Dieta a trądzik – Jak skutecznie pozbyć się trądziku

Jak skutecznie pozbyć się trądziku
Jak skutecznie pozbyć się trądziku

Jeśli masz trądzik, wiedz, że nie jesteś w tym sam. Trądzik dotyka nawet 80% osób w pewnym momencie życia w wieku od 11. do 30. lat.

Przyczyną pojawienia się trądziku są zwykle zmiany w gospodarce hormonalnej. Innymi czynnikami są: bakterie, zaburzenia komórek skóry, genetyka i poziom stresu.

Chociaż stan ten jest zwykle leczony lekami, czynniki związane ze stylem życia, przede wszystkim dieta, mogą odgrywać ważną rolę w kontrolowaniu i zmniejszaniu objawów trądziku.

Trądzik pospolity (acne vulgaris) to choroba skóry charakteryzująca się zaskórnikami, stanami zapalnymi, wysypkami, zaczerwienieniem skóry, a czasami głębokimi zmianami chorobowymi skóry.

Trądzik jest klasyfikowany zgodnie z jego nasileniem:

  • Łagodny trądzik: zmiany niezapalne, niewiele zmian zapalnych, lub oba rodzaje zmian.
  • Umiarkowany trądzik: więcej zmian zapalnych, sporadyczne guzki – twarde, bolesne zmiany, lub oba te zjawiska, oraz łagodne blizny
  • Ciężki trądzik: rozległe zmiany zapalne, guzki lub oba te elementy oraz blizny, trwający trądzik umiarkowany, który nie uległ poprawie po 6 miesiącach leczenia, lub trądzik, który powoduje poważny niepokój psychologiczny.

 

Trądzik zazwyczaj występuje w tych częściach ciała, które mają najwięcej gruczołów łojowych. Ich działanie jest regulowane przez organizm za pomocą hormonów.

Gruczoły łojowe są umiejscowione m.in. na twojej twarzy, plecach, klatce piersiowej, szyi i ramionach.

Ciężkie przypadki trądziku mogą prowadzić do szpecących, trwałych blizn na skórze i poważnego emocjonalnego niepokoju, który może prowadzić do depresji i wycofania się z sytuacji społecznych.

Choć stan ten jest najczęstszy w wieku nastoletnim, może on trwać do dorosłości, a niektórzy mogą nawet doświadczać go przez całe życie.

Co wywołuje trądzik?

Czynniki, które prowadzą do trądziku są złożone i wieloczynnikowe.

Predyspozycje genetyczne, wahania hormonalne – prowadzące do nadmiernej produkcji łoju, stan zapalny, hiperkeratynizacja lub infekcja bakteryjna mogą wywołać trądzik.

Hiperkeratynizacja mieszków włosowych – czyli nieprawidłowe łuszczenie się komórek skóry z gruczołów łojowych i górnej części mieszków włosowych w pobliżu otwarcia porów – jest uważana za główną przyczynę. Komórki te zatykają pory i tworzą tzw. mikrokomedon.

Propionibacterium acnes jest bakterią, która normalnie występuje na ludzkiej skórze.

U osób z trądzikiem bakteria rozwija się nadmiernie i nieprawidłowo, co prowadzi do stanu zapalnego, uszkodzenia skóry, hiperkeratynizacji mieszków włosowych i zmian w łoju.

Hormony również odgrywają ważną rolę w rozwoju trądziku, dlatego też często określa się go mianem „trądziku hormonalnego”. Występuje on zwykle w okresie dojrzewania z powodu wzrostu poziomu hormonów płciowych w okresie dojrzewania, niezależnie od płci.

Kobiety również doświadczają trądziku w późniejszym okresie życia związane z wahaniami hormonalnymi w czasie ciąży, premenopauzy, a także podczas stosowania hormonalnych metod antykoncepcji.

Uważa się, że nieprawidłowa dieta również odgrywają pewną rolę. Istnieją silne dowody na to, że niektóre zmiany w diecie mają znaczący wpływ na leczenie trądziku.

Trądzik może być również spowodowany przez niektóre leki i narażenie na działanie różnych substancji chemicznych. Jednakże, te rodzaje trądziku różnią się od trądziku zwykłego.

Wskazówki dietetyczne do kontrolowania trądziku

Badania wykazały, że zmiana niektórych nawyków żywieniowych może znacząco zmniejszyć objawy trądziku.

Optymalny poziomu cukru we krwi

Unikanie wahań poziomu cukru we krwi poprzez stosowanie diety o niskim indeksie glikemicznym jest jedną z teorii, która nabrała rozgłosu w świecie nauki.

Indeks glikemiczny (IG) jest miarą tego, jak wolno lub szybko żywność zwiększa poziom cukru we krwi.

Wybór żywności z wysokim IG powoduje drastyczne wahania poziomu cukru we krwi i może zaostrzyć trądzik. Spożywanie pokarmów z zawartością cukru zwiększa poziom insuliny, która jest hormonem regulującym wykorzystywanie energii z węglowodanów dostarczanych do organizmu.

Stymuluje to również pojawienie się innych hormonów, których nadmiar prowadzi do hiperkeratynizacji i nadmiaru produkcji sebum, co może pogorszyć trądzik.

Niektóre badania wykazały znaczną poprawę w trądziku u osób stosujących dietę o niskim indeksie glikemicznym np. wysokobiałkową.

Trądzik jest szeroko rozpowszechniony w zachodnich populacjach, gdzie typowa dieta jest zwykle dietach obciążona wysokim IG. W częściach świata, gdzie spożywa się głównie nieprzetworzoną żywność, problem z trądzikiem pojawia się o wiele rzadziej.

Dlatego też eliminacja z diety słodzonej żywności i napojów, a także bomb węglowodanowych, takich jak biały makaron, ciastka i białe pieczywo, może poprawić objawy trądziku.

Ogranicz nabiał

Postuluje się, że mleko i produkty mleczarskie sprzyjają wydzielaniu insuliny i produkcji hormonów, takich jak IGF-1, o którym wiadomo, że w znacznym stopniu przyczynia się do rozwoju trądziku.

Przegląd 14 badań, które obejmowały 78 529 dzieci i dorosłych w wieku 7-30 lat, wykazał, że spożycie wszelkich produktów mlecznych, w tym mleka, sera i jogurtu – niezależnie od częstotliwości i ilości – było związane z większym ryzykiem trądziku.

Kolejny przegląd 9. badań przeprowadzonych na 71 819. osobach wykazał, że osoby pijące mleko były o 16% bardziej narażone na trądzik niż te, które go nie miały go w swojej diecie.

Podobnie badania wskazują, że spożycie serwatki (białka pochodzącego z mleka) może być związane z trądzikiem.

Wybieraj pełnowartościowe produkty

Stosowanie diety bogatej w składniki odżywcze i jest jednym z najlepszych sposobów na naturalne leczenie i zapobieganie trądziku. Biorąc pod uwagę, że zapalenie skóry powoduje trądzik, wybór żywności, które zmniejszają stan zapalny jest kluczowy.

Wybór przeciwzapalnych źródeł tłuszczu omega-3, takich jak tłuste ryby i nasiona chia może zmniejszyć objawy trądziku. Tłuszcze omega-6 takie jak olej rzepakowy i sojowy, mają z kolei działania pogłębiające objawy trądziku.

Napełnianie talerza kolorowymi warzywami i owocami to kolejny sposób na oswojenie stanu zapalnego i zmniejszenie objawów trądziku. Pokarmy te dostarczają organizmowi przeciwzapalne przeciwutleniacze i inne ważne dla skóry składniki odżywcze, takie jak witamina C i D.

Biorąc pod uwagę, że trądzik jest ściśle związany z dietą opartą na przetworzonej żywności, wybór pełnowartościowych produktów jest bardzo istotny podczas próby leczenia trądziku poprzez dietę.

Żywność i napoje, które pomogą Ci w walce z trądzikiem

  • Warzywa: brokuły, szpinak, jarmuż, papryka, cukinia, kalafior, marchew, buraki.
  • Owoce: borówki, grejpfruty, pomarańcze, jabłka, wiśnie, banany, gruszki, winogrona, brzoskwinie.
  • Zboża i ziarna:, komosa ryżowa, pestki dyni, farro, brązowy ryż, owies, gryka.
  • Produkty bogate w przydatne tłuszcze: całe jaja, oliwa z oliwek, awokado, orzechy, nasiona, masło orzechowe, olej kokosowy.
  • Alternatywy dla przetworów mlecznych na bazie roślin: mleko nerkowca, mleko migdałowe, mleko kokosowe, jogurt kokosowy.
  • Produkty zawierające białko wysokiej jakości: łosoś, tofu, kurczak, indyk, jaja, skorupiaki.
  • Rośliny strączkowe: ciecierzyca, fasola czarna, soczewica, fasola nerkowa.
  • Zioła i przyprawy przeciwzapalne: kurkuma, cynamon, czarny pieprz, pietruszka, czosnek, imbir, pieprz cayenne.
  • Napoje niesłodzone: woda, woda gazowana, zielona herbata, herbata hibiskusowa, woda cytrynowa, itp.

Orzechy – Wiadomo, jak wiele korzyści mają, ale prawda jest taka, że ​​dla naszej skóry te pokarmy, bogate w minerały, takie jak magnez, potas, selen i cynk, zapobiegają trądzikowi.

Marchew – To warzywo bogate w beta karoten, barwnik, który w organizmie zamienia się w witaminę A i okazuje się jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, który odgrywa kluczową rolę w kontrolowaniu nadmiernej produkcji sebum, jednej z przyczyn trądziku. i działa jako środek ochronny w celu zmniejszenia utleniania komórkowego.

Czosnek i kurkuma – Przyprawy są również dobrym źródłem właściwości, które dodają smaku naszym potrawom. W przypadku kurkumy, tak szeroko stosowanej w krajach azjatyckich, jej właściwości antybakteryjne pomagają redukować pryszcze i trądzik, zwalczając suchość skóry i opóźniając procesy starzenia. Ze swojej strony czosnek zawiera allicynę, składnik o działaniu leczniczym, który zmniejsza stan zapalny skóry poprzez eliminację bakterii.

Awokado – Dzięki wysokiej zawartości witamin B6, C i E ten pożywienie nawilża skórę i zmniejsza stany zapalne, a także może być stosowany w masce.

Woda – Wreszcie ważne jest, aby Twoja skóra pozostała nawilżona i czysta, pijąc dwa litry wody dziennie. Woda pozwala organizmowi łatwo uwolnić niektóre toksyny, które mogą powodować irytujące pryszcze i pryszcze. Dlatego też, gdy organizmowi brakuje odpowiedniego nawodnienia, wiele toksyn szuka wyjścia i pozostaje na skórze, dzięki czemu możesz skorzystać z właściwości różnych owoców, takich jak arbuz czy ananas, które zawierają wiele korzyści, które pomagają nawilżyć skórę.

Żywność i napoje, których należy unikać

  • Mleko i produkty mleczne: mleko, ser, jogurt, itp.
  • Żywność wysoko przetworzona: fast foody, słone przekąski, posiłki instant, białe pieczywo, makarony, słodycze, słodzone napoje, energetyki.

Dodatkowe wskazówki do walki z trądzikiem

  • Dwa razy w tygodniu używaj naturalnej glinki maseczki do twarzy, aby usunąć zanieczyszczenia i delikatnie złuszczaj co 2-3 dni, aby usunąć martwe komórki, które mogą zatykać pory.
  • Nie przeciążaj skóry produktami i używaj miękkich i naturalnych produktów, unikaj chemikaliów, jeśli to możliwe.
  • Wykazano, że nakładanie olejku drzewnego na plamy dwa razy dziennie zmniejsza nasilenie plam.
  • Badania wykazały, że akupunktura zmniejsza lub leczy trądzik u 90-98% osób.
  • Stres powoduje wahania hormonalne, które mogą prowadzić do nadprodukcji sebum. Znalezienie sposobu na zmniejszenie poziomu stresu jest rozwiązaniem oczywistym, ale „nie jest to łatwe”
  • Wybieraj węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, takie jak produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe i warzywa, i unikaj słodyczy, rafinowanej mąki, ciastek, cukrów itp.

Czy wiesz, że olejek z drzewa herbacianego jest idealnym sprzymierzeńcem w leczeniu trądziku i wyprysków? Jest to  naturalny antybakteryjny środek dezynfekujący stosowany jako ogólny środek antyseptyczny. Olejek z drzewa herbacianego ma wspaniałe właściwości, które sprawiają, że jest naturalnym środkiem do leczenia trzech rodzajów organizmów zakaźnych:  grzybów, bakterii i wirusów.

olejek z drzewa herbacianego na trądzik

Olejek z drzewa herbacianego jest doskonałym lekarstwem dla chorób skóry wywołanych przez bakterie i grzyby, takich jak trądzik, ropnie, tłustej skóry, pęcherze, oparzenia słońca, grzybica stóp, brodawki, opryszczka, użądlenia od owadów, wysypek skórnych, łupieżu i innych drobnych ran i podrażnień.

Czy suplementy mogą pomóc w leczeniu trądziku?

Trądzik jest związany z niskim poziomem witaminy D. Badania wskazują, że uzupełnienie diety o pewne witaminy, minerały i inne związki mogą złagodzić trądzik. Naukowcy twierdzą niedobór witaminy D może pogorszyć objawy trądziku, ze względu na silne właściwości przeciwzapalne. Badanie przeprowadzone na 80 osobach z trądzikiem i 80 zdrowych wykazało, że niedobór witaminy D został wykryty u prawie 50% osób z tym stanem, w porównaniu z zaledwie 23% w grupie kontrolnej.

Niedobór witaminy D był również skorelowany z nasileniem trądziku, a badanie uzupełniające wykazało, że uzupełnianie dziennej dawki witaminy D przez 2 miesiące znacząco poprawiło zmiany trądzikowe u osób, którym brakowało tej substancji odżywczej.

Twój lekarz może określić, czy masz niedobór witaminy D i zalecić odpowiednią dawkę suplementu.

Suplementy witaminy D są szeroko dostępne w sklepach i online.

Zielona herbata może zmniejszyć zmiany trądzikowe

Zielona herbata zawiera duże ilości przeciwutleniaczy i wykazano, że ma silne działanie przeciwzapalne. Uzupełnienie diety zieloną herbatą może być korzystne dla osób z trądzikiem.

Badanie przeprowadzone na 80 kobietach z umiarkowanym i ciężkim trądzikiem wykazało, że te, które spożywały 1 500 mg ekstraktu z zielonej herbaty przez 4 tygodnie, doświadczyły znacznego zmniejszenia zmian trądzikowych, w porównaniu z grupą placebo.

Ekstrakt z zielonej herbaty jest powszechnie dostępny, ale należy pamiętać, aby porozmawiać z dostawcą usług medycznych przed wypróbowaniem nowego suplementu do leczenia trądziku.

Inne suplementy, które mogą pomóc

Oprócz witaminy D i ekstraktu z zielonej herbaty, następujące suplementy mogą pomóc zmniejszyć objawy trądziku:

  • Olej rybny – niektóre dowody sugerują, że uzupełnienie diety bogatym w omega-3 olejem rybnym może zmniejszyć nasilenie trądziku u niektórych osób. Jednak niewielka grupa osób doświadczyła pogorszenia się objawów.
  • Witaminy z grupy B – uzupełnienie witamin z grupy B w organizmie może przynieść korzyści osobom z trądzikiem. Jednakże, należy wiedzieć, że wysokie dawki witaminy B12 mogą wywołać trądzik u niektórych osób.
  • Cynk – w kilku badaniach wykazano, że doustne suplementy cynkowe zmniejszają nasilanie trądziku, a cynk odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia skóry.
  • Aronia – wyciąg z owoców tego krzewu może zmniejszyć trądzik przed menstruacją ze względu na jego zdolność do oddziaływania na niektóre hormony, w tym estrogeny.
  • Jagody – prawie każdy rodzaj jagód ma właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne. Według niektórych badań, uzupełnienie ekstraktu z maliny może znacznie zmniejszyć zmiany trądzikowe.
  • Probiotyki – niektóre badania sugerują, że probiotyki mogą zmniejszać stan zapalny skóry i inne objawy trądziku, ale potrzeba więcej badań, aby określić najbardziej skuteczne szczepy.
  • Kannabidiol – ten związek chemizny występujący w konopiach posiada silne właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne i stwierdzono, że zmniejsza stan zapalny i reguluje produkcję sebum w komórkach ludzkiej skóry w badaniu probówkowym.

Używki a trądzik

Palenie jest znacząco związane z trądzikiem, wraz z niezliczonymi innymi problemami zdrowotnymi, w tym rakiem płuc i chorobami serca. Rzucenie palenia ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zmniejszenia objawów trądziku, ale także dla poprawy ogólnego stanu zdrowia.

Picie zbyt dużej ilości alkoholu, brak snu i stres również przyczyniają się do rozwoju trądziku i nasilenia jego objawów

Eliminacja powyższych czynników nie tylko pomaga w walce z trądzikiem, ale też poprawia ogólny stan zdrowia.

Podsumowanie

Trądzik pospolity jest chorobą skóry, która dotyka wielu ludzi w każdym wieku i może mieć wpływ na samopoczucie i stan emocjonalny.

Stosowanie pełnowartościowej diety, redukcja nabiału i ograniczanie dodawanych cukrów są praktykami opartymi na dowodach naukowych, które mogą zmniejszyć objawy trądziku.

Przyjmowanie niektórych suplementów, takich jak witamina D i ekstrakt z zielonej herbaty, wystarczająca ilość snu, rzucenie palenia i zmniejszenie czynników stresogennych to również skuteczne sposoby walki z trądzikiem.

Pielęgnacja skóry jest również niezbędna w leczeniu trądziku. Współpracuj ze swoim dermatologiem, aby znaleźć najlepsze produkty dla Twoich indywidualnych potrzeb. ponieważ niektóre produkty mogą dobrze działać na niektórych rodzajach skóry, ale nie na innych.