Jak schudnąć po ciąży?

Ciało kobiety zmienia się diametralnie w czasie ciąży. Tylko nieliczne młode mamy zaraz po porodzie mogą cieszyć się wcześniejszą sylwetką. Niezwykle ważnym czynnikiem wpływającym na szybkość powrotu do formy jest aktywność fizyczna przyszłej mamy. Jednak nie zawsze gwarantuje to uzyskanie oczekiwanych efektów po porodzie. Bardzo często po ciąży pozostają zbędne kilogramy, które wbrew pozorom nie są one oporne na odchudzanie. Podpowiadamy, jak schudnąć po ciąży.

Jak schudnąć po ciąży?

Odchudzanie po ciąży jest tematem, którym interesuje się ogromna ilość kobiet. W szczególności dostrzegalne jest to na forach internetowych, gdzie kobiety dzielą się ze sobą swoimi przemyśleniami i rozterkami. Choć nie jest to wówczas pierwszorzędny problem, to znacząco wpływa na samopoczucie młodej mamy. Wiele z wymienionych poniżej sposobów pozwala nie tylko na redukcję kilogramów, ale przede wszystkim na odzyskanie wiary w swoje możliwości i uzyskanie dodatkowej, ale niezwykle cennej dawki energii.

Skupianie całej swojej uwagi na wyglądzie sylwetki w tak szczególnym okresie nie powinno być najważniejsze. Należy pamiętać, że okres ciąży i poród to szczególny wysiłek dla organizmu kobiety. Stąd okres połogu powinien stanowić czas odpoczynku i regeneracji, co wpływa również na powrót do dawnej wagi. Wówczas należy stronić od forsowania organizmu, dlatego wykonywanie intensywnych treningów jest zabronione. Istnieją jednak inne, skuteczne sposoby na odchudzanie po ciąży. Wiele z nich można zacząć już w szpitalu lub po powrocie do domu z narodzonym dzieckiem.

Dieta a utrata kilogramów po ciąży

Młoda mama musi zadbać nie tylko o czas na odpoczynek i regenerację, ale także o posiadanie zbilansowanej diety. Powinna być ona zdrowa i ułożona pod aktualne zapotrzebowanie kaloryczne. Niezwykle cenne są posiłki, które zawierają mikroelementy i witaminy. W szczególności odnosi się to do: żelaza, magnezu, witamin z grupy B, witaminy C, a także witaminy D. Posiłki powinny dostarczać energii, odżywiać organizm, a także wpływać na przyspieszenie procesu redukcji tkanki tłuszczowej.

Dieta po ciąży – jak komponować posiłki?

Układając dietę młodej mamy, która szuka sposobu na to jak schudnąć po ciąży, należy bazować na zdrowych produktach. W tym okresie szczególnie ważne jest, aby jeść:

  • produkty pełnoziarniste: kasze, makarony, pieczywo (chleb żytni i razowy),
  • zielone, liściaste warzywa: roszponka, szpinak, jarmuż, rukola,
  • warzywa: papryka czerwona, ogórek zielony, dynia, buraczki
  • owoce leśne: jeżyny, jagody, poziomki
  • pestki słonecznika i dyni.

Procesowi odchudzania nie sprzyja spożywanie: słodyczy, ciastek, słodkich napoi gazowanych, chipsów, wysoko przetworzonych produktów, fast-foodów, alkoholu, posiłków smażonych na głębokim tłuszczu, a także żywności wytworzonej z białej mąki.

Dieta po ciąży – zasady

Obok produktów, z których komponowane są posiłki, niezwykle ważne jest przestrzeganie kilku prostych zasad, które umożliwiają szybszą utratę wagi. W rzeczywistości pozwalają na wyrobienie zdrowych nawyków, które z wysokim prawdopodobieństwem będą przeniesione także na dziecko. Warto pamiętać, że zbilansowana dieta umożliwia szybszą regenerację organizmu po ciąży.

Do najważniejszych zasad odżywiania po ciąży należy zaliczyć:

  • Śniadanie, które powinno być jedzone dopiero po upływie co najmniej 30 minut po przebudzeniu. Wówczas organizm nie jest ukierunkowany na magazynowaniu tłuszczu, a z kolei metabolizm zaczyna pracować szybciej i efektywniej.
  • Regularne posiłki zapobiegają nadmiernemu gromadzeniu tkanki tłuszczowej. Optymalnym odstępem są trzy godziny pomiędzy poszczególnymi posiłkami.
  • Mniejsze i częstsze posiłki zapobiegają napadom wilczego głodu. Organizm przestanie sygnalizować głód, ponieważ metabolizm będzie stale napędzany regularnymi posiłkami.
  • Spożywanie węglowodanów prostych wyłącznie do południa. Cukry proste są najlepiej trawione zaraz po wysiłku fizycznym lub do południowych godzin. Preferowaną formą węglowodanów prostych są owoce.

Picie wody po ciąży a utrata kilogramów

Na przyspieszenie tempa utraty kilogramów ogromny wpływ posiada utrzymanie optymalnego poziomu nawodnienia organizmu. Jest to kluczowa kwestia, która bardzo często jest lekceważona i spychana na boczny tor. W rezultacie dochodzi do rozwoju wielu niekorzystnych zmian. Najczęstszymi skutkami niskiego poziomu nawodnienia są: spowolnienie metabolizmu, sucha skóra, zaburzenie pracy organów wewnętrznych i układu nerwowego. Absolutnym minimum jest spożywanie codziennie dwóch litrów wody, ponieważ zapotrzebowanie na wodę jest w tym okresie zdecydowanie wyższe, w szczególności kiedy kobieta karmi dziecko piersią.

Wpływ wody na odchudzanie

Woda, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu posiada ogromny wpływ na proces odchudzania. W szczególności oddziałuje na przebieg przemian metabolicznych. Ponadto, dostarczanie do organizmu odpowiedniej ilości wody umożliwia samoczynne redukowanie cellulitu wodnego. Cellulit wodny powstaje na skutek magazynowania wody w okresie spożywania niewystarczającej ilości, co ma zapobiegać odwodnieniu. Wyższe zapotrzebowanie na wodę po porodzie wynika z jej funkcji umożliwiającej transport minerałów i witamin, na które w tym okresie jest o wiele wyższe zapotrzebowanie. Wyrobienie nawyku picia wody to doskonała inwestycja w zdrowie.

Aktywność fizyczna po ciąży

Ruch to doskonały sposób na ukształtowanie sylwetki. Nawet najmniejszy umożliwia zachowanie prawidłowej pracy organizmu. Wprowadzenie aktywności fizycznej wykraczającej poza codzienne potrzeby powinna zostać konsultowana z lekarzem ginekologiem.

Dwa tygodnie po porodzie

Przez pierwsze dwa tygodnie po porodzie należy szczególnie unikać nadmiernego wysiłku. Jest to okres, który powinien zostać zadysponowany wyłącznie na odpoczynek i regeneracje, które są niezbędne do powrotu do formy psychicznej i fizycznej. Dozwolone są wyłącznie nieobciążające spacery i wykonywanie codziennych czynności związanych również z opieką nad dzieckiem. Dopuszczalne jest wykonywanie lekkich ćwiczeń z jogi. Będzie to świetna okazja do przygotowania organizmu do przyszłego wysiłku.

Szczególną uwagę na stan swojego zdrowia powinny zwracać kobiety po cesarskim cięciu. W ich przypadku obciążanie okolic brzucha może przynieść trudności związane z gojeniem się rany.

Aktywność fizyczna po połogu

Długość połogu jest w pełni uzależniona od indywidualnych predyspozycji kobiety. Zazwyczaj trwa od 6 do 8 tygodniu, jednak zdarzają się przypadki w których czas trwania tego okresu odbiega od tej normy. Zakończenie połogu zazwyczaj powinno zostać skonsultowane z lekarzem ginekologiem, który wówczas zezwala na wykonywanie bardziej obciążających ćwiczeń. W pierwszej kolejności warto rozpocząć od pilatesu, który odciąża kręgosłup, wzmacnia mięśnie i pozwala na spalanie tkanki tłuszczowej. Później można wykonywać ćwiczenia o charakterze aerobowym, czyli długie spacery lub jazdę na rowerze. Po zahartowaniu organizmu do ćwiczeń, można wykonywać intensywniejsze treningi, ważne aby dokonywać to stopniowo Doskonałym sposobem na wymodelowanie ciała jest korzystanie z dodatkowego obciążenia w czasie ćwiczeń, np. hantli lub butelki z wodą. Po otrzymaniu zgody od lekarza, można rozpocząć kształtowanie mięśni brzucha.

Odpoczynek a utrata nadmiernej wagi

Wiele osób lekceważy kwestię odpoczynku i regeneracji w procesie walki o szczupłą sylwetkę, co sprawia, że całość przebiega o wiele dłużej. Także ograniczenie ilości stresu pozwala na obniżenie poziomu kortyzolu w organizmie, który zazwyczaj blokuje utratę kilogramów. Ponadto, niezwykle ważne jest, aby każdego dnia umieć wygospodarować właściwą ilość czasu na sen. Niedobory snu nie tylko upośledzają funkcjonowanie organizmu, ale także zaburzają pracę metabolizmu, co skutkuje gromadzeniem, a nie spalaniem tkanki tłuszczowej. Sen to moment, kiedy mięśnie rosną po wykonanym trening, dlatego efekty wykonywanych ćwiczeń są o wiele lepiej widoczne u osób, które dbają o prawidłową długość snu.

Środki wspomagające odchudzanie

Kobiety, które nie karmią dziecka piersią mogą rozważyć przyjmowanie suplementów diety o działaniu redukującym wagę. W tej kwestii należy zachować szczególną rozwagę, ponieważ ich skład nie przechodzi dodatkowych badań, dlatego należy wybierać preparaty wyłącznie od sprawdzonych producentów. Dobrym wyborem może być na przykład Keto Actives, który nie tylko przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i redukuje apetyt, ale również odpowiada za dodawanie energii, która jest nieoceniona u młodej mamy.