Jak schudnąć po świętach ?

Efektywne chudnięcie może przynieść rezultaty tylko w przypadku przestrzegania pewnych reguł. Przede wszystkim liczy się systematyczność oraz włączenie aktywności fizycznej. Dieta ma ogromne znaczenie, jednak powinna być wspierana ćwiczeniami. Zwłaszcza w święta większość osób wrzuca na luz i nie żałuje sobie przyjemności z jedzenia.

Systematyczność spożywanych posiłków

Zaleca się by w ciągu dnia spożywać od od 4 do 5 posiłków. Odstępy miedzy nimi nie powinny być mniejsze niż 3 godziny. Systematyczne jedzenie pomaga w stabilnym funkcjonowaniu metabolizmu a nawet do jego przyspieszenia. W sytuacji kiedy to jesz zbyt rzadko, organizm zaczyna magazynować energię. W rezultacie prowadzi to do odkładania się tkanki tłuszczowej. Regularne jedzenie pozwala utrzymać poziom insuliny we krwi, dzięki czemu będziesz mieć dobre samopoczucie i koncentrację. Trzy główne posiłki oraz dwie przekąski odpowiednio zbilansowane przeciwdziałają podjadaniu. Najważniejszym a jednocześnie pierwszym posiłkiem jest śniadanie. Powinno być najbardziej kaloryczne aby dawało energię na pierwszą część dnia. Najlepiej jest zjeść w ciągu godziny od przebudzenia. Dostarcza nową porcję energii oraz składników odżywczych, która umożliwia podejmowanie wysiłku umysłowego i fizycznego. Jest to szczególnie ważne dla osób uprawiających sport. Obiad to główny posiłek w ciągu dnia. Powinien zawierać chude mięso lub ryby oraz sporą ilość warzyw. Ostatnim posiłkiem jest kolacja i powinna być zjedzona przynajmniej dwie godziny przed snem. Jednocześnie musi być najmniej kaloryczna spośród innych posiłków, aby organizm nie odkładał zapasów z nadmiaru kalorii. Wskazane są warzywa i pieczywo razowe.

Jakość posiłków jest istotna

Produkty spożywcze zawierają w swoim składzie białko, tłuszcz i węglowodany. Najprostszą metodą efektywnego odchudzania jest ograniczenie ilości cukrów prostych oraz dodatków skrobiowych w posiłkach. Dzięki temu poziom cukru we krwi ulega zminimalizowaniu a w efekcie stabilne stężenie insuliny. Należy tutaj nadmienić, iż duży poziom insuliny we krwi sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej a tym samym hamuje glukan. Jest to hormon, który umożliwia przekształcanie się tkanki tłuszczowej w energię. Największa ilość węglowodanów znajduje się kaszach, makaronach, ziemniakach oraz płatkach. Reasumując duża ilość węglowodanów w diecie sprzyja tyciu oraz odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Owoce również są ich źródłem a dodatkowo i cukrów prostych, które chcąc schudnąć trzeba ograniczyć. Zatem podjadanie ich między posiłkami nie jest dobre. Oczywiście są zdrowe i potrzebne, ale trzeba je umiejętnie wprowadzić do jadłospisu. Dobrze jest również ograniczyć spożywanie kawy, a jeśli jest to trudne zrezygnować z jej słodzenia. Stanowczo trzeba wyeliminować alkohol, który jest bardzo kaloryczny oraz otumania. Dla przykładu piwo ma wysoki indeks glikemiczny i w rezultacie powoduje spore wyrzuty insuliny we krwi. Natomiast duży jej poziom powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej. Ponadto będąc pod wpływem alkoholu człowiek jest bardziej skłonny do pokus. Samokontrola ulega zachwianiu.

Liczenie kalorii pomaga w schudnięciu

Liczenie kalorii jest potrzebne aby mieć kontrolę nad ilością spożywanych posiłków. Najlepiej jest prowadzić notatki i zapisywać wszystkie zjedzone produkty z uwzględnieniem ich liczby kalorii. Jest to też dodatkowa metoda motywacyjna i pozwala mieć kontrolę. Notowanie sprawia, iż chudnie się szybciej co jest potwierdzone badaniami. Pierwszym etapem jest redukcja a więc trzeba obniżyć ilość spożywanych kalorii. Dla kobiety może to być zakres 0d 1500 do 2000 kalorii dziennie. W przypadku mężczyzn granica wacha się od 2000 do 2500 kalorii. Wszystko zależy od tego, ile kilogramów się chce schudnąć.

Odpowiednie nawodnienie organizmu

Odpowiednie nawodnienie organizmu zapobiega odkładaniu się wody w organizmie. Wiadomą rzeczą jest, iż człowiek składa się w 70 % z wody i dlatego jej picie ma fundamentalne znaczenie. Pełni wiele istotnych funkcji oraz jest ważnym składnikiem budulcowym. Występuje we wszystkich komórkach, narządach i tkankach. Jest istotna w procesach metabolicznych, pomaga regulować apetyt, daje uczucie sytości, regeneruje oraz nawilża skórę. Jej brak może powodować zmęczenie i osłabienie organizmu. Następuje spadek wydolności fizycznej a w najgorszym przypadku dochodzi do odwodnienia. Ilość w organizmie uzależniona jest od wieku oraz stanu zdrowia. Przeciętny dorosły człowiek powinien wypijać około dwóch litrów wody dziennie. Generalnie na jeden kilogram masy ciała powinno się spożywać około 30 ml wody. Wlicza się tutaj wszystkie płyny przyjmowane w ciągu dnia, czyli herbatę, soki, zupy itp.

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna jest istotnym czynnikiem w procesie chudnięcia. Wybór jej rodzaju należy do Ciebie. Może to być jazda rowerem, pływanie czy też ćwiczenia na macie wykonywane w domu. Bez względu jaki rodzaj wybierzesz, trzeba pamiętać aby nie przesadzić. Nadmierny wysiłek ponad swoje siły może przynieść odwrotny rezultat. Organizm musi mieć czas na regenerację. Można wybrać sobie dwa, góra trzy dni w tygodniu na aktywność fizyczną. Po każdym aktywnym dniu następuje dzień lub dwa przerwy, czyli regeneracja. Ruch fizyczny niesie za sobą wiele zalet. Między innymi:

  • poprawia wydolności płuc,
  • większa wydolność fizyczna dzięki regularnym ćwiczeniom,
  • poprawia się metabolizm,
  • pozwala zbudować masę mięśniową,
  • zapewnia mocne mięśnie brzucha oraz kręgosłupa są wsparciem dla prawidłowej postawy ciała,
  • poprawia się krążenie krwi,
  • następuje redukcja tkanki tłuszczowej,
  • aktywność fizyczna zapobiega pojawieniu się niektórych chorób,
  • lepsze samopoczucie.

Czego unikać w diecie?

Najgorszym błędem w przypadku chęci zadbania o swoje zdrowie i schudnięcia jest objadanie się niezdrowymi produktami. Mowa tutaj o fast foodach oraz o żywności przetworzonej. Takie produkty zawierają ogromne ilości tłuszczu oraz konserwantów, które mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie. Powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej, głównie w takich miejscach jak brzuch, boczki czy też uda. Te miejsca są najbardziej problematyczne i ciężko jest to zredukować. Wiele osób na pewno zapyta, jak sobie z tym radzić? Jak unikać takich produktów? Przede wszystkim idąc do sklepu na zakupy należy omijać regały z taką żywnością. Nie będziemy na nie patrzeć, to nie będą nas kusiły. Dobrym rozwiązaniem jest też zrobienie listy zakupów i skrupulatnie się jej trzymać. Należy również sprawdzać skład produktów spożywczych. Wiadoma rzeczą jest, iż jogurt jogurtowi nierówny. Odpowiedni powinien zawierać tylko mleko i kultury bakterii. Przygotowywanie zdrowych i dobrze zbilansowanych posiłków w domu to jedyna droga na uzyskanie pożądanego efektu, czyli schudnięcia.

Przykładowa dieta

Istotne znaczenie w każdej diecie ma duża ilość warzyw. Idealnie by było, gdyby znajdowały się w każdym posiłku.

  • Śniadanie – owsianka z malinami i orzechami laskowymi, herbata bez cukru,
  • Drugie śniadanie – sok warzywny lub kefir owocowy z banana, mango
  • Obiad – pieczona pierś z kurczaka, ziemniaki bez sosu posypane koperkiem, surówka mix sałat z pomidorami, marchewką, cebulą, ziołami prowansalskimi i oliwą z oliwek, do picia sok z buraków i jabłek,
  • Przekąska –  owoce suszone i orzechy w porcji nie większej niż garść, woda do picia
  • Kolacja – surówka warzywna na przykład z różnego rodzaju sałat, pomidorów, serem feta, oliwkami, kromka pieczywa ciemnego.

Efekty

Jakość życia każdego człowieka rzutuje na jego całą przyszłość. Odpowiednio zbilansowana dieta oraz uprawianie aktywności fizycznej pozwalają na zrzucenie zbędnych kilogramów ale i również poprawiają warunki egzystencjonalne. Podwyższona samoocena dodaje energii i powoduje optymistyczne spojrzenie na otaczający nas świat. Zgrabna sylwetka, piękna cera i włosy to powód do radości. Więc nie zwlekaj i zadbaj o siebie. Nie tylko po świątecznym leniuchowaniu i objadaniu się lecz przez cały rok. Systematyczność i wytrwałość sprawią, iż na efekty nie będzie trzeba długo czekać.