje kapust, brukselka, kalafior, rzepa i kalarepa a także warzywa liściaste takie jak jarmuż, rukola i gorczyca.

Oliwa z oliwek

Zdrowie Twoich stawów to kolejny powód dla którego warto przerzucić się na oliwę podczas przygotowywania potraw. To kolejne źródło kwasu Omega-3, które może być szeroko zastosowane w Twojej diecie. Wybieraj odmianę extra virgin, która jest najmniej przetworzona i tym samym najzdrowsza.

Bulion kostny

Glukozamina, aminokwasy oraz chondroityna to ważne substancje, które pomagają w utrzymaniu prawidłowej kondycji stawów. Wapń to równie niezbędny składnik, konieczny dla zachowania gęstych kości. Rosół ugotowany na kościach zawiera wszystkie powyższe składniki. Rosół kostny może znaleźć wiele kulinarnych zastosowań. Na przykład jako baza do sosów i zup.

Soczewica i fasola

Oba warzywa od dawna są znane ze swoich właściwości zdrowotnych. To doskonałe źródła błonnika, białka i niezbędnych minerałów. Wykazują się także działaniem przeciwutleniającym i przeciwzapalnym, co znacznie poprawi efekty kuracji stawów.

Ciemna czekolada

Czekolada także posiada właściwości przeciwzapalne. Kakao – jej główny składnik, to bogactwo antyoksydantów, które mogą skutecznie przeciwdziałać genetycznym predyspozycjom do powstawanie stanów zapalnych, Im większa obecność kakao w czekoladzie, tym zwiększa się jej działanie przeciwzapalne. Wybieraj produkty, które zawieją najmierniej 70% kakao.

Czosnek i warzywa korzeniowe

Czosnek, cebula, kurkuma oraz imbir również mogą się szczycić silnymi właściwościami przeciwzapalne. Szereg badań wskazał na przydatność tych warzyw w leczeniu objawów zapalenia stawów oraz innych dolegliwości związanych ze stawami. Często włączaj te produkty do swoich posiłków.

Owoce

Prozdrowotne działanie owoców coraz częściej jest negowane przez ich wysoką zawartość cukru. Jednak wiele z nich do doskonałe źródło przeciwutleniaczy. Podobnie jak w przypadku warzyw, niektóre rodzaje owoców są są bardziej skuteczne w walce ze stanami zapalnymi niż inne.

Borówki to absolutny faworyt, szczególnie dzięki wysokiej zawartości antocyjanów, które, są jednym z najlepszych środków przeciwdziałającym reakcją zapalnym w organizmie. Jabłka również wykazują działanie przeciwzapalne. Ponadto są bogate w błonnik i powszechnie dostępne przez cały rok. Ananas także może zostać użyty do walki z dolegliwościami stawów. To dzięki zawartości brominy – substancji, która zmniejsza bóle spowodowane chorobą zwyrodnieniową stawów oraz reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

Jeśli ból stawów przeszkadza Ci w normalnym wykonywaniu codziennych czynności, domowe środki mogą nie być wystarczające. Zgłoś się do swojego lekarza i porozmawiaj z nim o swoim problemie. Kluczowym jest tutaj poznanie przyczyny dolegliwości bólowych i jej wyeliminowanie.

Zgłoś się do lekarza, jeśli:

• bólowi towarzyszy gorączka
  • zauważono niewyjaśnioną utratę wagi
  • ból uniemożliwia normalne chodzenie

Podczas wizyty lekarz przeprowadzi z Tobą wywiad, aby zdiagnozować możliwą przyczynę Twojego problemu. Pacjent musi być gotowy do udzielenia kompletnej odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące potencjalnych, przebytych urazów stawów, czasu pojawienia się dolegliwości bólowych i rodzaju odczuwalnego bólu.

W razie konieczności, Twój lekarz może zlecić wykonanie prześwietlenia rentgenowskiego lub badań krwi. Zdjęcia rentgenowskie wykaże ewentualne zwiany w stawach oraz poziom obecności mazi stawowej lub możliwe pojawienie się ostróg kostnych lub innych zaburzeń mogących przyczyniać się do pojawienia się bólu. Badania krwi pozwolą na wykluczenie innych chorób, mogących być przyczyną dolegliwości oraz na potwierdzenie diagnozy.

Komentarze |0|

Legenda *) Pola oznaczone gwiazdką są wymagane
**) Możesz używać tych znaczników i atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>